3 bra vanor: Så får du andra att lita på dig

Vill du öka tilliten i ditt team? Börja med dig själv! Här är tre beteenden och goda vanor som du kan anamma direkt.

Okategoriserade
Publicerad
Illustration: Kristin Lidström

Transparenta chefer skapar tillit i teamet, det visar ny forskning som Chef har skrivit om. Att minska stressen och skapa en lugn arbetsmiljö är också viktigt.

Och hög tillit ger dessutom effekt i form av självgående medarbetare.

Men vad mer kan man göra för att höja tilliten i ett team? Fast Company har listat tre vanor hos personer som andra litar på.

1. De bryr sig om vilken typ av signaler de sänder ut. Tänk på tre kollegor och försök föreställa dig hur mycket de litar på dig på en skala från ett till tio. Tänk igenom hur du interagerat med dem under de senaste veckorna, och försök ställa om dina tankar från hur mycket du litar på andra till hur mycket andra litar på dig, och hur du beter dig mot dem.

2. De tar sig tid att förstå andras situation. Empati, helt enkelt. Vill du öva upp din förmåga kan du till exempel börja notera varför dina kollegor blir stressade. Om du hade deras roll, vad skulle du oroa dig för? Fråga vad som händer i deras värld.

3. De hjälper oväntat till. Ett extra par händer eller fräscha ögon på ett projekt. Inkludera kollegan i diskussionen med chefen. Det är de små sakerna som räknas.

Läs webbartiklar kostnadsfritt

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden