konflikt-3

9 skäl till att din arbetsplats och chef är känslig för konflikter

En knepig medarbetare som ständigt hamnar i clinch med andra kan vara en huvudvärk för chefen. Men kanske är det i själva verket organisationens utformning som öppnar för dessa konflikter?

Alla är vi olika, och vissa klickar bättre med varandra än andra. Att vi har olika uppfattning är helt naturligt och till och med önskvärt när vi vill få nya perspektiv, men när meningsskiljaktigheterna slår över i en konflikt som parterna inte kan lösa på egen hand innebär detta ett problem för chefen och organisationen i stort.

Osämja på arbetsplatsen kan förgifta stämningen och i värsta fall får schismen ett eget segdraget liv – som påverkar såväl produktiviteten som korttidsfrånvaron. Konflikter kostar, men med rätt förutsättningar i organisationen kan du minska risken för att de uppstår från första början. I Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer listas nio vanliga riskfaktorer för konflikter på arbetsplatser. Var på din vakt mot dessa företeelser, då de riskerar att leda till slitningar i arbetsgruppen.

  1. Starka hierarkier. Fungerar organisationen som ett ”Kejsarens nya kläder”-rike där det inte finns takhöjd att prata om vissa ämnen? I en mycket auktoritär organisation där medarbetarna hukar av rädsla för repressalier frodas otrygghet och misstro – en perfekt grogrund för konflikter.
  2. Kompisorganisationen. Det omvända är inte heller önskvärt – en organisation med pannkaksplatt struktur byggd på personliga relationer får svårt att peka ut en gemensam riktning. Här finns det gott om utrymme för osäkerhet, och ledarskapet kan undermineras genom vänskapsband.
  3. Osynlige chefen. Syns du inte så finns du inte – chefen som gömmer sig bakom skrivbordet och saknar kontakt med sina medarbetare lämnar fältet öppet för självutnämnda ledare. Gryende konflikter får chans att växa fritt när chefen lämnat walk-over.
tuffabeskeed

Läs också: Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

  1. Snedfördelad vikt. Är arbetsbördan någorlunda jämnt fördelad mellan de anställda? Eller finns det medarbetare som alltid behöver jobba över för att hinna med, medan andra fyller dagarna med slösurfande i brist på uppgifter? Inventera arbetsuppgifterna och sträva efter en rättvis balans.
  2. Arbetsplatskulturen. Vad som är okej beteende medarbetare emellan kan skilja sig stort från restaurangköket till styrelserummet – men gemensamt är att det är chefen som sätter tonen. Var därför försiktig med jargongen och gör gränsdragningar som alla kan känna sig bekväma med.
  3. Luddiga roller. Otydlighet kring ansvarsområden på arbetsplatsen är en klassisk källa till missförstånd, revirtänkande och misstro mellan grupper eller avdelningar. Inte sällan upplevs det egna teamet som det hårdast arbetande i branschen, medan alla andra underpresterar.
harskartekniker-2-03

Läs också: 5 sätt att bemöta härskartekniker

  1. Oklara förväntningar. Saknas handfasta mål eller uttalade förväntningar hamnar den enskilde medarbetaren lätt i en utdragen osäkerhet som föder stress. Det kan i sin tur leda till att man slår vakt om sitt eget område och att friktion mellan anställda uppstår.
  2. Orörda surdegar. I takt med att en tvist tillåts växa kan fler och fler dras in i den – en obearbetad konflikt kan jäsa över årtionden och gå i arv från en chef till en annan, till dess att ingen längre vet hur eller varför den uppstod. Därför är det viktigt att chefen agerar redan vid de första tecknen på splittring.
  3. Orosmoln. Förändringar på arbetsplatsen i form av omorganisation eller nyanställningar kan röra upp starka känslor. Om de som är eller kan bli berörda av förändringen inte hålls informerade och tillåts vara delaktiga i processen uppstår gärna ryktesspridning eller syndabockstänkande.

Få bättre verktyg! Konflikthantera som en chef

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om webbkursen här

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.