konflikt-3

9 skäl till att din arbetsplats och chef är känslig för konflikter

En knepig medarbetare som ständigt hamnar i clinch med andra kan vara en huvudvärk för chefen. Men kanske är det i själva verket organisationens utformning som öppnar för dessa konflikter?

Alla är vi olika, och vissa klickar bättre med varandra än andra. Att vi har olika uppfattning är helt naturligt och till och med önskvärt när vi vill få nya perspektiv, men när meningsskiljaktigheterna slår över i en konflikt som parterna inte kan lösa på egen hand innebär detta ett problem för chefen och organisationen i stort.

Osämja på arbetsplatsen kan förgifta stämningen och i värsta fall får schismen ett eget segdraget liv – som påverkar såväl produktiviteten som korttidsfrånvaron. Konflikter kostar, men med rätt förutsättningar i organisationen kan du minska risken för att de uppstår från första början. I Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer listas nio vanliga riskfaktorer för konflikter på arbetsplatser. Var på din vakt mot dessa företeelser, då de riskerar att leda till slitningar i arbetsgruppen.

  1. Starka hierarkier. Fungerar organisationen som ett ”Kejsarens nya kläder”-rike där det inte finns takhöjd att prata om vissa ämnen? I en mycket auktoritär organisation där medarbetarna hukar av rädsla för repressalier frodas otrygghet och misstro – en perfekt grogrund för konflikter.
  2. Kompisorganisationen. Det omvända är inte heller önskvärt – en organisation med pannkaksplatt struktur byggd på personliga relationer får svårt att peka ut en gemensam riktning. Här finns det gott om utrymme för osäkerhet, och ledarskapet kan undermineras genom vänskapsband.
  3. Osynlige chefen. Syns du inte så finns du inte – chefen som gömmer sig bakom skrivbordet och saknar kontakt med sina medarbetare lämnar fältet öppet för självutnämnda ledare. Gryende konflikter får chans att växa fritt när chefen lämnat walk-over.
tuffabeskeed

Läs också: Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

  1. Snedfördelad vikt. Är arbetsbördan någorlunda jämnt fördelad mellan de anställda? Eller finns det medarbetare som alltid behöver jobba över för att hinna med, medan andra fyller dagarna med slösurfande i brist på uppgifter? Inventera arbetsuppgifterna och sträva efter en rättvis balans.
  2. Arbetsplatskulturen. Vad som är okej beteende medarbetare emellan kan skilja sig stort från restaurangköket till styrelserummet – men gemensamt är att det är chefen som sätter tonen. Var därför försiktig med jargongen och gör gränsdragningar som alla kan känna sig bekväma med.
  3. Luddiga roller. Otydlighet kring ansvarsområden på arbetsplatsen är en klassisk källa till missförstånd, revirtänkande och misstro mellan grupper eller avdelningar. Inte sällan upplevs det egna teamet som det hårdast arbetande i branschen, medan alla andra underpresterar.
herskare

Läs också: 5 sätt att bemöta härskartekniker

  1. Oklara förväntningar. Saknas handfasta mål eller uttalade förväntningar hamnar den enskilde medarbetaren lätt i en utdragen osäkerhet som föder stress. Det kan i sin tur leda till att man slår vakt om sitt eget område och att friktion mellan anställda uppstår.
  2. Orörda surdegar. I takt med att en tvist tillåts växa kan fler och fler dras in i den – en obearbetad konflikt kan jäsa över årtionden och gå i arv från en chef till en annan, till dess att ingen längre vet hur eller varför den uppstod. Därför är det viktigt att chefen agerar redan vid de första tecknen på splittring.
  3. Orosmoln. Förändringar på arbetsplatsen i form av omorganisation eller nyanställningar kan röra upp starka känslor. Om de som är eller kan bli berörda av förändringen inte hålls informerade och tillåts vara delaktiga i processen uppstår gärna ryktesspridning eller syndabockstänkande.

Få bättre verktyg! Konflikthantera som en chef

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om webbkursen här

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Konflikthantering

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.

Många säger inte ifrån vid etiska övertramp på jobbet.
Konflikthantering

Därför säger vi inte ifrån på jobbet

Nio av tio svenskar tycker att etik på arbetsplatsen är viktigt. Men nästan hälften – även chefer – säger inte ifrån om de uppmärksammar ett orättvist agerande, visar en ny undersökning.

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.