Fem personer i möte om jobb

7 trender inom rekrytering inför 2020

Smartness för att behålla talangerna, digitala verktyg som antingen hjälper eller stjälper och en allt viktigare onboardingprocess – det är några av trenderna vi kommer att få se mer av nästa år.

Alex Tidgård arbetar som psykolog på HR-konsultbolaget Assessio, och har i ett blogginlägg mejslat ut sina bästa spaningar om rekryteringstrenderna inför 2020. Ett år där det gäller att fånga jobbsökarens intresse, hantera sina digitala verktyg bäst för maximal effekt – och att säkerställa att kompetensnivån är fortsatt hög.

Här är 7 trender inför 2020: 

1. Jobbsökarna i fokus
Många arbetsgivare upplever idag att det råder brist på den arbetskraft de behöver. I den hårda konkurrensen är det därför viktigt att ge de som söker tjänsten en bra upplevelse under hela rekryteringsprocessen.

”Var transparenta och tydliga, både med vad ni söker och vad som sker i processen. Då ökar chansen för att ni håller kvar topptalangernas intresse”, tipsar Alex Tidgård i artikeln.

Viktigt att tänka på är att även de som inte erbjuds tjänsten ska gå därifrån med en positiv känsla – det bidrar till att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke för din verksamhet, och är värdefullt i det långa loppet.

2. Digitala verktyg skapar effektivitet
Precis som resten av samhället präglas även rekryteringsprocessen av digitaliseringen. I dag är det möjligt att låta cv-hanteringen och referenstagningen ske helt digitalt och videointervjuer blir ett allt vanligare inslag i rekryteringsprocessen, skriver Alex Tidgård.

”De digitala verktygen ska underlätta rekryteringsprocessen och göra den så enkel och smidig som möjligt, både för arbetsgivaren och för kandidaten.”

3. Tester – en naturlig del av rekryteringsprocessen
Det blir allt vanligare att tester används i någon del av rekryteringsprocessen och fungerar som beslutsunderlag när en tjänst ska tillsättas. Tester används ofta som ett sätt att göra en mer objektiv rekrytering där den egna magkänslan inte får styra. Utvecklingen mot fler tester beror också, enligt Tidgård, på att de har blivit bättre och enklare att genomföra de senaste åren.

4. AI och algoritmer stöttar i besluten
De senaste åren har artificiell intelligens, AI, och algoritmer blivit en del av vår vardag, och spås förändra många av våra jobb. Även inom rekrytering blir de allt vanligare, till exempel i form av robotar intervjuar arbetssökande, och testalgoritmer som kan förutsäga en persons framtida arbetsprestation.

”AI och algoritmer stöttar HR genom att öka objektiviteten och minska risken för felbeslut, samtidigt som de kan sänka rekryteringskostnaderna. Men det finns en brasklapp: AI och algoritmer är bara så bra som den data vi matar dem med.”

robotintervju

Läs också: Kommunen som rekryterar med en robot

5. Fler gig och andra flexibla anställningar
Dagens arbetsmarknad blir alltmer flexibel och digitaliseringen gör det enklare än någonsin att söka jobb, vilket bidrar till att många byter arbete snabbare i dag jämfört med för några år sedan. Så kallade ”giggare” väljer korta uppdrag för olika aktörer i stället för att bli anställda, och kan ofta utföra sina arbetsuppgifter var i världen de än befinner sig.

”Att anställa flexibelt är en trend vi ser nu – allt fler giggar och många vill prova att göra det. De vill kunna välja när, var och hur de jobbar”, säger Alex Tidgård.

giggare

Läs också: Är du redo för gig-ekonomin?

6. Onboarding och kompetensutveckling blir allt viktigare
Millennials värderar goda utvecklingsmöjligheter och ett bra syfte högt när de söker jobb. Därför blir det allt viktigare att ha en organisation som fångar upp talangerna, erbjuder stimulerande arbetsuppgifter och kontinuerlig kompetensutveckling. För att behålla dem är även onboardingprocessen en viktig faktor, säger Alex Tidgård:

”En bra onboarding ska vara tydlig och göra att den nya medarbetaren känner igen sig från rekryteringsprocessen. Ett välkomnande där till exempel datorn är redo första dagen – och en liten blomma kanske väntar på skrivbordet – bidrar också till en positiv upplevelse.”

7. Satsa på att ”reskilla och upskilla” medarbetare
De flesta branscher förändras i svindlande snabb takt och det gäller att kunna anpassa sin organisation efter utvecklingen. Att lära om och lära nytt blir en allt viktigare faktor –både vid rekrytering och när det gäller att kompetensutveckla de medarbetare som redan finns på plats.

”En tydlig trend är att ”reskilla och upskilla” personal eftersom arbetsuppgifter försvinner och förändras i allt större utsträckning”säger Alex Tidgård.

Upskill handlar om att uppdatera och förädla den kunskap man redan har. Reskill handlar om att lära nytt, att skaffa helt ny kunskap. När krav på nya färdigheter växer fram har vi tidigare anställt den kompetensen – men framöver kommer vi se mer av att reskilla redan befintlig personal.

lager

Läs också: Därför bör du satsa på ”upskill och reskill”

Relaterade artiklar

robotintervju
Rekrytering

Roboten Tengai rekryterar utan fysiska möten – för att minska smittspridning

Roboten Tengai hjälper Upplands-Bro kommun med snabbare rekrytering i corona-krisen. ”Med hjälp av Tengai hoppas vi kunna fortsätta säkerställa våra rekryteringar och samtidigt minimera antalet fysiska möten ” säger Havva Ilhan, biträdande personalchef.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
idatroive
Rekrytering

Årets HR-chef 2020: Ida Troive, Parks and resorts och Gröna Lund

Hr handlar både om policys och pingisbord. Det är utgångspunkten för Ida Troive på Parks and resorts och vinnare av priset Årets HR-chef. ”Som arbetsgivare ska du se till att alla processer är på plats, ha rätt arbetsmiljö och bra policys. Samtidigt måste du kunna skapa en inspirerande arbetsplats där dina medarbetare har roligt. Det finns en komplexitet i mitt arbete som jag gillar.”

personlighetstest-2
Rekrytering

Kommuner lägger miljoner på personlighetstester

Personlighetstester har både hyllats i bästsäljande böcker, granskats och förkastats som oseriösa. Inte desto mindre är de ett populärt rekryteringsverktyg, både i privat och offentlig verksamhet.

anstallaldre
Rekrytering

3 anledningar: Därför ska du anställa äldre

Många äldre känner sig diskriminerade på arbetsmarknaden, samtidigt som kompetensbristen är ett faktum. Här är tre anledningar till varför du som chef inte bör glömma bort äldre erfarna personer när du rekryterar.

robotintervju
Rekrytering

Kommunen som rekryterar med en robot

Nu kan du anställa med hjälp av en robot. Som första arbetsplats i världen låter Upplands-Bro kommun rekryteringsroboten Tengai sköta anställningsintervjuerna.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Fyra tips för att skapa tillit i rekryteringen.
Rekrytering

4 tips: Så skapar du tillit när du ska rekrytera

Hur de sökande upplever rekryteringsprocessen kan påverka bilden av din organisation. Följ dessa enkla tips för att skapa förtroende och öppenhet när du anställer.