litapa

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.

Vem vi väljer att lita på är högst personligt och är inte alltid helt logiskt. Det kan du som chef säkert tycka är rätt frustrerande. Att hur du än gör får du inte förtroende för dina beslut.

Men det finns sätt att i alla fall öka oddsen för att dina medarbetare ska känna tillit för dig. Sajten Random Acts of Leadership har listat sex saker som kännetecknar en pålitlig chef.

Här är deras bästa tips:

1) Håller tiden
Om medarbetarna hela tiden får vänta på dig sänder det ut ett budskap om att du inte respekterar deras tid. Detta gäller även om någon ska komma in på ditt kontor och du måste först avsluta ett par mejl. Håller du tiderna är det ett tecken på att du är konsekvent vilket även ger tyngd i dina beslut.

2) Kommer förberedd
I Sverige gillar vi att ha möten. Så mycket att det kan bli en anledning till att komma oförberedd till ett. Men det är också ett sätt att slösa bort andras tid – vilket sänker andras förtroende för dig.

3) Håller hemligheter hemliga
Precis som med skvaller kan det vara lockande att sprida vidare viktig information. Fast om du måste säga att ”säg inte det här till någon annan” borde det vara tecken på att du är ute på djupt vatten. Det kan i längden påverka ditt rykte om en chef som inte håller tyst.

Läs också: 10 tecken på missbruk

4) Erkänner när hen har fel
Nej, det är inte att tappa ansiktet inför medarbetarna. I stället kan det vara ett tecken på styrka och inte tvärtom. Det gör att du kan bli lättare att anförtro eftersom du visar på mänsklighet.

5) Tar inte åt sig all ära
Även om du som chef är den som ofta får motta beröm för ett lyckat projekt är det viktig att belysa de som gjort jobbet. Bara att några tror att du tar åt dig hela äran kan urlaka förtroendet för dig som chef och sänka motivationen på arbetsplatsen. Så var generös och dela med dig när ni gör något bra.

6) Ber om konstruktiv kritik
Precis som att du i utvecklingssamtal berättar vad du tycker andra ska jobba med gäller det även dig som chef. Att visa att du tar åt dig och vill förbättras skapar förtroende genom att du lyssnar in hur du uppfattas som ledare.

Läs också: Visa dig svag – och stärk ditt självförtroende

Relaterade artiklar

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.