sommarkansla1

Vetenskapen: 8 bevisade sätt att förlänga semesterkänslan

Behovet av avkoppling brukar vara stort under den intensiva våren med lönesamtal och annat hårt ledarskapsarbete. Här är åtta knep för att förlänga semesterkänslan.

1) Ta dig tid att planera.

Det är inte mycket som slår att ha något att se fram emot. En studie av semesterfirare visar att de inte var lyckligare än de som aldrig kom iväg på sin semester. Man är alltså som lyckligast före själva semestern. Så sätt ett datum långt i förväg, prata och planera – och ta ut glädjen i förskott.

2) Optimala semestern är åtta dagar lång.

En månad i Australien eller något annat långväga resmål är en dröm för många, men studier visar att vårt välmående ökar mer av fler mindre resor. Hälsan och välmåendet pekar ungefär åtta dagar in i semestern. Så planera för flera åttadagars semestrar (helg plus arbetsvecka plus helg) för att maxa effekterna av din ledighet.

tapaus

Läs också: Sa upp sig från toppjobb – skrev bok om pausen: "Vila provocerar”

3) Höj semestereffekt med meditation

Det är självklart att ledighet och frånvaro från ett stressigt affärsliv får oss att gå ner i varv. Men psykiatrikern Elissa S. Epel vid University of California, San Francisco, var förvånad över hur stor effekt det har på såväl åldrandet som vår hälsa generellt. När de dessutom lät en grupp av deltagarna meditera under ledigheten visade det sig ha ännu större effekt på både stressrespons och immunsystem. Effekterna av ledighet i kombination med meditation höll dessutom i sig i upp till tio månader efteråt.

4) Förundran skapar en känsla av mer tid.

Det är förundran du upplever när du låter dig hänföras av en vacker solnedgång eller den dånande vyn från en utsiktspunkt. Men även när du får insikt i något som gör din världsbild större. Forskning av M Rudd publicerad i Psychological Science visar att förundran påverkar vår tidsuppfattning. Den stärker vår närvaro och ger oss en känsla av att vi har mer tid.

5) Gå till skogs

Bästa läkningen för en stressad chef är att tillbringa tid i naturen. Miljö- och beteendeforskaren Ming Kuo vid University of Illinois har, efter att ha sammanställt flera hundra studier, kommit fram till att naturen har en förmåga att höja immunsystemets funktioner. När kroppen inte behöver hålla på och hantera allt det stressen orsakar kan den istället ägna sig åt långsiktigt renoveringsarbete, som att förebygga god hälsa, utveckla, reproducera och bygga upp immunsystemet.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

6) Närvaro ger en känsla av mer tid.

Våga koppla ner och koppla av fullständigt. Både från arbetsmejl och sociala medie-surfande. Inget förbrukar tiden med en sådan hastighet. Var istället helt närvarande med din familj och det som händer just här och nu. Det ökar ditt välbefinnande och gör att du återhämtar dig snabbare. En bonuseffekt är att dina medarbetare får växa i känslan av att du litar på dem

7) Det roligaste sist.

Enligt Daniel Kahnemans Peak end rule är det inte den totala upplevelsen av din semester som du kommer ihåg efteråt utan höjdpunkten (bra eller dålig) och slutet av vår upplevelse. Så för att verkligen toppa minnet av årets ledighet bör du se till att göra det allra roligaste sist.

8) Berätta rätt semesterberättelse

Om du väljer att berätta om alla tågbyten, hur regnet öste ner och att du blev osams med svärmor kommer du också att bara minnas elände. Men om du istället väljer att återberätta hur solen kom fram precis när ni skulle slå upp tältet, hur roligt det var att träffa släkten och hur skönt det var att resa miljömedvetet så kommer du också att minnas en betydligt roligare semester.

traningmimer

Läs också: Här får de anställda mer ledigt – om de tränar: ”Gav resultat direkt”

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.