8 saker du aldrig ska göra mot en medarbetare
Att du inte ska stjäla andras idéer är en oskriven regel på arbetsplatser. Här är 8 andra saker du aldrig ska göra mot en medarbetare om du vill behålla deras förtroende.
Chef har 9 punkter för vad som kännetecknar ett gott ledarskap. Men i en pressad situation kan mindre smickrande egenskaper komma fram.
Forbes har gjort en lista på 8 saker du aldrig ska göra mot en medarbetare – om du vill behålla deras förtroende för dig som chef.
Här är alla punkter:
1) Bryta löften
Lova att ta hand om ett problem – men sedan ”glömma” bort det utan någon förklaring eller ursäkt.
2) Förbruka förtroenden
Något en medarbetare sagt i förtroende till dig ska du vara tyst om. Om personen delat känslig information måste den kunna lita på att du inte sprider det vidare.
3) Dra lögner
Lika illa är att be en medarbetare att de ska ljuga för att du ska rädda ditt eget skinn.
4) Skylla ifrån sig
En bra ledare tar ansvar – även för misstag. Att slänga medarbetare (bildligt talat) under bussen för saker de inte är skyldiga till är oansvarigt och skadar deras förtroende för dig.
5) Ta andras idéer
Säg att en medarbetare kläcker en fantastisk idé: Ge den kredd. Folk vill bli sedda för sina insatser och att ta åt sig äran för andras jobb är oärligt.
6) Smita undan
När det blåser eller är mycket att göra har vissa en ovana att dra sig undan. Men det gör att du sätter ger resten av arbetsstyrkan en ökad arbetsbelastning.
7) Skvallra
Att prata illa om någon bakom deras rygg skapar en otrygg arbetsplats.
8) Vara för stolt
En bra ledare vet att medarbetare kan lära dig mycket. Men många uppfattar det som ett hot och blir otrevliga när någon vill hjälpa till. Glöm inte att ni gör det här tillsammans och att du inte alltid vet bäst.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.