Aktivitetsbaserade kontor – så här påverkas personalen

Arbetsplatser utan fasta skrivbord är trendigt. Men hur påverkar det medarbetarna? Ny forskning visar hur olika grupper reagerar på förändringen.

Chef har tidigare skrivit om hur svenska kontor förändrats genom åren. Trender har kommit och gått. Allt från egna rum till öppna kontorslandskap. Den senaste är aktivitetsbaserade kontor, alltså arbetsplatser utan fasta skrivbord. I stället ska medarbetarna kunna vara rörliga och hitta nya arbetsytor varje dag.

Men hur påverkas vi av det? Det ville två forskare vid Umeå Universitet ta reda på genom att studera 400 personer som gjort en flytt till ett aktivitetsbaserat kontor.

 

Resultatet visar att det är chefer och medarbetare som har arbetsuppgifter som kräver hög interaktion med kolleger som gynnades av en mer rörlig arbetsmiljö, skriver DN. Enligt forskarna kom cheferna närmare olika enheter på jobbet och samarbetet främjades.

”Det händer mer, man träffar fler människor och det är lättare med spontana möten för idéer och snabb problemlösning. De upplevde det helt enkelt mer dynamiskt”, säger Lisbeth Slunga Järvholm. docent vid Umeå universitet, till DN.

Men det fanns också grupper av medarbetare i studien där förändringen blev negativ. Främst var det personer med arbetsuppgifter som kräver hög koncentration. Även personer med en historia av psykisk ohälsa upplevde det nya kontoret som sämre.

”Det viktigaste vi kom fram till är att det aktivitetsbaserade kontoret verkar fungera olika bra för olika personer, beroende på vad man arbetar med”, säger Lisbeth Slunga Järvholm.

 

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

overtid
Arbetsmiljö

Långa arbetsdagar? Här är hälsoriskerna

Att många övertidstimmar kan slita på hälsan är känt. Nu visar en ny studie mer exakt vilka risker som omfattar långa arbetsdagar. 
Mattias Sahlström och Charlotte Ahlquist på Experis
Annonssamarbete Chef + Experis

Hur innovativt är ditt ledarskap?

Många vill kalla sig innovativa ledare. Men få är verkligen där. ”Det gäller att göra en mental förflyttning”, säger Mattias Sahlström på Experis. Är du redo för det? Testa dig själv med din reaktion på tre olika situationer.
stril
Arbetsmiljö

Topplista: Det här irriterar oss mest på jobbet

Alla har arbetsplatser har sina fördelar och nackdelar. Men att tekniken inte fungerar är något de flesta irriterar sig på. Bra kolleger är däremot en höjdpunkt, visar en ny undersökning.
kula
Arbetsmiljö

Så skapar du bästa stämningen på jobbet – 6 tips

Kolleger blir avbrutna mitt i en mening och jobbkylen har alltid gamla matrester. Men det behöver inte vara så. Här är några råd för att skapa ett bättre arbetsklimat på ditt jobb.
kunden
Arbetsmiljö

De 3 hetaste jobbtrenderna enligt Linkedin

Med de digitala förändringarna sker framväxten av ett helt nytt jobb- och karriärlandskap, med mängder av nya uppgifter och roller som inte nödvändigtvis är teknikrelaterade. Linkedin har listat några av de hetaste trenderna på arbetsmarknaden just nu.
netfllix1
Arbetsmiljö

Fria arbetstider: Så här hittar du fokus

Kan du styra över dina egna arbetstider? Skönt, speciellt om du är en självgående person. Men utmaningen kan vara att hitta fokus och få ut så mycket som möjligt av dagen.
robot_fika4
Annonssamarbete Chef + Selecta

Robotarnas svaghet – de fikar inte

Nu måste vi människor hitta vår plats i ett arbetsliv med robotisering och AI. Att ta en fika är en bra start.
chefnallen
Arbetsmiljö

Så blir du snäll och lönsam som chef

Forskningen talar sitt tydliga språk: Det snälla ledarskapet lönar sig. Emma Seppälä, doktor i psykologi och aktuell med boken The happiness track, och professor Kim Cameron, ger dig här fyra nycklar till hur du som chef skapar en positiv företagskultur.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden