ledare-2

6 tips för att bli en bättre chef

Lyssna, var empatisk och ärlig. Här är några egenskaper du kan jobba på för att bli en chef som ger medarbetarna de bästa förutsättningarna att lyckas. Det kan få hela arbetsplatsen att blomstra.

Det finns många fallgropar för en chef. En färsk undersökning från Yougov visar att konflikträdsla och att inte tåla kritik är bland de sämsta egenskaperna.

”Chefens oförmåga att hantera konflikter har visat sig påverka arbetsgruppens dynamik negativt, säger Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare.

Som tur finns det också egenskaper som pekar på ett bra ledarskap. Sajten Inc.com har gjort en lista med handlingar varje chef borde sträva efter.

Här är hela listan:

1) Var en god lyssnare

Att göra allt på en egen hand kan skapa problem. Att däremot lyssna på dina medarbetare skapar en ”vi”-känsla och ni tar hela tiden nästa steg för att organisationen ska växa. Dessutom känner sig medarbetarna viktigare och blir mer benägna att stanna kvar.

2) Lyft fram empatiska drag

Empati ligger till grund för att starka relationer. Faktum är att en undersökning från DDi Research visar att just empati är den allra viktigaste faktorn för att företaget ska prestera.

Empati sprider sig också lätt och kan skapa goda relationerna mellan medarbetarna. Var ett gott exempel helt enkelt.

3) Beröm och belöna

Nej, det behöver inte vara de mest storslagna gesterna. I stället kan det räcka med ett ”bra jobbat”. Det gör att medarbetarna känner sig sedda och uppskattade. Tänk på att försöka anpassa berömmet till varje enskild person.

Glöm inte att fira större mål tillsammans!

Läs också: Här är chefens 5 värsta egenskaper

4) Ge tid till återhämtning

Att se signaler för att någon är överbelastad med jobb ingår i chefens uppgifter. Därför är det viktigt att skapa en stämning som uppmuntrar till pauser och återhämtning. Det kan vara att ni gör någon aktivitet som inte är jobbrelaterad – till exempel åka på en utflykt – för att alla ska ladda batterierna.

5) Informera om bra och dåliga saker

Att vara chef ingår det att dela med sig av information. Den kan vara både bra och ibland dålig. För att bli respekterad av dina medarbetare är det viktigt att du säga så mycket du kan och så fort du kan. Det är också viktigt att stämma av efteråt hur de känner kring informationen – både om det är bra eller dåliga nyheter.

6) Dela med dig av makten

Att jobba nära dina medarbetare och rikta mest fokus på dem gör att inspirationen ökar. Det i sin tur skapar en större produktivitet. Men glöm inte bort dig själv. Mår du bra skapar du ett bra arbetsklimat som alla gynnas av.

Läs också: 7 steg till det perfekta talet på sommarfesten

Relaterade artiklar

sjalvkorande2
Beslutsfattande

Förbered dig för självkörande företag

Under några år har bilden av städer som befolkas av självkörande bilar varit ett mantra för framtiden med stort F. Men AI går som bekant bortom motorbranschen, och nu rycker även självkörande företag allt närmare. Här är tre tips på hur din verksamhet kan förbereda er.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

kommunchef
Beslutsfattande

Kommunchefen: ”Praktiken ger mig bättre förståelse”

Två halvdagar i månaden hjälper kommundirektören Anna Cederqvist till att plantera blommor, köra grävmaskin och besöka äldre i Vara. Att praktisera i verksamheten blev hennes eget sätt att ”spruta värderingar”.

Hélène Barnekow
Beslutsfattande

”Det går inte att jobba som förr”

Agilt ledarskap är en självklarhet för Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige, som skrivit bok om sina erfarenheter av att leda förändring.

Erik Sandström, digitaliseringschef på Arbetsförmedlingen, och Anna Wikland, Sverigechef på Google.
Beslutsfattande

Ny studie: Digital oro hos 3 av 4 svenska chefer

Svenska chefer halkar efter med sin digitala kompetens i förhållande till hur snabbt arbetsmarknaden förändras.
Så kan du rädda dina misstag som chef.
Beslutsfattande

5 steg: Så gör du det bästa av läget - efter misstaget

Handen på hjärtat så har vi nog alla gjort ett par rejäla missar i yrkeslivet. Att fela är mänskligt, men det är hur vi reagerar på misstagen som spelar roll. Här är fem tips för att rädda ansiktet.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

Så hanterar du en full inkorg efter semestern.
Beslutsfattande

Så tacklar du en överfull inkorg efter semestern

Du är tillbaka på kontoret och på glatt humör efter semestern – i tio minuter, innan du öppnat den proppfulla inkorgen. Håll tårarna borta och mejlen i schack med dessa tips.