ledare-2

6 tips för att bli en bättre chef

Lyssna, var empatisk och ärlig. Här är några egenskaper du kan jobba på för att bli en chef som ger medarbetarna de bästa förutsättningarna att lyckas. Det kan få hela arbetsplatsen att blomstra.

Det finns många fallgropar för en chef. En färsk undersökning från Yougov visar att konflikträdsla och att inte tåla kritik är bland de sämsta egenskaperna.

”Chefens oförmåga att hantera konflikter har visat sig påverka arbetsgruppens dynamik negativt, säger Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare.

Som tur finns det också egenskaper som pekar på ett bra ledarskap. Sajten Inc.com har gjort en lista med handlingar varje chef borde sträva efter.

Här är hela listan:

1) Var en god lyssnare

Att göra allt på en egen hand kan skapa problem. Att däremot lyssna på dina medarbetare skapar en ”vi”-känsla och ni tar hela tiden nästa steg för att organisationen ska växa. Dessutom känner sig medarbetarna viktigare och blir mer benägna att stanna kvar.

2) Lyft fram empatiska drag

Empati ligger till grund för att starka relationer. Faktum är att en undersökning från DDi Research visar att just empati är den allra viktigaste faktorn för att företaget ska prestera.

Empati sprider sig också lätt och kan skapa goda relationerna mellan medarbetarna. Var ett gott exempel helt enkelt.

3) Beröm och belöna

Nej, det behöver inte vara de mest storslagna gesterna. I stället kan det räcka med ett ”bra jobbat”. Det gör att medarbetarna känner sig sedda och uppskattade. Tänk på att försöka anpassa berömmet till varje enskild person.

Glöm inte att fira större mål tillsammans!

Läs också: Här är chefens 5 värsta egenskaper

4) Ge tid till återhämtning

Att se signaler för att någon är överbelastad med jobb ingår i chefens uppgifter. Därför är det viktigt att skapa en stämning som uppmuntrar till pauser och återhämtning. Det kan vara att ni gör någon aktivitet som inte är jobbrelaterad – till exempel åka på en utflykt – för att alla ska ladda batterierna.

5) Informera om bra och dåliga saker

Att vara chef ingår det att dela med sig av information. Den kan vara både bra och ibland dålig. För att bli respekterad av dina medarbetare är det viktigt att du säga så mycket du kan och så fort du kan. Det är också viktigt att stämma av efteråt hur de känner kring informationen – både om det är bra eller dåliga nyheter.

6) Dela med dig av makten

Att jobba nära dina medarbetare och rikta mest fokus på dem gör att inspirationen ökar. Det i sin tur skapar en större produktivitet. Men glöm inte bort dig själv. Mår du bra skapar du ett bra arbetsklimat som alla gynnas av.

Läs också: 7 steg till det perfekta talet på sommarfesten

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

jobbintervju
Beslutsfattande

Forskning: Därför säger bra chefer upp sig från jobbet

Krånglig administration och opeppade medarbetare – det kan vara två skäl att säga upp sig som chef, visar forskning från Lunds Universitet. 
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
spakad
Arbetsrätt

Handelsforskare: Större risk att dagens VD:ar får sparken

En VD sitter kortare tid på sin post idag än på 70-talet. Men vad beror det egentligen på? Chef har pratat med forskare som menar att det finns flera svar på frågan.
tuffpress
Beslutsfattande

Forskare: Här är chefens vanligaste misstag i krissituationer

Svenska chefer är kompetenta, men får inte tid till att förbereda sig för kriser. Och när krisen väl kommer är pressen ofta orimligt hög med liten möjlighet till vila, visar en avhandling från Försvarshögskolan och Karlstad Universitet.
elitsoldaten
Beslutsfattande

Elitsoldaten: Så leder du i krislägen

Ant Middleton, känd från sin medverkan i Skavlan, berättar om sina erfarenheter från krissituationer.

sweett
Arbetsmiljö

Många svenskar stör sig på konflikträdsla

En chef som är passiv och som medvetet undviker konflikter. Det är den chefsegenskap som flest svenskar stör sig på, visar en stor undersökning.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

schema
Beslutsfattande

8 punkter: Så fixar du semesterschemat – utan onödiga bråk

Konflikter dyker lätt upp när semestern ska planeras.

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden