ledare-2

6 tips för att bli en bättre chef

Lyssna, var empatisk och ärlig. Här är några egenskaper du kan jobba på för att bli en chef som ger medarbetarna de bästa förutsättningarna att lyckas. Det kan få hela arbetsplatsen att blomstra.

Det finns många fallgropar för en chef. En färsk undersökning från Yougov visar att konflikträdsla och att inte tåla kritik är bland de sämsta egenskaperna.

”Chefens oförmåga att hantera konflikter har visat sig påverka arbetsgruppens dynamik negativt, säger Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare.

Som tur finns det också egenskaper som pekar på ett bra ledarskap. Sajten Inc.com har gjort en lista med handlingar varje chef borde sträva efter.

Här är hela listan:

1) Var en god lyssnare

Att göra allt på en egen hand kan skapa problem. Att däremot lyssna på dina medarbetare skapar en ”vi”-känsla och ni tar hela tiden nästa steg för att organisationen ska växa. Dessutom känner sig medarbetarna viktigare och blir mer benägna att stanna kvar.

2) Lyft fram empatiska drag

Empati ligger till grund för att starka relationer. Faktum är att en undersökning från DDi Research visar att just empati är den allra viktigaste faktorn för att företaget ska prestera.

Empati sprider sig också lätt och kan skapa goda relationerna mellan medarbetarna. Var ett gott exempel helt enkelt.

3) Beröm och belöna

Nej, det behöver inte vara de mest storslagna gesterna. I stället kan det räcka med ett ”bra jobbat”. Det gör att medarbetarna känner sig sedda och uppskattade. Tänk på att försöka anpassa berömmet till varje enskild person.

Glöm inte att fira större mål tillsammans!

Läs också: Här är chefens 5 värsta egenskaper

4) Ge tid till återhämtning

Att se signaler för att någon är överbelastad med jobb ingår i chefens uppgifter. Därför är det viktigt att skapa en stämning som uppmuntrar till pauser och återhämtning. Det kan vara att ni gör någon aktivitet som inte är jobbrelaterad – till exempel åka på en utflykt – för att alla ska ladda batterierna.

5) Informera om bra och dåliga saker

Att vara chef ingår det att dela med sig av information. Den kan vara både bra och ibland dålig. För att bli respekterad av dina medarbetare är det viktigt att du säga så mycket du kan och så fort du kan. Det är också viktigt att stämma av efteråt hur de känner kring informationen – både om det är bra eller dåliga nyheter.

6) Dela med dig av makten

Att jobba nära dina medarbetare och rikta mest fokus på dem gör att inspirationen ökar. Det i sin tur skapar en större produktivitet. Men glöm inte bort dig själv. Mår du bra skapar du ett bra arbetsklimat som alla gynnas av.

Läs också: 7 steg till det perfekta talet på sommarfesten

Relaterade artiklar

Åre Chokladfabriks grundare och ägare Marie Söderhielm, Eva-Lena Grape och Marina Hansson har ingen enskild vd
Beslutsfattande

Åre Chokladfabrik: ”Vi behöver ingen vd”

Delat ledarskap är en självklarhet för trion som grundade Åre Chokladfabrik. Med hjälp av två mot en-strategin, koll på kostnaderna och en icke-auktoritär ledarstil har de fått bolaget att gå med vinst ända från start.
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
arg-2
Beslutsfattande

Forskning: Därför ska du inte vara aggressiv som chef

Schablonbilden av företagsledaren som aggressiv, beräknande och egoistisk stämmer inte. Den typiska vd:n är tvärtom klart orienterad mot samarbete i sina strategiska beslut, visar ny svensk forskning.

petterpodd
Beslutsfattande

Petter Stordalen: ”Alla val du gör kommer med en kostnad”

I nya avsnittet av Chef Dilemma berättar Petter Stordalen om livsvalen som ledde fram till den punkt han nu befinner sig vid. ”Jag skulle gärna haft Gunhild hos mig varje dag – men Gunhild har en annan ambition. Och då är min uppgift att backa henne.”

duvor
Beslutsfattande

Här blir inga duvor matade – 4 toppchefer om sin pension

Vad gör du i dag? Hur trivs du med livet som pensionär? Vi frågade fyra chefer som passerat pensionsåldern.

petterny
Beslutsfattande

”Följ inte dina drömmar” – här är Stordalens 10 livsregler

”Följ inte dina drömmar” och ”Tro inte det kommer flygplan bara för att du byggt en flygplats” är två regler som Petter Stordalen ålagt sig själv för att sluta jobba 16-timmars arbetsdagar och kunna utbrista ”Äntligen Måndag!” I sin nya bok berättar han om sina tio livsregler.

Förmågan att pressa sig lite till är en stressfälla för chefer.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Lär dig undvika chefens förrädiska stressfälla

Chefers stress ökar. Samtidigt som vi vet riskerna med att bita ihop och kämpa på. ”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp vid varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
stoppa_radslan
Beslutsfattande

Så hindrar du rädslan – från att sabotera karriären

Ett stort karriärbeslut på gång? Ofta får farhågorna kring det okända överhanden, och vi förblir vid vår trygga läst. Se rädslorna i vitögat och återta kontrollen över dina val!