Alla dyrkar Ikea-Jeanette

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

En gång i månaden gör Ikeas Sverigechef Jeanette Söderberg som Fantomen. Hon drar på sig en lätt förklädnad – den gula Ikeatröjan – och lämnar huvudkontoret i Helsingborg. Hon ska arbeta en dag på något av de svenska varuhusen och i likhet med Fantomen gå omkring »precis som en vanlig människa«.

LÄS MER: Fler Cheftester

Detta har blivit något av Jeanette Söderbergs signum, åtminstone utåt, men det är påfallande få av hennes medarbetare inom Ikea som lyfter fram det som något ovanligt för en chef.
Kanske beror det på den berömda Ikeakulturen – personifierad av grundaren Ingvar Kamprad och hans enkla livsstil. Han brukar också göra en poäng av att visa sig ute i varuhusen och tala med både kunder och medarbetare.

Denna ledarstil ingår i Ikeas självbild och varumärke. Det är liksom inget märkvärdigt med en chef som är hands on. Däremot hade raka motsatsen aldrig tolererats. Chefer som anser sig vara lite förmer göre sig icke besvär i den här organisationen.

LÄS MER: Ingvar Kamprads magi

Jeanette Söderberg förefaller på så vis vara en idealisk Ikeachef. Omdömen som »ärlig«, »tydlig« och »ödmjuk« fälls oftare än träd i regnskogen.
Få företag har som Ikea lyckats med att skapa ett varumärke som är så starkt. Ikea har på något sätt blivit själva sinnebilden för ett schyst möbelföretag som står på kundernas sida mot … tja … oklart vem. När årets katalog presenterades beskrev tidningen Sydsvenskan Ikea som »det närmaste public service ett kommersiellt företag kan komma«.

Vad gäller hållbart ledarskap – i ordets verkliga betydelse – är det också få företag som kan slå Ikea. Vi tänker naturligtvis på Ingvar Kamprad. Som företagsledare har han hållit i över 60 år och är vid 82 års ålder den folkligaste bland miljardärer.

För den som aspirerar på att vara chef på Ikea gäller det därför att övertyga medarbetare och kunder om att man är nästan lika mycket Kamprad som Kamprad själv. Enkelhet och ödmjukhet är mer än honnörsord. Utan dessa egenskaper är det svårt att legitimera sitt ledarskap och där får man nog säga att Jeanette Söderberg har lyckats bättre än de flesta.

Jeanette Söderberg har nu varit chef för Ikea i Sverige i dryga tre år. Det som började som ett sommarjobb i kassan på Ikea i Kungens Kurva 1983 har slutat på vd-stolen för Ikeas verksamhet i hela Sverige. Hon ansågs tidigt vara en »pigg tjej«, men det måste ha funnits betydligt mer än så att bygga karriären på, för med åren avancerade hon till säljchef för möbler på Ikea Kungens Kurva. Senare blev hon varuhuschef på Ikea i Uppsala och Ikea i Barkarby.

De tidiga åren på Ikea måste ha präglat henne starkt, för i dag är det många som lyfter fram hur väl hennes personliga värderingar verkar stämma överens med företagets. Och alla talar om hennes stora hjärta.
»Hon står personligen väldigt starkt för Ikeas värderingar och ledarskap. Det gör att hon upplevs som ärlig, tydlig, rak, modig men också ödmjuk. Hon lyckas verkligen kombinera hjärta med hjärna«, säger en charmad medarbetare.
»Hon har ett extremt tydligt och inspirerande ledarskap. Jeanette är engagerad och motiverad och har ett stort hjärta. Därför smittar hennes engagemang«, instämmer en annan.

Chefs betyg på Jeanette Söderberg: 36/40

Ledarstil ★★★★
Tydlig, ärlig och ödmjuk. Upplevs som folklig och har mycket lätt för att etablera kontakt och få medarbetarna att spänna av. En tydlig chef som inger trygghet. Men hon har egentligen aldrig prövats i motgång eftersom Ikea hittills gått som tåget.

Delegering ★★★★★
Vågar låta människor ta ansvar och ger plats. Är tydlig med vilka mål som ska uppnås, men utan att skriva folk på näsan hur det ska gå till.

Beslutsfattande★★★
Vill gärna tänka efter ett tag, tar inga beslut på studs. Medarbetare som frågar henne till råds kan snart upptäcka att bollen åter ligger hos dem. Kan ibland tveka inför de riktigt stora besluten.

Rekrytering ★★★★★
Söker medarbetare hon ser kan utvecklas vilket kräver en viss människokännedom. Omger sig hellre med människor som kompletterar henne, än alltför många av samma sort.

Kommunikation
★★★★
Rak och framför allt konsekvent. Har hon bestämt sig för en linje så driver hon den och ingen som hör henne tvekar om inriktningen. Men i kommunikationen utåt når hon inte ända fram.

Konflikthantering ★★★★★
Ger rak feedback utan att bli elak. Är öppen för andras synpunkter, men med hög tilltro till sina egna idéer och tankar.

Motivation ★★★★★
Har ett engagemang som upplevs som ärligt och därför smittar. Ger utrymme och är bra på att elda på medarbetarna.

Personligt ★★★★★
Målmedveten och har nära till skratt.

Efter elva år lämnade Jeanette Söderberg Ikea och gick till NK. Under två år arbetade hon som vd för NK Inredning och även där blev hon en mycket omtyckt chef.
»Hon hade verkligen vad som krävdes för att få medarbetarna med på tåget«, säger en. »Hennes styrka låg i att vårda de mjuka värdena och det kändes som om hon verkligen tyckte om dem hon jobbade med.«

Efter NK-tiden gick Jeanette Söderberg till en reklambyrå men där bröts segersviten. Det blev en kort sejour, hon har själv förklarat det snabba uppbrottet med att »företagets värderingar inte var mina«. Hennes och reklambyråns uppfattning om hur balansen mellan jobb och fritid skulle se ut stämde inte och de gick skilda vägar. Jeanette Söderberg återvände till fadershuset – alltså Ikea.

»Här klev hon rakt in i ledarrollen«, noterar en av medarbetarna. »Jag hade ingen känsla av att hon behövde tid att vänja sig, utan det funkade direkt.«
Utan att ha behövt sätta sin fot på Handelshögskolan har Jeanette Söderberg således blivit vd för Sveriges kanske mest kända handelsföretag. Möjligen är frånvaron av akademiska meriter ett plus i den sfär hon verkar. Ikea har alltid prioriterat förmåga att sälja och skapa kundkontakt före inramade diplom hos sina chefer.

En talang som kommer väl till pass, får man förmoda, när hon ska förmå de omkring 6 500 anställda att gå i takt.
Och hittills har det gått synnerligen bra. De två första åren visade hon kanonresultat. Ikea är normalt mycket förtegna om sina resultat, men det var tydligt att Jeanette Söderberg hade mycket svårt att hålla masken när rekord­åren 2006 och 2007 kom på tal. Bredare leende får man leta efter.

För Jeanette Söderberg gillar när Ikea tjänar pengar. Även där stämmer hennes värderingar klockrent med företagets.
»Det är klart att hon är en målmedveten tjej«, säger en medarbetare (möjligen något respektlöst). »Men jag har ändå en känsla av att det inte är status och yttre framgång som driver henne personligen, utan hennes drivkraft är att ha ett jobb som utvecklar och utmanar.«

En chef på Ikea har stor självständighet, men ramarna är trots det tydligt fastslagna, berättar en tidigare medarbetare.
Det är många som talar om vad som ska ske – vilka kampanjer som gäller, hur det ska skyltas och hur säljmålen ser ut. Uppdraget för cheferna är att skaffa rätt personal med rätt kunskaper för att uppnå dessa mål. Och där är Jeanette Söderberg på sin mammas gata.
»Hon är som klippt och skuren för att driva ett företag som Ikea«, säger en av hennes tidigare medarbetare. »Jeanette är mycket skicklig på att bygga lag, hålla samman lagdelarna och skapa gemensamma mål.«
»Visionen och försäljningsmålen är inte förhandlingsbara, men att hitta rätt väg dit är upp till varje varuhus.«

Alla Chef har talat med lyfter fram Jeanette Söderbergs förmåga att vårda de mjuka värdena och att få medarbetarna att känna sig sedda och att dra åt samma håll.
»När man pratar med Jeanette känner man verkligen att hon är närvarande, att det är mig hon pratar med och att hon inte sitter och tänker på annat«, säger en medarbetare.

»Jag försöker göra detsamma i kontakterna med mina medarbetare, eftersom jag ser hur effektivt det är när man vill få folk med sig.«
Även på butiksgolvet har man noterat Jeanette Söderbergs förmåga att skapa kontakt.
»Hon är väldigt lätt att få kontakt med, ser en i ögonen och verkar genuint intresserad«, säger en som har träffat högste chefen under en av hennes dagar på varuhusen.
Flera lyfter också fram hennes förmåga att delegera och våga ge ansvar.

»Jag känner att hon har förtroende för mitt sätt att genomföra de mål vi har satt upp«, säger en. »Jag får arbeta självständigt och har aldrig känt att hon vill gå in och kontrollera innan det är dags att rapportera.«
»När man frågar henne om något bollar hon ofta tillbaka: ’Vad tycker du själv’«, säger en annan och slår bort frågan om inte det gör att hon upplevs som svag beslutsfattare.
»Nej, tvärtom«, säger en tredje. »Det gör att man känner att man syns och till och med kan göra skillnad. Jag blir stimulerad av sådant.«
Jeanette Söderberg är en konsekvent och skicklig kommunikatör, det är alla överens om. Det gör henne till en chef som skapar trygghet.

»Hon har en öppenhet och tydlighet som jag gillar, och hon lindar inte in sitt budskap. Man förstår genast vad det handlar om«, säger en medarbetare uppskattande.
Visst finns det rykten om att vissa i organisationen har haft svårt att acceptera att en relativt ung kvinna är chef för Ikea Sverige. Även om ingen vill medge att de själva skulle vara en av dem.
»Hon kan nog upplevas som auktoritär, i synnerhet av dem som har svårt att acceptera henne som chef. Där måste hon sätta ner foten och det ordentligt.«
»Jag tror att hon har lätt att få med sig gänget som finns närmast henne. Däremot tror jag att hon kan ha lite problem med manliga medarbetare som har varit med längre än hon. Det finns ett stort gäng karlar kvar från den tiden och en del har svårt att hantera henne som chef«, resonerar en.

På senare år har Ikea blivit ett av de företag som allra ivrigast lyfter fram sitt sociala och miljömässiga engagemang.
Mångfald är höstens honnörsord i reklamen och på sajten råder slagsida åt information om företagets samhällsengagemang, synen på klimatförändringar, arbetsförhållanden för underleverantörer och vad Ikea gör för att motverka barnarbete.

Till och med kaffet som säljs i restaurangerna på varuhusen sägs vara certifierat ur sociala och miljömässiga aspekter.
»Jeanette får alltid frågor om vårt sociala engagemang, både internt och från massmedierna«, har en iakttagare noterat.
»Hon har ju också tillsatt en miljökoordinator vid huvudkontoret i Helsingborg och jag upplever att det finns en äkta passion hos henne för de här frågorna.«
Faktum är att knappast någon av alla vi har talat med på rak arm kan komma på några svaga sidor hos Jeanette Söderberg. De tänker så det knakar när frågan ställs, men utan att finna något värt att nämna.

Det kan antingen tyda på att hon är en ganska okontroversiell chef, som varken retar folk eller väcker känslor. Eller att hon helt enkelt är en väldigt bra chef.
Hör bara vad en av våra intervjupersoner till slut kom på som en svag sida i Jeanette Söderbergs ledarskap:
»Jag skulle önska att hon i ännu högre grad kunde vara ute i organisationen. Eftersom hon är en så inspirerande person som man får så mycket energi av, skulle åtminstone jag gärna se henne här lite oftare.«

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden