sommarkansla1

Vetenskapen: 8 bevisade sätt att förlänga semesterkänslan

Rädd att semestern ska ta slut för fort? Behovet av avkoppling brukar vara stort efter den intensiva våren med lönesamtal och annat hårt ledarskapsarbete. Här är åtta knep för att förlänga semestern.

1) Ta dig tid att planera.

Det är inte mycket som slår att ha något att se fram emot. En studie av semesterfirare visar att de inte var lyckligare än de som aldrig kom iväg på sin semester. Man är alltså som lyckligast före själva semestern. Så sätt ett datum långt i förväg, prata och planera – och ta ut glädjen i förskott.

2) Optimala semestern är åtta dagar lång.

En månad i Australien eller något annat långväga resmål är en dröm för många, men studier visar att vårt välmående ökar mer av fler mindre resor. Hälsan och välmåendet pekar ungefär åtta dagar in i semestern. Så planera för flera åttadagars semestrar (helg plus arbetsvecka plus helg) för att maxa effekterna av din ledighet.

tapaus

Läs också: Sa upp sig från toppjobb – skrev bok om pausen: "Vila provocerar”

3) Höj semestereffekt med meditation

Det är självklart att ledighet och frånvaro från ett stressigt affärsliv får oss att gå ner i varv. Men psykiatrikern Elissa S. Epel vid University of California, San Francisco, var förvånad över hur stor effekt det har på såväl åldrandet som vår hälsa generellt. När de dessutom lät en grupp av deltagarna meditera under ledigheten visade det sig ha ännu större effekt på både stressrespons och immunsystem. Effekterna av ledighet i kombination med meditation höll dessutom i sig i upp till tio månader efteråt.

4) Förundran skapar en känsla av mer tid.

Det är förundran du upplever när du låter dig hänföras av en vacker solnedgång eller den dånande vyn från en utsiktspunkt. Men även när du får insikt i något som gör din världsbild större. Forskning av M Rudd publicerad i Psychological Science visar att förundran påverkar vår tidsuppfattning. Den stärker vår närvaro och ger oss en känsla av att vi har mer tid.

5) Gå till skogs

Bästa läkningen för en stressad chef är att tillbringa tid i naturen. Miljö- och beteendeforskaren Ming Kuo vid University of Illinois har, efter att ha sammanställt flera hundra studier, kommit fram till att naturen har en förmåga att höja immunsystemets funktioner. När kroppen inte behöver hålla på och hantera allt det stressen orsakar kan den istället ägna sig åt långsiktigt renoveringsarbete, som att förebygga god hälsa, utveckla, reproducera och bygga upp immunsystemet.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

6) Närvaro ger en känsla av mer tid.

Våga koppla ner och koppla av fullständigt. Både från arbetsmejl och sociala medie-surfande. Inget förbrukar tiden med en sådan hastighet. Var istället helt närvarande med din familj och det som händer just här och nu. Det ökar ditt välbefinnande och gör att du återhämtar dig snabbare. En bonuseffekt är att dina medarbetare får växa i känslan av att du litar på dem

7) Det roligaste sist.

Enligt Daniel Kahnemans Peak end rule är det inte den totala upplevelsen av din semester som du kommer ihåg efteråt utan höjdpunkten (bra eller dålig) och slutet av vår upplevelse. Så för att verkligen toppa minnet av årets ledighet bör du se till att göra det allra roligaste sist.

8) Berätta rätt semesterberättelse

Om du väljer att berätta om alla tågbyten, hur regnet öste ner och att du blev osams med svärmor kommer du också att bara minnas elände. Men om du istället väljer att återberätta hur solen kom fram precis när ni skulle slå upp tältet, hur roligt det var att träffa släkten och hur skönt det var att resa miljömedvetet så kommer du också att minnas en betydligt roligare semester.

traningmimer

Läs också: Här får de anställda mer ledigt – om de tränar: ”Gav resultat direkt”

Relaterade artiklar

semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.
Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.
Hälsa

Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Redan småstressad över att komma tillbaka till kontoret? Här är tricket som psykologerna menar kan vara lika effektivt för hälsan som att semestra.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Så kopplar du av på riktigt under semestern.
Hälsa

6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

Ibland är det lättare sagt än gjort att koppla av på semestern. Den som har hög arbetsbelastning kan till och med bli mer stressad av att inte vara på jobbet. Följ dessa sex steg för att kunna njuta av semestern till fullo.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.