ledare-2

6 tips för att bli en bättre chef

Lyssna, var empatisk och ärlig. Här är några egenskaper du kan jobba på för att bli en chef som ger medarbetarna de bästa förutsättningarna att lyckas. Det kan få hela arbetsplatsen att blomstra.

Det finns många fallgropar för en chef. En färsk undersökning från Yougov visar att konflikträdsla och att inte tåla kritik är bland de sämsta egenskaperna.

”Chefens oförmåga att hantera konflikter har visat sig påverka arbetsgruppens dynamik negativt, säger Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare.

Som tur finns det också egenskaper som pekar på ett bra ledarskap. Sajten Inc.com har gjort en lista med handlingar varje chef borde sträva efter.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är hela listan:

1) Var en god lyssnare

Att göra allt på en egen hand kan skapa problem. Att däremot lyssna på dina medarbetare skapar en ”vi”-känsla och ni tar hela tiden nästa steg för att organisationen ska växa. Dessutom känner sig medarbetarna viktigare och blir mer benägna att stanna kvar.

2) Lyft fram empatiska drag

Empati ligger till grund för att starka relationer. Faktum är att en undersökning från DDi Research visar att just empati är den allra viktigaste faktorn för att företaget ska prestera.

Empati sprider sig också lätt och kan skapa goda relationerna mellan medarbetarna. Var ett gott exempel helt enkelt.

3) Beröm och belöna

Nej, det behöver inte vara de mest storslagna gesterna. I stället kan det räcka med ett ”bra jobbat”. Det gör att medarbetarna känner sig sedda och uppskattade. Tänk på att försöka anpassa berömmet till varje enskild person.

Glöm inte att fira större mål tillsammans!

4) Ge tid till återhämtning

Att se signaler för att någon är överbelastad med jobb ingår i chefens uppgifter. Därför är det viktigt att skapa en stämning som uppmuntrar till pauser och återhämtning. Det kan vara att ni gör någon aktivitet som inte är jobbrelaterad – till exempel åka på en utflykt – för att alla ska ladda batterierna.

5) Informera om bra och dåliga saker

Att vara chef ingår det att dela med sig av information. Den kan vara både bra och ibland dålig. För att bli respekterad av dina medarbetare är det viktigt att du säga så mycket du kan och så fort du kan. Det är också viktigt att stämma av efteråt hur de känner kring informationen – både om det är bra eller dåliga nyheter.

6) Dela med dig av makten

Att jobba nära dina medarbetare och rikta mest fokus på dem gör att inspirationen ökar. Det i sin tur skapar en större produktivitet. Men glöm inte bort dig själv. Mår du bra skapar du ett bra arbetsklimat som alla gynnas av.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Beslutsfattande

6 ledarmissar som fällde Ubers vd

Först tog han en paus. Sedan fick han sparken. Ubers vd Travis Kalanick stod för ett par skandaler som till slut fällde honom. Här är sex ledarmissar han gjorde – som du kan undvika.

Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Beslutsfattande

Charlotte Kallas rädsla inför att bli chef

Charlotte Kalla satsar för fullt mot OS i Sydkorea nästa år. Samtidigt är hon chef och vd för sitt eget bolag – en roll som var obekväm i början. ”Men gud, jag är ingen chef”, tänkte hon.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Beslutsfattande

4 sätt: Så styr du upp era videomöten

Tydlighet är aldrig viktigare än på distans. Stunder av pinsam tystnad som kan uppstå i ett konferensrum är inget mot den obekväma stämning som kan sprida sig när mötesdeltagarna sitter framför varsin skärm.
Beslutsfattande

5 ledaregenskaper – som tog Macron till makten

Han är numera en av världens mäktigaste ledare. Men vilka egenskaper gjorde Emmanuel Macron till ny president i Frankrike? Svaret kanske finns i Kanada.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Beslutsfattande

Här är 8 tips – för exceptionellt ledarskap

Ovanliga händelser eller att företaget växer fort. Det kräver även ett exceptionellt ledarskap. Här är 8 tips för att tackla utmaningen som chef.
Beslutsfattande

Guide: Så lyckas du som distanschef

Att hålla ihop teamet och skapa vi-känsla när medarbetarna arbetar på spridda håll är chefens största utmaningar i distans­ledarskapet, visar Chefs undersökning. Nycklar är tydlighet och tät kommunikation. Ändå tycks fördelarna överväga problemen.
Beslutsfattande

Cheftest: Birgitte Bonnesen, vd på Swedbank

Ta ett danskt ledarskap, låt det marineras av det svenska i tre decennier och placera det sedan i ledningen för en stor svensk bank. Birgitte Bonnesen, vd på Swedbank, är spontan, rak och bestämd, men samtidigt involverande och har alltid nära till skratt. Nu ska hon leda Swedbank ut ur förtroendekrisen.
Beslutsfattande

Polischefen: 3 råd – för att skapa jämställdhet

Cecilia Redell har fått känna på vad det innebär att vara obekväm. Att prata om jämställdhet inom Polisen var inte populärt – från början.
Beslutsfattande

De bästa cheferna är ödmjuka – ändå faller vi för karisma

En ödmjuk chef utvecklar medarbetarna och företaget. Trots det väljer många att tillsätta självgoda och karismatiska ledare som tar stora risker, visar ny forskning.
Arbetsmiljö

Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

Vid en krissituation ska chefen vara ett stöd för medarbetarna. Men vad ska du egentligen göra som chef? Och vilka är de vanligaste misstagen?
Beslutsfattande

5 tips när företaget växer – snabbt

Från 100 till miljontals kunder. Det är inte ovanligt i teknikbranschen. Snabba förändringar för nystartade företag ställer krav på olika värderingar som chefer kan luta sig emot, menar Facebooks Nordenchef Martin Ingemansson.
Beslutsfattande

Cheftest: Post-vd i stormens öga

Ett företag och en bransch i stark struktur-omvandling, nedskärningar, omorganisation, arga kunder och — som ett brev på posten — hård kritik i media. Postnords vd Håkan Ericssons ledarskap är hårt ansatt. Hur fungerar han som högsta chef?
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.