hogpresterare-2

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.

43 procent av cheferna i Chefs undersökning om psykisk ohälsa är mellanchefer, en extra utsatt grupp som har krav både uppifrån och nerifrån. I en annan stor studie med 21 859 anställda såg man att medarbetare i en mellanposition drabbades i högre utsträckning av depression och oro jämfört med medarbetare som var högre eller längre ner i hierarkin.

Den aktuella forskningen av Erich M Anicich, University of Southern California, och Jacob Hirsh, University of Toronto, visar en ny aspekt av rollens svårigheter.

Mellanchefen brottas inte bara som alla andra med störande teknik som får oss att växla mellan olika uppgifter. Deras situation är extra prekär, för hen stressas ytterligare av att ständigt tvingas byta roll.

Missa inte: Lär dig förebygga och hantera stress hos dina medarbetare på Chefs seminarium

Rollen uppåt i organisationen till högre chefer står i skarp konflikt mot rollen neråt gentemot de underordnade. Det är svårt att orientera sig i de olika maktförhållandena och de olika sociala förväntningarna kostar på rejält, visar forskningen.

Utöver ökade känslor av stress och oro påverkar de två motstridiga rollerna den kognitiva prestationen och försämrar ytterligare förmågan att fokusera på en enda uppgift.

Här är forskarnas råd för att minska påfrestningen på mellancheferna:

1) Minska interaktionen

Förenkla rapporteringsstrukturen i företaget för att minska interaktionen uppåt och neråt.

2) Kartlägg er kommunikation

Kartlägg kommunikationen för att avgöra hur anställda interagerar med andra anställda. Görs det ansikte mot ansikte eller via mejl, och vad får det för konsekvenser för känslor av makt?

Chef Seminarium: Få effektiva verktyg för att förebygga stress av psykologen Björn Hedensjö

3) Skapa en helhetsbild!

Hjälp mellancheferna att se sina olika roller som en helhet.

4) Detaljstyr inte mellanchefer

5) Etablera en plattare organisation

6) Låt mellancheferna växla i ansvar

Med tillräcklig erfarenhet kan mellanchefer utveckla en rutin för att växla mellan roller med stor respektive liten makt. Försök sedan behålla den rutinen.

stresasd

Läs också: Stressa mindre som mellanchef – 6 knep

Relaterade artiklar

halsning
Arbetsmiljö

Ljudet av en annan kollega – ljuv musik på hemmakontoret

Reklambyrån Familjen lät videosamtalen vara igång efter mötestidens slut, för att medarbetarna skulle kunna höra ljudet av varandra. Nu har de tagit fram en specialsajt som låter dig återuppleva det underbara ljudet av kontor – hemma.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?
positivledare
Arbetsmiljö

Byt strategi – och bli en mer positiv ledare

Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
stress-2-2
Arbetsmiljö

Undersökning: Stresshantering på jobbet får underkänt

Fler än var tionde svensk har varit sjukskriven för stress under de senaste tre åren, enligt en ny undersökning.