Avkopplande semester, kvinna på strand

6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

Ibland är det lättare sagt än gjort att koppla av på semestern. Den som har hög arbetsbelastning kan till och med bli mer stressad av att inte vara på jobbet. Följ dessa sex steg för att kunna njuta av semestern till fullo.

Tillräcklig återhämtningsvila och minskad arbetsmängd är de effektivaste sätten att förebygga utmattningssyndrom, ändå kan det vara svårt för den som är i riskzonen att inse vikten av detta. Har du också svårt att släppa taget om jobbet på semestern? Då föreslår Time Magazine att du följer dessa sex steg:

  1. Berätta om dina semesterplaner

Berätta om och förankra dina semesterplaner hos din chef och dina medarbetare redan innan den sista nedräkningen börjat. Du kan då i god tid vara försäkrad om att det finns rutiner på plats för att viktiga funktioner inte trillar mellan stolarna medan du är borta. Då slipper du gå och oroa dig, eller behöva dubbelkolla att allt fungerar.

Du har också chans att förbereda dina kollegor på hur mycket eller lite (det senare är bättre) du tänker vara tillgänglig under semestern.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

  1. Låt hjärnan få vila

En vanlig användare rör sin smartphone ungefär 2600 gånger om dagen. Tillhör du de 10 procent av användarna som är allra mest aktiva rör det sig snarare om 5400 gånger om dagen. Det här beteendet ändras knappast bara för att det är semester. Om du dessutom tar emot en mängd arbetsrelaterade meddelanden har din hjärna inte en chans att vila från tankar på jobbet.

Sätt upp regler för kommunikationen, till exempel att du bara får kolla jobbmejlen under en halvtimme varje dag eller ännu hellre att du förlitar dig på autosvaret och stänger av alla notifieringar.

  1. Var ute i det fria så mycket det går

Det finns bevisat starka hälsoeffekter av att vara utomhus. Du sänker dina stressnivåer, känner större tillhörighet med omvärlden och ökar din känsla av välbefinnande. Att lyfta blicken från skärmen och istället låta sinnena få bearbeta sköna naturintryck kan hjälpa dig en bra bit på vägen.

Person i rosa skjorta som jobbar på balkong med blommor

Läs också: Jobba utomhus i 20 minuter – sänk stressnivåerna

  1. Lär känna dig själv

Alla är vi olika, och vad som får just dig att känna dig harmonisk och fullkomligt avslappnad vet ingen bättre än du själv. Fundera på vad du brukar göra för att koppla av när du inte har semester. Är det stillsam yoga, en långpromenad eller ett intensivt träningspass där svetten sprutar?

Att låta hjärnan arbeta intellektuellt med något som inte har med jobbet att göra är också en god idé. Genom att läsa en bok eller gå en kurs kan du lära dig något nytt och växa.

  1. Följ dina infall

Spontanitet har i psykologiska studier visat sig vara helt överlägset minutiös planering när det gäller att skapa lyckokänslor och njutning. Undvik schemaläggning av din lediga tid så långt det går, och låt väder, vind och dagsform avgöra vart det bär av.

comebaccke

Läs också: Gör comeback efter semestern — med stil

  1. Planera för landning

Många är duktiga på att planera och delegera inför det att de ska gå på semester, men desto färre har någon egentlig plan för återkomsten till arbetsplatsen. Att komma tillbaka till jobbet och direkt känna sig stressad kan utradera hela viloeffekten av semestern på nolltid.

Undvik en sådan krasch genom att rulla ut en tillräckligt lång landningsbana åt dig själv. Boka undan tid i din kalender så att du har tid att gå igenom dina mottagna mejl i lugn och ro, och jobba hemifrån någon eller några dagar i början om du kan för att göra övergången mjuk.

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!

Relaterade artiklar

oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
Man som springer och har en tankebubbla med en facebook-tumme i
Hälsa

Skryt ger träningspepp

Träna med en kompis och skryt om det i sociala medier. Så lyder receptet som motiverar dig till att hålla i din träning och förbättra din hälsa.
Person på väg från kbt-terapi
Hälsa

KBT kan boosta ditt immunsystem

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har dokumenterad effekt på mentala problem som utbrändhet, depression och orosproblematik – men inte bara det. Nu har man även sett att det boostar kroppens biologiska system.
Person med huvudet in en skärm som drar ut en elkontakt
Hälsa

Därför blir du så trött av videomöten

Känner du dig också helt slut efter en dag av videmöten på distans? Anledningen är att den dissonans som uppstår när våra hjärnor – men inte våra kroppar – är tillsammans orsakar motstridiga känslor som är utmattande att hantera.
Glad man bredvid en glad smiley och en stor hand som gör tummen upp
Arbetsmiljö

Oväntade corona-effekten: medarbetare mår bättre än tidigare

Trots coronaepidemins kraftigt negativa inverkan på svensk ekonomi trivs många medarbetare bättre på jobbet nu än före krisen. Det visar en ny rapport.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.