expertpetra

Experten: 7 råd för att undvika ”före ledighets-stressen”

Snart ledighet. Har du kvar ett berg med jobb? Lugn! Här är de bästa tipsen för att hinna med allt.

För dig som chef kan berget med arbetsuppgifter som måste bli klara innan ledigheten kännas oöverskådligt. Men lugn. Effektivitetscoachen Petra Brask delar här med sig av sina bästa tips för att hinna klart i tid:

1) Gör en ”to do”-lista
Petra Brask: ”Skriv ner allt du har tänkt att hinna med innan ledigheten startar. Prioritera sedan dessa i 1–3 där 1 har högsta prioritet och 3 är minst viktigt. Se även hur mycket tid du har. Borde jag delegera något? Eller kan vi hoppa över någon uppgift?

Långa, ändlösa och osorterade att göra-listor kan få vilken hjärna som helst att tröttna. Underlätta genom att dela upp att-göra-listan i olika kategorier”.
1. Prio-uppgifter
2. Följa upp/bevaka
3. Fixa (snabba, korta uppgifter)
4. Projekt (större uppgifter som sträcker sig över längre tid)
5. Förbereda
6. Läsa

2) Se upp för energitjuvar
”Strulande teknik är en relativt vanlig energitjuv. Men en tidstjuv som tidigare legat på en tionde placering och som nu klättrat upp på en topplacering är ”otydliga roller och ansvarsområden” samt ”otydlig information”. Vi märker att förväntningarna ofta är outtalade eller rentav motsägelsefulla. Detaljstyrt ledarskap, brist på uppskattning och respekt upplevs också som energitjuvar på våra arbetsplatser.”

Många chefer fattar beslut om karriären under semestern.

Läs också: 2 av 3 chefer tar stora beslut om karriären på semestern

3) Undvik långa möten
”På många arbetsplatser uppger man ”för många och långa möten” som en riktig tids- och energislukare. Man sitter ofta i samma möten, med samma mötesledare och börjar med föregående mötesprotokoll. Inte konstigt om hjärnorna i rummet blir förvirrade och upplever att de nog redan varit på det här mötet och checkar ut.”

4) Skaffa bra hjälpmedel
”Din kalender är det viktigaste hjälpmedlet för planering och struktur. Se till så att din kalender och ”att göra”-lista lever i symbios. Saker som tar mer än 20 minuter att göra behöver tid och utrymme i din kalender. Mejlprogram som Outlook och Google är fantastiska hjälpmedel om du ser till att lära dig att nyttja den teknik som gör att programmet kan göra en del av sorteringsarbetet åt dig.”

jula

Läs också: 6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

5) Lär dig prioritera
”Utgå från företagets, organisationens eller avdelningens mål och analysera vilka uppgifter som är viktigast för att ta dig dit. Vilka uppgifter av de prioriterade och mest viktiga är också mest bråttom? När de mest viktiga uppgifterna är gjorda är det klokt att fokusera på andra strategiskt viktiga uppgifter, planering och förebyggande arbete. En bra tanke är att fundera över: ”Om jag bara fick göra en sak idag, vilken uppgift skulle jag göra då?”.

6) Lägg upp din arbetsdag rätt
”Använd gärna förmiddagarna till viktiga och tuffare uppgifter, medan hjärnan är pigg och har energi. Har du ändå svårt att komma igång så är det ibland lättare att fråga dig själv: vilka uppgifter du INTE ska göra? Följ din planering och försök få till det så att du kan jobba ostört med de prioriterade uppgifterna. Fokusera på en uppgift i taget och avsluta innan du börjar med nästa. Med andra ord multitaska inte och se till att minska ner på avbrott och störmoment”.

7) Skjut inte jobbiga saker framför dig
”Bästa tipset är när du får en jobbig arbetsuppgift – besluta DIREKT när du ska du göra den.  Eller kan du delegera den? Ska du delegera – gör det i så fall omgående så att den som ska utföra uppgiften har en chans att få in det sin planering. Om du själv ska göra den – besluta när ska du börja. Vi fokuserar så ofta på våra deadlines, men det är faktiskt minst lika viktigt att tänka startdatum också. Känns uppgiften oöverskådlig och stor – bryt ner den i delar. Och njut av att få bocka av varje avklarad deluppgift.”

maskrosor

Läs också: Effektivisera: Vårstäda och frigör energi

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Linda Waxin står lutad mot en vägg. I bakgrunden syns ett stadslandskap.
Motivation

Vad pandemins tre faser lärt mig om mig själv

Min upplevelse av pandemin har varit indelad i tre faser. Den första var njutningsfull och handlade om att spara energi och rensa ut. Den andra, lidandets fas, kom mer som en överraskning, skriver Linda Waxin, Chefs krönikör.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Cissi Elwin.
Motivation

Cissi Elwin: ”Jag längtar efter mitt sammanhang”

Åh, vad jag hoppas att vi kommer att kunna gå till jobbet snart. Jag längtar efter att skaka hand med folk, kramas, få skrattanfall vid kaffeautomaten. Ljudet av människor. Av mina arbetskamrater. Mitt sammanhang, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.

En bild på Siri Wikander mot en vit bakgrund. Hon har en svart tröja på sig.
Motivation

Siri Wikander: ”Dags att pyssla om dina medarbetare”

Behovet av att ses och bli ompysslad och bortskämd av sin chef har kanske aldrig varit större hos dina medarbetare än nu denna höst, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander. 

En kvinna håller upp en målad bild av en solros. Under bilden syns ett bord och vackra blommor.
Motivation

Testet som avslöjar din kreativa potential

Ett fyra minuters-test kan avslöja din kreativa potential. Det visar ny forskning från McGill University, Harvard University och the University of Melbourne. Vill du veta hur kreativ du är?

Kvinna med solhatt ligger på gräsmatta och läser en bok.
Motivation

Sköna boktips för sensommaren

Har du fortfarande semester kvar? Här kommer några sköna boktips för sensommaren, om allt från padel och sönderfallande parallellsamhällen till pirrigt kärlekstrassel i småstad. Chefsinsikterna får du på köpet.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.