helena_helmersson
Foto Mattias Bardå/HM GroupHelena Helmersson efterträder Karl Johan Persson som vd för H&M.

Analys: ”Valet av Helmersson borde inte överraska någon”

Tidigare hållbarhetschefen Helena Helmersson tar över vd-stolen i H&M. Chef bad vår kolumnist Per Grankvist, som är expert på hållbarhetsfrågor i näringslivet, att ge sitt perspektiv på den nya vd:n.

Den som uttrycker förvåning över att det just blev Helena Helmersson som tog över som ny vd för H&M avslöjar samtidigt att man inte riktigt förstått betydelsen av hållbarhetsfrågor i näringslivet eller hur viktigt området är att förstå om man ska kunna leda moderna organisationer.

Under hennes tid som koncernens hållbarhetschef spelade Helmersson en avgörande roll för att göra H&M till den föregångare i hållbarhetsfrågor som de är. Som produktionschef var hon drivande i processen att belöna leverantörer som kombinerade kvalitet och hållbarhet med långa kontrakt och som COO säkerställde hon att hållbarhetsfrågorna genomsyrade alla delar av bolaget, från materialval till att använda AI för att prognostisera kollektioner för att motverka klädsvinn.

Hon har också haft turen av att ha en vd som förstått frågornas betydelse. När hon tillträdde som hållbarhetschef såg Persson till att hon samtidigt en del av bolagets ledning för att markera, både internt och externt, hur viktigt frågorna är för bolagets överlevnad. Det kan låta som petitesser, men vem som rapporterar till vem säger något om hur viktiga frågorna är. Strategidokument i all ära, men organisationsscheman avslöjar operativa prioriteringar. Om hållbarhetschefen i ett bolag rapporterar till chefsjuristen kan man dra slutsatsen att de har en reaktiv hållning och ägnar sig åt riskminimering istället för möjlighetsmaximering.

Per Grankvist, krönikör på Chef

Läs också: Per Grankvist: ”Säg som det är – du jagar status”

Med ett tydligt mandat har Helmerson och hennes team vågat utmana konventionerna i både bolaget och branschen, gång på gång. Redan för tre år sedan satte de målet att bli helt cirkulära år 2030, något jag i min analys då kallade för en tändande gnista i en ekonomisk revolution.

Beslutet saknade motstycke i branschen, och ledde därför till att flera konkurrenter sedan dess satt liknande mål. Strategin var också modig utifrån perspektivet att man ännu inte hade en tydlig plan av hur man skulle nå dit.

Logiken var dock klar: utifrån vad forskningen säger oss om planetens tillstånd finns det ingen annan väg att gå än att bli helt cirkulära om man ska klara hållbarhetsmålen. Vad Helmersson (och Persson) gjorde var att peka ut riktningen, och förlita sig på de anställdas kreativitet för att lösa det.

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: ”Det finns en liten smitare i oss alla”

Som journalist träffar jag företagsledare för att prata med dem om hur hållbarhet påverkar deras verksamhet. Helmersson är tveklöst en av de företagsledare i Sverige som jag upplever bäst förstår hållbarhetsfrågans alla dimensioner och dess koppling till lönsamhet. (Även om hon ödmjuk nog att kategoriskt avfärda det om någon skulle säga det till henne.)

Som chef förkroppsligar Helmersson dessutom den berömda H&M-andan: sätter laget före jaget men vågar säga ifrån. Hon är skarp, tydlig, snäll och genuint nyfiken.

Att den som arbetat med att ta fram en affärskritisk strategi får uppdraget att förverkliga målet är alltså helt logiskt. Om du inte förstår hållbarhet och dess koppling till lönsamhet var säkert beslutet att utse Helena Helmersson till ny vd överraskande, men det säger mer om dig än om beslutet att låta henne leda ett av världens största modeföretag.

paallvar

Läs också: Hur gör du när klimatfrågan blir affärskritisk?

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!

Relaterade artiklar

Lastbil med texten
Arbetsmiljö

Här är Sveriges friskaste företag

Returpack Pantamera lyckas bäst med att skapa en arbetsplats där människor mår bra och där jobbet är en bidragande faktor till hälsa och livskvalitet. Det menar hälsoföretaget Feelgood, som utsett dem till Sveriges friskaste företag.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
annaryott2
Hållbarhet

Chefgalans hederspristagare 2020: Anna Ryott

Hon är affärsaktivisten som bekämpar fattigdom och klimatkris med ny teknik, entreprenörskap och passion. Anna Ryott är Chefgalans hederspristagare 2020.

flyg
Hållbarhet

Få vill skippa flyget på tjänsteresan

Det finns en stor potential i att minska utsläppen från resor genom att byta färdsätt eller destination. Men när det gäller tjänsteresor är svenskar minst benägna att avstå resan. Det visar en ny forskningsrapport från Göteborgs universitet.

skidresa
Hållbarhet

Extra semester – för den som skippar flyget

Stanna på marken, men hinn ändå med en vecka i fjällen eller Sydeuropa under din semester. Det blir möjligt med två dagars extra ledighet – och så ser en ny klimatvänlig förmån ut för medarbetare på ETC-företagen som väljer bort flyget.

Antje Jackelén intervjuades av Cissi Elwin för podden Chef Dilemma.
Hållbarhet

”Sätt lunchlådan
i perspektiv till klimatfrågan”

Hur ska man som chef förhålla sig till diskussioner om moral och klimatpåverkan i lunchrummet? Antje Jackelén svarar i podden Chef Dilemma.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
tagetokar
Hållbarhet

Tjänsteresor med tåg fortsätter öka

Affärsresorna med tåg fortsätter att öka. ”Den absolut främsta anledningen är att medvetenheten kring miljön och intresset för den här typen av frågor har ökat,” säger Ida Thermaenius, chef för företagskunder hos SJ, till nyhetsbyrån TT.