Aktivitetsbaserade kontor – så här påverkas personalen

Arbetsplatser utan fasta skrivbord är trendigt. Men hur påverkar det medarbetarna? Ny forskning visar hur olika grupper reagerar på förändringen.

Chef har tidigare skrivit om hur svenska kontor förändrats genom åren. Trender har kommit och gått. Allt från egna rum till öppna kontorslandskap. Den senaste är aktivitetsbaserade kontor, alltså arbetsplatser utan fasta skrivbord. I stället ska medarbetarna kunna vara rörliga och hitta nya arbetsytor varje dag.

Men hur påverkas vi av det? Det ville två forskare vid Umeå Universitet ta reda på genom att studera 400 personer som gjort en flytt till ett aktivitetsbaserat kontor.

 

Resultatet visar att det är chefer och medarbetare som har arbetsuppgifter som kräver hög interaktion med kolleger som gynnades av en mer rörlig arbetsmiljö, skriver DN. Enligt forskarna kom cheferna närmare olika enheter på jobbet och samarbetet främjades.

”Det händer mer, man träffar fler människor och det är lättare med spontana möten för idéer och snabb problemlösning. De upplevde det helt enkelt mer dynamiskt”, säger Lisbeth Slunga Järvholm. docent vid Umeå universitet, till DN.

Läs också: 6 tips: Så här skapar du bästa stämningen på jobbet

Men det fanns också grupper av medarbetare i studien där förändringen blev negativ. Främst var det personer med arbetsuppgifter som kräver hög koncentration. Även personer med en historia av psykisk ohälsa upplevde det nya kontoret som sämre.

”Det viktigaste vi kom fram till är att det aktivitetsbaserade kontoret verkar fungera olika bra för olika personer, beroende på vad man arbetar med”, säger Lisbeth Slunga Järvholm.

 

Läs också: De 3 hetaste jobbtrenderna enligt Linkedin

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
sverige-2
Arbetsmiljö

5 argument till chefen för att få kolla på Sveriges åttondel

12 års lång väntan är över. Äntligen är Sverige kvalificerat till en åttondelsfinal i VM. Men matchen spelas klockan 16 på tisdag – vilket kan ställa till det för många.
sommarchill
Arbetsmiljö

7 tips: Här är knepet för att stressa ner – innan semestern

Semester och en efterlängtad ledighet. Så här gör du för att varva ner i tid och undvika stress under sommaren.
stressaa
Arbetsmiljö

Sju signaler på för hög arbetsbelastning

Har en medarbetare börjat slarva med leveranserna? Det kan vara ett tecken på för hög arbetsbelastning. Här är några råd för det förebyggande arbetet när det gäller ohälsosam arbetsbelastning – något chefen måste kunna enligt arbetsmiljöföreskrifterna.
svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden