Brainstorma som på Google
1 Lär känna användaren: Vem är det du löser problemet åt? Det handlar om att få till en djupgående förståelse för kundresan – genom marknadsundersökningar, besök hos kunden, insikt i vad olika personer lägger för betydelse i olika begrepp med mera.
2 Tänk tio gånger större: Hur kan idén bli tio gånger bättre? Genom att följa de här stegen efter att alla skrivit ner sina idéer:
– Bygg på varandras idéer: ”Ja, och” framför ”nej, men”.
– Släpp loss massor av idéer – bästa sättet att få fram en fantastisk idé.
– Skriv rubriker – tänk dig att din favorittidning (hrm…) skulle skriva om din idé – hur skulle de skriva då?
– Illustrera – det är svårare att misstolka en bild.
– Tänk stort – inte steg för steg.
– Döm inte ut idéer – låt dem växa.
3 Bygg prototypen så snart som möjligt: Skjut inte upp ytterligare utveckling till ett nytt möte innan du realiserar idén – smid medan järnet är varmt. Den första versionen behöver inte vara perfekt för att den ska kunna börja testas.
Läs också:
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.