5 beteenden för ett effektivt ledarskap

Att helt och fullt ta ansvar för det du gör och säger kan vara det viktigaste du gör som chef. Utan det spelar det ingen roll hur välmenande och begåvad du är.

Ledarskap
Publicerad

En ledare som skyller ifrån sig, oavsett om det gäller ett misstag, ren okunnighet eller ett felaktigt beslut tappar förtroende och engagemang hos medarbetarna.

I dessa tider av accelererande förändringar, ökad komplexitet, växande press och konkurrerande prioriteringar är det viktigare än någonsin att visa ansvar som ledare.

Det är rent av en förutsättning för organisationens förmåga att uppnå optimal prestation och bygga en stark kultur.

Det skriver tidningen Fast Company, bland annat utifrån att ansvarsskyldighet var en av åtta nyckelfaktorer som driver positiva arbetsrelaterade resultat enligt McKinsey & Companys rapport The State of Organisations 2023.

Rapporten skriver att organisationer med högt ledarskapsansvar tenderar att vara friskare.

Här är fem beteenden som, enligt Fast Company, visar på att du tar ditt ansvar som chef – och som påverkar teamets prestation, personliga relationer och organisationens framgång.

”Stå för din del när det går fel, erkänn när du inte vet något och be om ursäkt när du gör misstag.” 

5 beteenden för ett effektivt ledarskap

  1. Konsekvens. I tider av osäkerhet och förändring uppskattar medarbetare chefer och ledare som ger tydlig vägledning. Det enklaste svaret på vad konsekvens är, är att chefen gör som hen har sagt att den ska göra. När dina medarbetare vet vad de kan förvänta sig av dig och hur du kommer att reagera ökar det engagemang, tillfredställelse och förbättrar beslutsfattandet, det vill säga ökar produktiviteten.
  2. Ta ägarskap. Stå för din del när det går fel, erkänn när du inte vet något och be om ursäkt när du gör misstag. 
  3. Sunt beslutsfattande. Alldeles för många ledare gör sig skyldiga till ineffektivt beslutfattande eller undviker helt och hållet att fatta beslut. Det är alltid bättre att fatta ett beslut än att inte göra det.
  4. Ge feedback. Att konsekvent ge feedback, såväl positiv som korrigerande sådan är a och o för en chef som är ansvarstagande.
  5. Kommunicera effektivt. Tydligt. Kortfattat. Konsekvent. Trovärdigt.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.