3 enkla steg: Så hanterar du en medarbetare du ogillar
Alla chefer har upplevt det: Vissa medarbetare är helt enkelt lite motsträvigare och lite jobbigare att vara chef över. Du kan inte gilla alla människor – men det finns verktyg som kan hjälpa dig att leda en person du inte tycker om.
Det första du måste göra om du arbetar och leder någon du ogillar är att skilja på dina känslor och på medarbetarens faktiska arbetsprestation menar Bosse Angelöw, författare, docent och socialpsykolog.
1. Skilj på känslor och prestation
Han tipsar om en metod som går ut på att du sätter dig ned och ställer dig själv två frågor.
1. På en skala 1-10: Hur mycket tycker du om den anställde som irriterar dig?
2. På en skala 1-10: Hur väl presterar den anställde?
Metoden bygger på att du ska hålla dina känslor på avstånd när du besvarar fråga nummer 2. Tycker du att du har svårt att bedöma medarbetarens prestation rättvist? Ta hjälp av en chefskollega.
”Chefer färgas av deras personliga tyckanden om sina anställa. Och det syns nästan ännu tydligare i de fall där medarbetaren presterar dåligt men ändå blir favoriserad”, säger Bosse Angelöw och fortsätter:
”Det viktigaste i ditt jobb som chef är trots allt att medarbetarna presterar bra, oavsett vad du tycker om dem.”
2. Fokusera på dig själv
Vad är du irriterad på? Skriv ner det. Lista allt det negativa med personen och dennes beteende.
När du gjort det: Skriv ner alla positiva saker du kan komma på. Då får du en helhetsbild av din upplevelse av medarbetaren. Saknar du någon information om personen? Spendera mer tid med personen i arbetet, försök ta reda på vad som ligger bakom det beteende som du finner irriterande.
Ditt beteende som chef måste vara professionellt och neutralt.
Bosse Angelöw berättar om en chef som var fruktansvärt irriterad på sin anställde eftersom hon upplevde honom och hans beteende som arrogant. Han var duktig på sitt jobb men ville aldrig fika med de andra kollegerna. Och han satt alltid själv i lunchrummet:
”Men det beteendet kan bero på fler saker än arrogans. Personen var kanske blyg eller obekväm i de informella sammanhang som lunchrummet innebär.”
Det gäller alltså att du som chef frågar dig varför medarbetaren egentligen beter sig som hen gör.
Hjälper ingenting? Ställ dig då följande tre frågor:
”Är svaren ’nej, nej och jag’ på dessa frågor måste du sluta lägga energi på den medarbetaren”, säger Bosse Angelöw.
Du kan ofta inte välja att ignorera en person helt och hållet. Men Du måste ändra ditt eget förhållningssätt så att du inte låter dig påverkas så negativt.
3. Håll masken
Vad du än gör: Håll koll på vad du säger men lika mycket hur du säger det. Tonfall och kroppspråk visar din irritation även om du inte säger det rakt ut.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.