Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Är ni redo för stora jobbsökarmånaden?

Rekrytering
Text:
Publicerad

Långledighet ger tid till eftertanke. I många fall leder tankarna åt ett håll: att man vill söka ett nytt jobb.

Det har platsannonssajten Blocket Jobb sett tydliga tecken på. I januari förra året ökade exempelvis trafiken till sajten med 68 procent jämfört med månaden innan.

”Januari är en stark månad för alla branscher. Efter längre ledigheter går vår trafik ofta upp. Förmodligen har många satt som nyårslöfte att söka nytt jobb”, säger Helena Ahlström, affärsområdesansvarig för Blocket Jobb.

Kandidaterna går också in på företagens egna hemsidor. Arbetsgivarens webbplats besöks av 59 procent av dem som tittar på en platsannons, enligt en undersökning från Blocket Jobb. Var femte kollar upp arbetsgivaren och närmaste chefen i sociala medier.

Även på rekryteringsföretaget Academic Work tycker man att det är hög tid för arbetsgivarna att förbereda sig inför jobbsökarsäsongen. Malin Eduards, operativ chef på Academic Work, pekar på en brist hos många arbetsgivare:

”Vissa bokar en platsannons, men har inte stämt av med högsta ledningen. Det måste vara på plats först. Det är kandidaternas marknad i dag, och om rekryteringsprocessen stannar av på grund av förseningar, går de någon annanstans.”

Hon tycker också att arbetsgivarna borde bjuda på mer information om hur det är att jobba på arbetsplatsen.

”Kandidater i dag vill ha en djupare förståelse för arbetssättet på företaget. Ni måste givetvis vara sanna, men lyft fram de bra saker ni gör. Det kan finnas förmåner och fördelar som man är hemmablind för.”

Och framför allt: våga skriv en platsannons utan klyschor.

”Ju mer personliga ni kan vara, desto mer intresse kommer ni att väcka. Försök ta bort floskler eller andra formuleringar som faller platt”, säger Malin Eduards.

 

Att göra inför stora jobbsökarmånaden januari:

Om ni har en platsannons ute:
1.  Ha budgeten på plats. Se till att du har stämt av med högsta ledningen, så att det finns budget för att nyanställa.
2. Se över er närvaro i sociala medier. Har ni uppdaterat ert Twitterkonto, er Facebooksida, eller Linkedin-sida? Där ska det åtminstone finnas grundläggande information om er som arbetsgivare.
3. Visualisera. Komplettera gärna platsannonsen med ett videoklipp där en anställd får berätta om hur det är att jobba på företaget.

Om ni inte har en platsannons ute:
1. Ordna en ”Jobba hos oss-sida”
. Se till att det finns information på hemsidan om vart man kan vända sig med en spontanansökan. Det ska gärna också finnas information om hur ni är som arbetsgivare. Vilka värderingar styr ert arbete? Vilka förmåner finns?

2. Komplettera med bilder. På samma sida kan ni komplettera med bilder från kontoret eller andra bilder från verksamheten. Det gör att presumtiva kandidater får en tydligare bild av företaget. Ni kan också visa bilder från arbetsplatsen eller publicera intervjuer med anställda.

 

 

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden