litapa

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.

Vem vi väljer att lita på är högst personligt och är inte alltid helt logiskt. Det kan du som chef säkert tycka är rätt frustrerande. Att hur du än gör får du inte förtroende för dina beslut.

Men det finns sätt att i alla fall öka oddsen för att dina medarbetare ska känna tillit för dig. Sajten Random Acts of Leadership har listat sex saker som kännetecknar en pålitlig chef.

Här är deras bästa tips:

1) Håller tiden
Om medarbetarna hela tiden får vänta på dig sänder det ut ett budskap om att du inte respekterar deras tid. Detta gäller även om någon ska komma in på ditt kontor och du måste först avsluta ett par mejl. Håller du tiderna är det ett tecken på att du är konsekvent vilket även ger tyngd i dina beslut.

2) Kommer förberedd
I Sverige gillar vi att ha möten. Så mycket att det kan bli en anledning till att komma oförberedd till ett. Men det är också ett sätt att slösa bort andras tid – vilket sänker andras förtroende för dig.

3) Håller hemligheter hemliga
Precis som med skvaller kan det vara lockande att sprida vidare viktig information. Fast om du måste säga att ”säg inte det här till någon annan” borde det vara tecken på att du är ute på djupt vatten. Det kan i längden påverka ditt rykte om en chef som inte håller tyst.

Läs också: 10 tecken på missbruk

4) Erkänner när hen har fel
Nej, det är inte att tappa ansiktet inför medarbetarna. I stället kan det vara ett tecken på styrka och inte tvärtom. Det gör att du kan bli lättare att anförtro eftersom du visar på mänsklighet.

5) Tar inte åt sig all ära
Även om du som chef är den som ofta får motta beröm för ett lyckat projekt är det viktig att belysa de som gjort jobbet. Bara att några tror att du tar åt dig hela äran kan urlaka förtroendet för dig som chef och sänka motivationen på arbetsplatsen. Så var generös och dela med dig när ni gör något bra.

6) Ber om konstruktiv kritik
Precis som att du i utvecklingssamtal berättar vad du tycker andra ska jobba med gäller det även dig som chef. Att visa att du tar åt dig och vill förbättras skapar förtroende genom att du lyssnar in hur du uppfattas som ledare.

Läs också: Visa dig svag – och stärk ditt självförtroende

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

jobbintervju
Karriär

3 frågor toppkandidater vågar ställa på jobbintervjun

Lyckas på jobbintervjun – genom att låna tre stycken frågor andra toppkandidater använt tidigare.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Catrin Viksten, Ersta diakoni
03:02
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Nu maxar jag mitt ledarskapslärande"

Video:

Maxa effekten av ditt lärande – genom att kombinera studier med ditt vanliga jobb. ”Det gör Executive MBA-utbildningen jag går väldigt effektfull”, säger Catrin Viksten, chef på Ersta diakoni.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden