4 saker ditt personliga brev behöver – och det här kan du radera
Ett CV säger mycket – men inte allt. Ta möjligheten att berätta om vem du är som yrkes- och privatperson i det personliga brevet.
I takt med att formulär för jobbansökningar ökar kan det vara lätt att glömma bort det personliga brevet. Men det är en möjlighet för arbetsgivaren att lära känna dig bakom raderna av meriterna. När du ska skriva det personliga brevet finns det några saker du bör tänka lite extra på – och saker du kan undvika – för att bryta genom bruset av ansökningar.
Här är några råd, som först publicerades på Fast Company.
1) Vänd dig till en specifik person
Genom att inleda brevet där du vänder dig till en hel avdelning blir opersonligt och gör det enklare att förbise din ansökan. Men genom att vända dig direkt till en specifik person och kalla den vid namn får du ett mer nära tilltal. Om det inte står utskrivet i annonsen kan du via Linkedin kolla upp företaget och få en aning om vem som är rekryteringsansvarig.
2) Rikta dig mot företaget
Medan ditt CV kan vara mer formellt bör det personliga brevet vända sig till direkt till företaget du söker jobb hos. Du kan söka personlig anknytning genom att nämna någon du känner som jobbar där och kan gå i god för dig. Annars är det en god idé att kolla upp företaget och referera till deras verksamhet i brevet. Det visar att du är intresserad av just det företaget och att de inte är en del av en massansökan.
3) Argumentera för din sak
Varför är den här tjänsten perfekt för dig och vad kan du uträtta? Det är två nyckelfrågor du måste kunna besvara. Dessa frågor måste du också avhandla tidigt i brevet för att behålla rekryterarens uppmärksamhet. Fetstila de egenskaper som du tycker är extra relevanta.
4) Glöm inte den starka avslutningen
Ett bra exempel är: ”Jag hoppas jag får möjlighet att bli en del av er organisation så jag kan bidra med mitt engagemang!”. Det signalerar en positivism som lämnar rekryteraren med en optimistisk känsla.
Men det här kan du skippa:
Genom att skriva att du blev glad när du såg jobbannonsen bidrar knappast till att företaget ska få en bild av dig. Det här gäller även när du ska beskriva dina egenskaper. Alla är ”hårdjobbare” och ”problemlösare”. Försök att vara mer kreativ i ditt språk. Om du till exempel vill lyfta fram att du är en problemlösare kan du istället peka på ett specifikt exempel där du involverar hårda siffror på vad din insats gett för effekt. Det kommer göra att ditt personliga brev känns mer innehållsrikt.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.