litapa

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.

Vem vi väljer att lita på är högst personligt och är inte alltid helt logiskt. Det kan du som chef säkert tycka är rätt frustrerande. Att hur du än gör får du inte förtroende för dina beslut.

Men det finns sätt att i alla fall öka oddsen för att dina medarbetare ska känna tillit för dig. Sajten Random Acts of Leadership har listat sex saker som kännetecknar en pålitlig chef.

Här är deras bästa tips:

1) Håller tiden
Om medarbetarna hela tiden får vänta på dig sänder det ut ett budskap om att du inte respekterar deras tid. Detta gäller även om någon ska komma in på ditt kontor och du måste först avsluta ett par mejl. Håller du tiderna är det ett tecken på att du är konsekvent vilket även ger tyngd i dina beslut.

2) Kommer förberedd
I Sverige gillar vi att ha möten. Så mycket att det kan bli en anledning till att komma oförberedd till ett. Men det är också ett sätt att slösa bort andras tid – vilket sänker andras förtroende för dig.

3) Håller hemligheter hemliga
Precis som med skvaller kan det vara lockande att sprida vidare viktig information. Fast om du måste säga att ”säg inte det här till någon annan” borde det vara tecken på att du är ute på djupt vatten. Det kan i längden påverka ditt rykte om en chef som inte håller tyst.

Läs också: 10 tecken på missbruk

4) Erkänner när hen har fel
Nej, det är inte att tappa ansiktet inför medarbetarna. I stället kan det vara ett tecken på styrka och inte tvärtom. Det gör att du kan bli lättare att anförtro eftersom du visar på mänsklighet.

5) Tar inte åt sig all ära
Även om du som chef är den som ofta får motta beröm för ett lyckat projekt är det viktig att belysa de som gjort jobbet. Bara att några tror att du tar åt dig hela äran kan urlaka förtroendet för dig som chef och sänka motivationen på arbetsplatsen. Så var generös och dela med dig när ni gör något bra.

6) Ber om konstruktiv kritik
Precis som att du i utvecklingssamtal berättar vad du tycker andra ska jobba med gäller det även dig som chef. Att visa att du tar åt dig och vill förbättras skapar förtroende genom att du lyssnar in hur du uppfattas som ledare.

Läs också: Visa dig svag – och stärk ditt självförtroende

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande