3 måsten – för detaljstyrande chefer
Chefer som vill styra varje aspekt av arbetet ner på partikelnivå är sällan populära. Här är tre saker du bör göra direkt om du har för vana att granska verksamheten genom mikroskop.
”Jo, jag tänkte på en grej… vore det inte bättre om vi flyttade det här kommatecknet?”
Det finns nästan inte något mer hämmande för kreativiteten än chefen som är inne och petar i minsta detalj, och alltid flåsar de anställda i nacken.
Om du likt Petter Stordalen kämpar för att låta bli micromanagement är du rätt ute. Beteendet kan resultera i sänkt produktivitet, när medarbetarna ständigt behöver parera chefens oombedda förbättringsförslag. I värsta fall leder detaljstyrningen till dålig trivsel och personalflykt.
Sannolikt har inte ens det värsta kontrollfreak till chef för avsikt att vara sådan, men ändå kan vissa av oss inte låta bli att börja följa arbetet med förstoringsglas när vi hamnar i en ledarposition.
Om du själv är orolig för att omedvetet vara en detaljstyrande chef kan du fråga dig om du ofta är missnöjd med hur medarbetarna levererar, gärna håller stenkoll på var de befinner sig, kräver att stå med på mejlkopia trots att du inte är direkt inblandad i ärendet, och lägger mycket tid på att korrigera småfel.
Känns detta igen är det nog dags att börja jobba på kontrollbehoven och på hur andra uppfattar dig som chef, skriver affärsmagasinet Harvard Business Review.
Här är tre saker du borde göra på en gång:
1. Sluta med oförberedda läxförhör
Dyker du upp titt som tätt vid medarbetarnas skrivbord för att få en lägesrapport på pågående projekt? Det upplevs i så fall antagligen snarare som ett ovälkommet avbrott i arbetet än som en skönt informell avstämning.
Boka istället in fasta möten någon gång i veckan, så får de berörda en chans att planera och förbereda sig. Och själv kan du då inrikta dig mer på själva slutresultatet än på de små stegen på vägen dit.
2. Börja lita på att andra vet vad de gör
Det ingår faktiskt inte i chefsrollen att vara expert på allt. Din uppgift är istället att sätta rätt person med rätt kompetenser på rätt plats, och sedan ta ett steg tillbaka så att denne får utrymme att göra det som hen gör bäst.
Det finns en anledning till att vi har skilda yrkesroller med särskilda specialiteter på en arbetsplats. Du måste kunna lita på att de anställda har tillräcklig expertis för att utföra sina jobb. Försäkra dig däremot om att de har fått rätt förutsättningar att lyckas.
3. Delegera trots att det känns läskigt
Även om du har förtroende för medarbetarna är det lätt att falla in i ”själv är bäste dräng”-tänket när en mer affärskritisk uppgift dyker upp. Men om du aldrig vågar riskera att låta dina teammedlemmar pröva sina vingar i verkligheten får de heller aldrig chans att växa.
Ledare som är duktiga på att delegera kan nå högre tillväxt och starkare resultat än de som till stor del ägnar sig åt att göra medarbetarnas jobb. En bra, tillgänglig chef låter också de anställda veta att de är välkomna närhelst de behöver stöd eller vägledning.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.