5 punkter: Så får du ut dubbelt – av varje anställd
Personlig karriärvägledning och stöttning av chefen får medarbetarna inte bara att känna sig mer uppskattade utan också dubbelt så nöjda med sitt jobb och därmed villiga att rekommendera sin arbetsplats till andra, enligt amerikanska psykologförbundet.
När amerikanska psykologförbundet, APA, ville mäta värdet av chefers vägledning (supervisor support) visar det sig vara fullständigt avgörande för medarbetarna på inte bara en utan totalt fem olika parametrar.
För nästan hälften av de amerikanska medarbetarna känner sig bekymrade över att arbetsmarknaden är på väg att förändras. Även om de rapporterar att de har de kunskaper som de behöver för att uträtta sitt nuvarande jobb känner de som är utan stöttning och vägledning misstro mot sin arbetsgivare och planerar att lämna företaget det närmaste året.
Men när chefen tar aktiv del i och personligen stöttar sina medarbetares karriärutveckling fördubblas jobbtillfredställelsen, tilliten, medarbetaren känner sig värdefull, blir motiverad att göra sitt bästa och vill rekommendera företaget som en bra arbetsplats. Enligt 2017 Job Skills Training and Career Development Survey.
Undersökningen i siffror:
Jobbtillfredställelse 86 % (39 %)
Tillit 78 % (44 %)
Känna sig värdefull 80 % (15 %
Rekommenderar arbetsplatsen 79 % (22 %)
Blir mer motiverad att göra sitt jobb 88 % (48 %)
Fotnot: Om medarbetaren känner support först. Ingen support inom parantes.
Det som framför allt gör susen är när chefen ger möjlighet till de tekniska, organisatoriska och ledarskapskunskaper, som medarbetaren tror kommer att krävas i framtiden. Men lika viktigt är det att medarbetaren verkligen har tid att delta i den utbildning som erbjuds.
”Bara för att en medarbetare får erbjudande om vidareutbildning och träning innebär det inte att hen har tid att delta i dem, säger David Ballard, chef för APA’s Center for Organizational Excellence till Quartz.
Viktig är också chefens förmåga att se till varje enskild individ. Det bästa sättet att göra detta är att se till att samtal, feedback, utvecklingsmöjligheter och belöningar är skräddarsydda utifrån varje enskild medarbetares värderingar.
”Vi har länge vetat att chefen har störst påverkan på medarbetares arbetsupplevelser, säger organisationspsykologen Lianey Davey till Quartz. Även om det på visitkortet står att du jobbar för ett visst företag, så personifieras företaget av den chef som medarbetare rapporterat till.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.