Peter Siljerud: Nio normer att krossa

Ifrågasätt ”sanningarna”, för allt du lärt dig är fel. Det menar framtidsforskaren Peter Siljerud i sin bok.

Verksamhetsutveckling
Text:
Publicerad

Våra liv kretsar kring normer och rutiner, både i vardagen och i arbetet. Nu är det dags att krossa några av dem, menar trendspanaren och framtidsforskaren Peter Siljerud som är högaktuell med boken ”Bryt normerna – allt du lärt dig om arbetslivet är fel”.

Peter Siljerud utgår från nio normer du som ledare bör fundera över och ändra på, för att ditt företag ska lyckas gå om konkurrenterna.

Chef bad Peter Siljerud lista de vanligaste och mest skadliga normerna inom moderna organisationer:

Norm 1: Du ska arbeta på kontor
”För 100 år sedan, på fabriker till exempel, fanns det en poäng att träffas varje dag och utföra ett arbete på plats. Nu arbetar vi oftast med hjärnan och kompletterar med en dator eller en mobil. Ändå har vi så förtvivlat svårt att släppa tanken på att vi ska komma in till kontoret. Jag tror inte att kontoren kommer att försvinna men att de kommer få en ny roll som en social mötesplats. Det är bra att träffas för att skapa gemensamma värderingar, men inte för att arbeta i den traditionella bemärkelsen.”

Exempel: Hörlursföretaget Headler ägs av två killar som drev företaget tillsammans i tre år innan de träffades fysiskt och pratade med varandra. Om de vill knyta till sig de smartaste personerna kan de inte begränsa sig geografiskt, anser de.

Norm 2: Du ska arbeta kl 9-17
”Sedan ungefär 1990 har arbetsveckan legat på 40 timmar. Men varför skulle det vara det ultimata? I dag är många jobb kreativa och då blir sambandet mellan tid och arbete väldigt luddigt. En person kanske inte presterar någonting på åtta timmar medan en annan knäcker en miljonidé på en timme.

Att låta medarbetarna jobba var de vill, när de vill och hur de vill tror jag är ett framgångskoncept. Om du sitter på Hawaii med en Pina Colada i handen borde inte spela någon roll så länge du får arbetet gjort.”

Exempel: När Säpo organiserade säkerheten inför Barack Obamas besök i Sverige fick olika grupper inom organisationen olika ansvarsområden. Grupperna fick sedan fria händer. Så länge världens mäktigaste man var säker när han kom till Sverige spelade det ingen roll hur de olika teamen utförde arbetet.

Norm 3: Du ska lyda chefen
”Det är lättare att ersätta någon som gör det chefen säger med en robot, än att ersätta någon som går emot chefen men kommer med nya idéer och lösningar.

Jag brukar säga att man ska vara obekväm och olydig och att chefer borde premiera det beteendet hos medarbetare. En person som gör bort sig två gånger kanske har världens bästa idé tredje gången. Att ha ett kreativt klimat och högt i tak med en tillåtelse att experimentera borde man eftersträva som chef. Det enda man kan göra fel är att inte lära sig av misstagen.”

Exempel: En chef på Nasa började applådera när en medarbetare gjorde bort sig och fick en oerhört dyrbar apparat att explodera och brinna upp. Han ville visa att det var okej att misslyckas. Nu applåderar personalen så fort något exploderar.

Norm 4: Din arbetsgivare har makten
”Nu gör maskiner och robotar mycket av det traditionella industriella arbetet en chef behövde styra över innan. Vi behöver utföra det som datorer och robotar är dåliga på, det vill säga innovativa och kreativa arbetsuppgifter.

Vill man som chef främja innovation och kreativitet kan man inte peka med hela handen. Undersökningar visar att elever i skolan får påverka nästan hälften av sina prov och läxor. Därför har jag svårt att se unga komma in i en organisation med ett traditionellt auktoritärt ledarskap.”

Exempel: Kafékedjan Starbucks i USA har en liten grön instruktionsbok för sina anställda. I boken finns bland annat punkten ”Om en kund blir missnöjd ska jag:”. Efter det är det bara en tom rad. De anställda måste tänka själva hur de skulle agerat. Tanken är att medarbetarnas svar till kunden då ska bli mer ärligt och äkta.

Norm 5: Du ska arbeta för att försörja dig
”Två saker motiverar oss till att arbeta: Pengar och något annat. Det där ‘något annat’ blir viktigare och viktigare. Längst ner i en behovspyramid är vi alla lika. Vi behöver ha mat, en bostad och pengar så att vi klarar oss. Men vi ser en tydlig rörelse uppåt i den här pyramiden där medarbetare söker uppskattning och självförverkligande och där är våra behov olika.

Som chef måste man förstå medarbetarnas önskan allra längst upp på toppen. Om man vill ha passionerade medarbetare ska man matcha deras mål med verksamheten. Om de båda tangerar varandra kommer de gå samma väg.”

Exempel: Peter Siljeruds undersökningar visar att de flesta unga prioriterar personlig och professionell utveckling högre än pengar och en traditionell karriär i sitt framtida arbetsliv.

Norm 6: Du väljer själv dina medarbetare
”Har du personer på kontoret som presterar som Zlatan så kommer det attrahera andra duktiga personer till ditt företag. Det spelar ingen roll om vd:n säger att det är ett bra företag. Folk läser ändå på bloggar och på sociala medier om företaget och hur det faktiskt är att jobba där.

Jag tror företag måste ha någon form av grundläggande kärna som alla kan enas kring och känna att man står för.”

Exempel: På onlinebutiken Zappo fick varje nyanställd välja mellan en bonus på 2 000 dollar och sluta på företaget — eller ingen bonus men få behålla anställningen. Zappo ville skapa en kultur där medarbetarna valde jobbet framför pengarna.

Norm 7: Du ska ha fast anställda
”Många företag vill kunna ta in folk när det behövs och sparka folk när de inte behövs. Att ha fast anställda eller visstidsanställda har inte flexibiliteten som framtiden kräver. Jag tror vi kommer se mer projektanställningar och kortare anställningar i framtiden där man jobbar mer med kontakter, nätverkande mellan företag och där man lägger ut mycket av uppdragen på olika bolag.”

Exempel: Företaget Peter Siljerud arbetade på tappade en viktig kund. Då sa chefen upp alla anställda, med beskedet att de var välkomna tillbaka som egenföretagare. Chefen tvingade alla att starta eget och lade sedan ut uppdrag på sina före detta medarbetare vid behov.

Norm 8: Du ska presentera färdiga idéer
”Glada anställda innebär glada kunder och glada aktieägare. Allting går ut på det, man ska inte förringa eller underskatta det. Vi analyserar för mycket i förväg. Ibland är det bättre att sparka igång och se om det funkar. Klara, gå, färdiga brukar jag säga. Det är bättre att starta igång och bli färdig sen.”

Exempel: Chips, teflon och mikrovågsugnen uppfanns genom att någon experimenterade och gjorde fel. Själv brukar Peter Siljerud scanna in en handgjord skiss på en idé istället för att ha en powerpoint när han ska presentera den. Då ser medarbetare att idén inte är färdigutvecklad och kommer oftare med idéer och synpunkter.

Norm 9: Det är säkrast att göra som du alltid har gjort

”Att inte göra någonting är det smartaste sättet att misslyckas. Gör du det så kommer omvärlden förändras och då halkar du efter. Det är farligt att bli kär i sin egen framgång eller modell och inte se att något annat skulle funka. Man måste vara öppen för att förändra hela tiden. Om man som chef försöker tolka världen från en annan utsiktspunkt än konkurrenterna får man ett försprång.”

Exempel: På 70-talet revolutionerade Nike skomarknaden med den första stötdämpande gymnastikskon. Nike fick sedan kritik för sin sko då forskning visade att lättare löpskor var bättre för kroppen. De slängde ut all gammal kunskap och tog in ny. De gjorde en superlätt träningssko och vann kampen framför sina konkurrenter.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.