vdnakeriet

Åkerie-vd:n om förra finanskrisen: ”Vi satsade oss ur den”

Magnus Djärf, vd på Djärfs Åkeriservice, minns hur hårt förra lågkonjunkturen slog mot hans företag. Lärdomen blev: Att satsa sig ur krisen.

På fredagen var småhusförsäljarnas orderböcker fulla. På måndagen hade de rivit ut alla order. Det var kaos. Alla tvärnitade. Och det slog igenom på allt som transporterades.”

Så minns Magnus Djärf, vd på Djärfs Åkeriservice i Jönköping, hösten 2008.

”Det hände från den ena dagen till den andra. Vi förlorade femtio procent av våra körningar, i princip hälften av vår omsättning från en vecka till en annan.”

Djärfs tillhandahåller chaufförer till företag med egen distribution och åkerier. Deras tjänst är bland det första som ryker i kristider. Men Magnus Djärf vägrade vika ner sig. Han och hans fru som han driver företaget med, bestämde sig för att satsa sig ur lågkonjunkturen i stället för att börja varsla personalen.

”Eftersom många inte pratade om annat än lågkonjunkturen tvekade jag. Det var en chansning att brassa upp alla pengar, men magkänslan sa mig att vi gjorde rätt.”

Han samlade alla medarbetare och berättade att ingen skulle få gå. De skulle dela på de körningar de hade, resten skulle de satsa på utbildning.

”Det finns ett flertal utbildningar, uppgraderingar av körkort och nya behörigheter som vi måste göra utspritt över tid. Nu gjorde vi allt det på en gång samtidigt som vi roterade arbetsuppgifterna och höll igång verksamheten på den personal som inte var i utbildning.”

kristider

Läs också: Lågkonjunkturen – så förbereder sig chefen för sämre tider

Hela personalstyrkan var med på tåget. De red ut stormen tillsammans. Ett vakuum som varade i uppemot ett halvår. Penninglagren, alla reserver, tömdes. Det började bli hett om rumpan, som Magnus Djärf uttryckte det.

”Det är mest innan man fattat beslutet som ångesten är som störst. Visst dök det upp lite dumma tankar men jag var fokuserad på att få det att funka.”

Till slut utökade en nygammal kund sitt förtroende för dem, och sedan fick de in ytterligare något jobb och helt plötsligt var de på banan igen. Med den skillnaden att de hade alla behörigheter de behövde och kunde hugga på fler jobb än tidigare.

”Den känslan går inte att förklara.”

Främsta lärdomen av förra lågkonjunkturen har varit att prata med folk.

”Oavsett vilket beslut man tar måste man vara tydlig i sin kommunikation.”

I dag är Magnus Djärf på tå. Om och när det slår till igen kommer han inte att rulla tummarna och sopa lastbryggan, utan satsa offensivt precis som förra gången.

Chef i kostym

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

Relaterade artiklar

Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

intro_motesskola
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Stor guide: Bli en mästare på möten

Lär dig leda och nå mål med hjälp av effektiva och inspirerande möten. Här i Chefens mötesskola blir du en stjärna som mötesledare – i 6 steg.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.

rpc
Konflikthantering

Rikspolischefen: Så arg får du bli som chef

I podden Chef Dilemma hjälper toppcheferna vanliga chefer med deras utmaningar. Rikspolischef Anders Thornberg svarar på en fråga om att bli arg som chef.
nypoddigen
Konflikthantering

Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

I Chefs nya podd delar toppchefer med sig av sina erfarenheter och hjälper vanliga chefer med deras dilemman. ”Vi vill ta samtalet bortom ledarskapsklyschor och istället prata konkret kring vardagsledarskap och rollen som chef,” säger Cissi Elwin, programledare.

Kvinna vid datorn, julgran bredvid.
Konflikthantering

Frånvaro-mejl? Undvik dessa tre dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.