konflikt-3

9 skäl till att din arbetsplats och chef är känslig för konflikter

En knepig medarbetare som ständigt hamnar i clinch med andra kan vara en huvudvärk för chefen. Men kanske är det i själva verket organisationens utformning som öppnar för dessa konflikter?

Alla är vi olika, och vissa klickar bättre med varandra än andra. Att vi har olika uppfattning är helt naturligt och till och med önskvärt när vi vill få nya perspektiv, men när meningsskiljaktigheterna slår över i en konflikt som parterna inte kan lösa på egen hand innebär detta ett problem för chefen och organisationen i stort.

Osämja på arbetsplatsen kan förgifta stämningen och i värsta fall får schismen ett eget segdraget liv – som påverkar såväl produktiviteten som korttidsfrånvaron. Konflikter kostar, men med rätt förutsättningar i organisationen kan du minska risken för att de uppstår från första början. I Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer listas nio vanliga riskfaktorer för konflikter på arbetsplatser. Var på din vakt mot dessa företeelser, då de riskerar att leda till slitningar i arbetsgruppen.

  1. Starka hierarkier. Fungerar organisationen som ett ”Kejsarens nya kläder”-rike där det inte finns takhöjd att prata om vissa ämnen? I en mycket auktoritär organisation där medarbetarna hukar av rädsla för repressalier frodas otrygghet och misstro – en perfekt grogrund för konflikter.
  2. Kompisorganisationen. Det omvända är inte heller önskvärt – en organisation med pannkaksplatt struktur byggd på personliga relationer får svårt att peka ut en gemensam riktning. Här finns det gott om utrymme för osäkerhet, och ledarskapet kan undermineras genom vänskapsband.
  3. Osynlige chefen. Syns du inte så finns du inte – chefen som gömmer sig bakom skrivbordet och saknar kontakt med sina medarbetare lämnar fältet öppet för självutnämnda ledare. Gryende konflikter får chans att växa fritt när chefen lämnat walk-over.
tuffabeskeed

Läs också: Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

  1. Snedfördelad vikt. Är arbetsbördan någorlunda jämnt fördelad mellan de anställda? Eller finns det medarbetare som alltid behöver jobba över för att hinna med, medan andra fyller dagarna med slösurfande i brist på uppgifter? Inventera arbetsuppgifterna och sträva efter en rättvis balans.
  2. Arbetsplatskulturen. Vad som är okej beteende medarbetare emellan kan skilja sig stort från restaurangköket till styrelserummet – men gemensamt är att det är chefen som sätter tonen. Var därför försiktig med jargongen och gör gränsdragningar som alla kan känna sig bekväma med.
  3. Luddiga roller. Otydlighet kring ansvarsområden på arbetsplatsen är en klassisk källa till missförstånd, revirtänkande och misstro mellan grupper eller avdelningar. Inte sällan upplevs det egna teamet som det hårdast arbetande i branschen, medan alla andra underpresterar.
herskare

Läs också: 5 sätt att bemöta härskartekniker

  1. Oklara förväntningar. Saknas handfasta mål eller uttalade förväntningar hamnar den enskilde medarbetaren lätt i en utdragen osäkerhet som föder stress. Det kan i sin tur leda till att man slår vakt om sitt eget område och att friktion mellan anställda uppstår.
  2. Orörda surdegar. I takt med att en tvist tillåts växa kan fler och fler dras in i den – en obearbetad konflikt kan jäsa över årtionden och gå i arv från en chef till en annan, till dess att ingen längre vet hur eller varför den uppstod. Därför är det viktigt att chefen agerar redan vid de första tecknen på splittring.
  3. Orosmoln. Förändringar på arbetsplatsen i form av omorganisation eller nyanställningar kan röra upp starka känslor. Om de som är eller kan bli berörda av förändringen inte hålls informerade och tillåts vara delaktiga i processen uppstår gärna ryktesspridning eller syndabockstänkande.

Få bättre verktyg! Konflikthantera som en chef

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om webbkursen här

Relaterade artiklar

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
geiger
Konflikthantering

Allt snabbare chefskarusell i kommunerna

Var femte kommun — en per vecka — bytte kommundirektör i fjol, visar en kartläggning som Chef har gjort. ”Jag blev en schackpjäs i ett politiskt spel”, säger Kristina Geiger, en av dem som fått gå.

forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.