3 anställda du måste lyfta fram som chef
Han rankas som en av världens bästa företagsledare. Nu avslöjar David Novak, utsedd till ”Årets vd” i USA, vilka tre typer av medarbetare du som chef måste lyfta fram extra mycket.
Priserna har haglat över David Novak de senaste åren. Han har bland annat blivit utsedd till ”Årets vd” samt till en av världens 30 bästa företagsledare. Utmärkelserna kom när han var vd för den globala restaurangkedjan Yum. Men vad är framgångsfaktorn?
Nu avslöjar han i en intervju med Forbes att det är en personlighetstyp som alla arbetsplatser behöver. När David Novak tidigare i sin karriär jobbade för läskedryckföretaget Pepsi åkte han runt till olika anläggningar i USA och kom då i kontakt med en anställd som hette ”Bob”.
”Jag frågade vad de hade lärt sig och hur. Då pratade alla i teamet om den här Bob. En anställd sa att Bob hade lärt dem mer på fyra timmar än de tidigare lärt sig på fyra dagar”, säger David Novak.
”Alla pratade i kör på varandra om hur bra Bob var!”.
Längst bort vid bordet såg David Novak då en man som satt och snyftade. Snabbt förstod han att det var ”Bob” som satt där. Det visade sig att han hade jobbat för företaget i nästan 50 år, men först nu fått höra hur kollegerna uppfattade honom.
”För första gången kände han sig uppskattad. Efter det insåg jag att ingen ska behöva känna så. Vi måste se kraften i att ge varandra erkännanden”.
Det här har David Novak tagit med sig i sitt ledarskap och tänker på det när han ska bygga framgångsrika team. I intervjun med Forbes delar han även med sig av 3 personlighetstyper du som chef ska lyfta fram lite extra.
1) De som ger allt
Nej, ibland går det inte att nå målen. Men som chef kan du kräva att medarbetarna gör sitt bästa. De som verkligen ger allt ska uppskattas för sin insats.
2) De som når sina mål
Här pratar vi inte bara årsmål. Som chef måste du sätta upp både långsiktiga och kortsiktiga mål för att motivera dina medarbetare. Se till att sätta upp mål som går att nås varje dag, vecka, månad och år. Belöna sedan dessa insatser.
3) De som når en milstolpe
Vi är på våra jobb minst åtta timmar om dag. Därför är det viktigt att fira när en medarbetare eller teamet når en milstolpe. Ös på med beröm. Det är viktigt att de ska orka hämta ny kraft och att det ska finnas en framåtrörelse. Passa på att som chef fira denna milstolpe med teamet – delad glädje är dubbel glädje.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.