ledare-2

6 tips för att bli en bättre chef

Lyssna, var empatisk och ärlig. Här är några egenskaper du kan jobba på för att bli en chef som ger medarbetarna de bästa förutsättningarna att lyckas. Det kan få hela arbetsplatsen att blomstra.

Det finns många fallgropar för en chef. En färsk undersökning från Yougov visar att konflikträdsla och att inte tåla kritik är bland de sämsta egenskaperna.

”Chefens oförmåga att hantera konflikter har visat sig påverka arbetsgruppens dynamik negativt, säger Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare.

Som tur finns det också egenskaper som pekar på ett bra ledarskap. Sajten Inc.com har gjort en lista med handlingar varje chef borde sträva efter.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är hela listan:

1) Var en god lyssnare

Att göra allt på en egen hand kan skapa problem. Att däremot lyssna på dina medarbetare skapar en ”vi”-känsla och ni tar hela tiden nästa steg för att organisationen ska växa. Dessutom känner sig medarbetarna viktigare och blir mer benägna att stanna kvar.

2) Lyft fram empatiska drag

Empati ligger till grund för att starka relationer. Faktum är att en undersökning från DDi Research visar att just empati är den allra viktigaste faktorn för att företaget ska prestera.

Empati sprider sig också lätt och kan skapa goda relationerna mellan medarbetarna. Var ett gott exempel helt enkelt.

3) Beröm och belöna

Nej, det behöver inte vara de mest storslagna gesterna. I stället kan det räcka med ett ”bra jobbat”. Det gör att medarbetarna känner sig sedda och uppskattade. Tänk på att försöka anpassa berömmet till varje enskild person.

Glöm inte att fira större mål tillsammans!

4) Ge tid till återhämtning

Att se signaler för att någon är överbelastad med jobb ingår i chefens uppgifter. Därför är det viktigt att skapa en stämning som uppmuntrar till pauser och återhämtning. Det kan vara att ni gör någon aktivitet som inte är jobbrelaterad – till exempel åka på en utflykt – för att alla ska ladda batterierna.

5) Informera om bra och dåliga saker

Att vara chef ingår det att dela med sig av information. Den kan vara både bra och ibland dålig. För att bli respekterad av dina medarbetare är det viktigt att du säga så mycket du kan och så fort du kan. Det är också viktigt att stämma av efteråt hur de känner kring informationen – både om det är bra eller dåliga nyheter.

6) Dela med dig av makten

Att jobba nära dina medarbetare och rikta mest fokus på dem gör att inspirationen ökar. Det i sin tur skapar en större produktivitet. Men glöm inte bort dig själv. Mår du bra skapar du ett bra arbetsklimat som alla gynnas av.

Relaterade artiklar

misstag-2
Beslutsfattande

Psykologen: 3 misstag svenska chefer gör

En ständig jakt på snabba lösningar. Att tvingas vara resultatdriven är inte ovanligt för ledare. Här är 3 misstag som många gör, enligt arbetslivspsykologen Patrik Nyström.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
uppfoljning
Beslutsfattande

Stilsäkra vd:n Maud Spencer om kritikstormen

Maud Spencer, vd på Svalson i Piteå, gav stiltips till andra chefer. En artikel som var Chefs mest lästa förra veckan och väckte stora reaktioner. ”Är man inte rädd för att sticka ut hakan kan det vara väldigt roligt”, säger Spencer.

aaasda
Beslutsfattande

5 psykologiska missar – när du får välja först

Misstag vi gör när vi får välja först – hämtade från Nobelpristagaren Richard H Thalers senaste bok.

smarttweet-2
Beslutsfattande

Linkedins vd gav precis bästa rådet till chefer

Han är utsedd till en av världens populäraste chefer – av sina medarbetare. Nu ger Jeff Weiner, vd för Linkedin, ett råd till andra chefer – med två korta meningar.

hund-2
Beslutsfattande

Ultimata svaret när någon ber om högre lön

En medarbetare tycker att hen är underbetald och kräver högre lön. Vad svarar du? Regel nummer ett är att aldrig säga ja eller nej direkt.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
janne-2
Beslutsfattande

Chef synar Janne Anderssons ledarskap

Han plockar ner divorna på gräsmattan och får dem att, precis som han, bära sina väskor till spelarbussen. Men innan han kan börja arbeta med motivation och grupp-dynamik kräver han ordning och reda. Förbundskapten Janne Andersson sägs utöva ett ledarskap som håller längre än till VM.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden