litapa

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.

Vem vi väljer att lita på är högst personligt och är inte alltid helt logiskt. Det kan du som chef säkert tycka är rätt frustrerande. Att hur du än gör får du inte förtroende för dina beslut.

Men det finns sätt att i alla fall öka oddsen för att dina medarbetare ska känna tillit för dig. Sajten Random Acts of Leadership har listat sex saker som kännetecknar en pålitlig chef.

Här är deras bästa tips:

1) Håller tiden
Om medarbetarna hela tiden får vänta på dig sänder det ut ett budskap om att du inte respekterar deras tid. Detta gäller även om någon ska komma in på ditt kontor och du måste först avsluta ett par mejl. Håller du tiderna är det ett tecken på att du är konsekvent vilket även ger tyngd i dina beslut.

2) Kommer förberedd
I Sverige gillar vi att ha möten. Så mycket att det kan bli en anledning till att komma oförberedd till ett. Men det är också ett sätt att slösa bort andras tid – vilket sänker andras förtroende för dig.

3) Håller hemligheter hemliga
Precis som med skvaller kan det vara lockande att sprida vidare viktig information. Fast om du måste säga att ”säg inte det här till någon annan” borde det vara tecken på att du är ute på djupt vatten. Det kan i längden påverka ditt rykte om en chef som inte håller tyst.

Läs också: 10 tecken på missbruk

4) Erkänner när hen har fel
Nej, det är inte att tappa ansiktet inför medarbetarna. I stället kan det vara ett tecken på styrka och inte tvärtom. Det gör att du kan bli lättare att anförtro eftersom du visar på mänsklighet.

5) Tar inte åt sig all ära
Även om du som chef är den som ofta får motta beröm för ett lyckat projekt är det viktig att belysa de som gjort jobbet. Bara att några tror att du tar åt dig hela äran kan urlaka förtroendet för dig som chef och sänka motivationen på arbetsplatsen. Så var generös och dela med dig när ni gör något bra.

6) Ber om konstruktiv kritik
Precis som att du i utvecklingssamtal berättar vad du tycker andra ska jobba med gäller det även dig som chef. Att visa att du tar åt dig och vill förbättras skapar förtroende genom att du lyssnar in hur du uppfattas som ledare.

Läs också: Visa dig svag – och stärk ditt självförtroende

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.