Anna Ryott: ”Gå ifrån flygskam – se hur ni kan skapa passion!”
Den gamla ekonomin är förlegad och ledare bör lägga mindre fokus på flygskam. Det slog Anna Ryott, ordförande i Summa Equity, fast på Chefdagen. ”Jag är en bekymrad optimist. Det måste ske en kraftig omställning,” sa hon under intervjun.
I torsdags ägde årets upplaga av Chefdagen rum på Cirkus i Stockholm. Temat för dagen var ’Gör skillnad eller gå under – hur gör chefen när klimatfrågan blivit affärskritisk?’
Anna Ryott, ordförande för riskkapitalbolaget Summa Equity som satsar pengar i bolag som kan komma med lösningar på globala problem, var en av scengästerna under eftermiddagen Förra året utsågs hon till Näringslivets mäktigaste samhällsförändrare och hon har tidigare varit generalsekreterare för SOS Barnbyar och jobbat för Norrsken och Unicef.
Tidigare under dagen fick tre andra erfarna investerare – Lena Apler, Gunilla von Platen och Douglas Roos – frågan om vilka krav de ställer på bolag de vill investera i. Hållbarhet kom minst sagt på efterkälken, i en bisats på slutet.
De prioriteringarna höll inte Anna Ryott med om, utan kallade tipsen för ”gårdagens lista.”
”Om man vill göra pengar och ha bra avkastning, tror jag det är förlegat att titta på den gamla ekonomin. Det finns idag så många spännande nya bolag som sitter inne med lösningen på jordens problem,” sa hon.
På programledaren David Sundins fråga om hur hon ser på nuläget för utmaningarna med hållbarhet svarade hon att hon är en ”worried optimist.”
”Det måste ske en kraftig omställning, alla aktörer måste jobba tillsammans – politiken, företagen, konsten. Tyvärr visar de senaste rapporterna att det går åt fel håll. Det som oroar mig mest är den humanitära krisen med migration som det nya normala, ökade klyftor. Jag är ändå hoppfull, ser nya innovationer varje dag. Det sker framsteg, nya material, nya affärsmodeller.”
Hon tyckte också att debatten kring inte minst klimatfrågan ibland hamnar snett, med fel saker i fokus – och att ledare har ett stort ansvar när det gäller att formulera visioner.
”Ledare måste gå ifrån flygskam och annat och istället se hur de 17 hållbarhetsmålen kan användas för att skapa passion och motivation. Alla kan använda sitt bolag som en plattform för förändring. Jag är övertygad om att det är näringslivet som kommer göra att vi kan uppnå klimatmålen. Men vi har idag ett helt visionslöst ledarskap på många håll.”
Anna Ryott: Vad du bör göra redan imorgon
Välj de av FN:s globala mål som är mest relevanta för bolagets affär och utifrån det hitta er syfte.
Sätt upp konkreta mål – ska vara strategiska, mätbara och lätta att kommunicera.
Främja innovationsförmåga och kreativitet bland anställda, kunder och övriga partners i arbetet med att nå målen.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.