5 strategier – så hanterar du konflikter på arbetsplatsen

Pluskund

Årets konflikthanterare 2024 heter Fredrik Engström och är advokat och grundare av Engström & Hellman Advokatbyrå. Här ger han sina bästa strategier på hur du som chef ska agera på konflikter på arbetsplatsen.

1. Var inte konflikträdd

Som chef gör du dig en otjänst om du tror att konflikter enbart är något farligt. En naturlig del av ett chefskap är att det uppstår konflikter som du måste hantera. Du måste tycka att det är stimulerande. Känner du inte det alls, då kanske du inte ska vara chef.

2. Låt inte den som låter mest sätta tonen

Du får inte låta den som är mest högljudd sätta tonen för hur du ska lösa konflikten. Det gäller både konflikter mellan medarbetare och mellan medarbetare och ledning. Det kan annars bli lätt att du som chef tappar perspektivet och fattar fel beslut.

3. Gå tillbaka till verksamhetsmålen

Vid konflikt mellan ledning och medarbetare finns det ofta mål- och värderingskonflikter. Medarbetare vill att arbetsplatsen ska åt ett visst håll, men upplever att det inte händer. Det behöver verksamheten hantera genom de mål och värderingar som arbetsplatsen står för. Utvärdera besluten. Är de fortfarande bra och riktiga? Vad är bakgrunden till beslutet?

4. Lyssna och dokumentera

Innan du går in i ett samtal mellan två medarbetare som har en konflikt, bestäm dig: Vad ska komma ut från det här samtalet? Vad ska hända efter samtalet? Vilken är min strategi som chef? Var en ödmjuk och aktiv lyssnare. Det är inte säkert att det som sägs är relevant för framtida beslut, men det kan mycket väl vara så. Vara noga med att dokumentera vad som sägs – och bjud in till ett uppföljningsmöte.

5. Kommunicera tydligt

Det är viktigt med förståelse och kommunikation för fattade beslut. När det gäller konflikter mellan medarbetare och ledning så kan du som chef aldrig vara tillräckligt övertydlig. Väldigt många konflikter uppstår för att människor inte förstår att det ska vara på ett visst sätt. Förankra ett beslut. Motivera ett beslut som fattas och förklara för alla parter i verksamheten.

Källa: Tips från advokat Fredrik Engström, Årets konflikthanterare 2024.

Fredrik Engström

Fredrik Engström.
Fredrik Engström.

Bor: Göteborg.

Vad: Advokat och grundare av Engström & Hellman Advokatbyrå.

Aktuell: Prisas som Årets konflikthanterare 2024 av Medlingscentrum.

Juryns motivering lyder bland annat: I en bransch där tradition och hierarki ofta styr har Fredrik visat att värderingsdrivet ledarskap och strategisk konflikthantering kan förändra en hel organisation. Genom att tidigt identifiera utmaningar och arbeta förebyggande har han bidragit till att skapa en arbetsplats där dialog, samarbete och arbetsmiljö prioriteras – något som tydligt genomsyrar både ledningen och byråns medarbetare.

Redan PLUSkund — Logga in

Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med

Chefakademin+

Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.

Endast 349:- / mån*
  • Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
  • Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
  • Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
  • Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
  • Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.

*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+