7 karriär-hemligheter som övertygar
Att övertyga en rekryterare, högre chef eller medarbetare i rätt ögonblick kan vara avgörande för din karriär. Här är några praktiska knep.
1. Lär känna din motpart
Använd ord och uttryck som han eller hon är bekväm med. Anpassa ditt uttryckssätt till om motparten är extrovert eller timid. Alla är olika, och du behöver ta hänsyn till andra om du ska lyckas övertyga på allvar.
2. Skapa personliga band
Människor du känner väl är mer benägna att acceptera dina förslag. Ta ett kliv framåt och närma dig andra med hjälp av gemensamma upplevelser och intressen.
3. Tala klart, koncist och enkelt
Lägg fram din sak snabbt och tydligt. Om du behärskar ditt ämne på djupet, kan du förenkla det om du talar med någon som är mindre insatt. Undvik tröttsam jargong och slitna modeuttryck.
4. Var tålmodig
Förklara tydligt och med självförtroende, men utan att vara aggressiv eller tjatig. Var tålmodig och lågmält ihärdig. Subtilitet vinner i längden.
5. Använd kroppsspråket
Bli medveten om dina gester, kroppsuttryck och röstlägen. Utstråla entusiasm, håll armarna okorsade och se folk i ögonen. Ett positivt kroppsspråk engagerar och övertygar.
6. Respektera invändningar
Att backa och öppna för invändningar är ett kraftigt medel för att övertyga. Visa att du är beredd till justeringar och respekterar motpartens idéer.
7. Ställ bra frågor
Undvik misstaget att inte lyssna på motparten på grund av att du koncentrerar dig för mycket på vad du ska säga härnäst. Ställ många frågor, även om det handlar om enkla förtydliganden, för att visa att du verkligen är intresserad.
Källa: Cadre & Dirigeant Magazine)
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.