julmiddag

6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

Ibland är det lättare sagt än gjort att koppla av på semestern. Den som har hög arbetsbelastning kan till och med bli mer stressad av att inte vara på jobbet. Följ dessa sex steg för att kunna njuta av semestern till fullo.

Tillräcklig återhämtningsvila och minskad arbetsmängd är de effektivaste sätten att förebygga utmattningssyndrom, ändå kan det vara svårt för den som är i riskzonen att inse vikten av detta. Har du också svårt att släppa taget om jobbet på semestern? Då föreslår Time Magazine att du följer dessa sex steg:

  1. Berätta om dina semesterplaner

Berätta om och förankra dina semesterplaner hos din chef och dina medarbetare redan innan den sista nedräkningen börjat. Du kan då i god tid vara försäkrad om att det finns rutiner på plats för att viktiga funktioner inte trillar mellan stolarna medan du är borta. Då slipper du gå och oroa dig, eller behöva dubbelkolla att allt fungerar.

Du har också chans att förbereda dina kollegor på hur mycket eller lite (det senare är bättre) du tänker vara tillgänglig under semestern.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

  1. Låt hjärnan få vila

En vanlig användare rör sin smartphone ungefär 2600 gånger om dagen. Tillhör du de 10 procent av användarna som är allra mest aktiva rör det sig snarare om 5400 gånger om dagen. Det här beteendet ändras knappast bara för att det är semester. Om du dessutom tar emot en mängd arbetsrelaterade meddelanden har din hjärna inte en chans att vila från tankar på jobbet.

Sätt upp regler för kommunikationen, till exempel att du bara får kolla jobbmejlen under en halvtimme varje dag eller ännu hellre att du förlitar dig på autosvaret och stänger av alla notifieringar.

  1. Var ute i det fria så mycket det går

Det finns bevisat starka hälsoeffekter av att vara utomhus. Du sänker dina stressnivåer, känner större tillhörighet med omvärlden och ökar din känsla av välbefinnande. Att lyfta blicken från skärmen och istället låta sinnena få bearbeta sköna naturintryck kan hjälpa dig en bra bit på vägen.

Att jobba utomhus i 20 minuter sänker stressnivåerna med 10 procent.

Läs också: Jobba utomhus i 20 minuter – sänk stressnivåerna

  1. Lär känna dig själv

Alla är vi olika, och vad som får just dig att känna dig harmonisk och fullkomligt avslappnad vet ingen bättre än du själv. Fundera på vad du brukar göra för att koppla av när du inte har semester. Är det stillsam yoga, en långpromenad eller ett intensivt träningspass där svetten sprutar?

Att låta hjärnan arbeta intellektuellt med något som inte har med jobbet att göra är också en god idé. Genom att läsa en bok eller gå en kurs kan du lära dig något nytt och växa.

  1. Följ dina infall

Spontanitet har i psykologiska studier visat sig vara helt överlägset minutiös planering när det gäller att skapa lyckokänslor och njutning. Undvik schemaläggning av din lediga tid så långt det går, och låt väder, vind och dagsform avgöra vart det bär av.

comebaccke

Läs också: Gör comeback efter semestern — med stil

  1. Planera för landning

Många är duktiga på att planera och delegera inför det att de ska gå på semester, men desto färre har någon egentlig plan för återkomsten till arbetsplatsen. Att komma tillbaka till jobbet och direkt känna sig stressad kan utradera hela viloeffekten av semestern på nolltid.

Undvik en sådan krasch genom att rulla ut en tillräckligt lång landningsbana åt dig själv. Boka undan tid i din kalender så att du har tid att gå igenom dina mottagna mejl i lugn och ro, och jobba hemifrån någon eller några dagar i början om du kan för att göra övergången mjuk.

chef-prenumerera-1800
Satsa på ditt ledarskap

Redo för nästa kliv?

Fyll på ditt ledarskap med nya insikter och djupare förståelse. Inspireras av modiga chefer som går före. Få en tydligare bild av din ledarstil och hitta din karriärväg framåt.

Relaterade artiklar

sjukpajobbet
Hälsa

Undersökning: Sex av tio går sjuka till jobbet

Vabruari hägrar och kurvan över fall av influensa pekar allt brantare uppåt. Sex av tio säger att de går tillbaka till jobbet innan de blivit helt friska.
Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
Person som återhämtar sig i utomhuspool
Hälsa

Högpresterare: Glöm inte att återhämta dig!

Gick du ut för hårt med ditt nyårslöfte? Chefer är högpresterare, det vet Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi, som föreslår ett helhetstänk där träning och återhämtning samspelar.
fokus
Hälsa

Träna fokus – med din ”inre chef”

Chefens verklighet är så komplex att det är svårt att hålla i längden utan mindtraining och ökat fokus.
grata
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.