pigginovember

5 tips: så håller du humöret uppe i vinter

Aktiviteter utomhus, men också mys och värme inomhus, är recept mot mörkerdepp och energilöshet. Och kom ihåg – skyll inte allt på vädret.

Vi gäspar, fryser och har inte hälften av den ork vi har på det ljusare halvåret. Mörkret har sitt pris. Inte bara personligen utan även på jobbet. Forskning visar att dagsljus ger högre vakenhetsgrad, bättre koncentrationsförmåga och förbättrad sömnkvalitet. Inte konstigt att vi blir mindre produktiva så här års.

”Dagsljus har stor inverkan på arbetsinsatserna, både kvalitativt och kvantitativt, bekräftar Per Nylén, belysningsansvarig på Arbetsmiljöverket.

Vintern och mörkret kan vi inte göra något åt, även om många kämpar för att vintertiden ska tas bort efter 38 år. Men det finns några saker du som chef ändå kan göra för att hjälpa dig själv och dina medarbetare till mer energi – och högre produktivitet.

  1. Dagsljus

Fånga dagsljuset ute. Att tillbringa minst 30 minuter utomhus per dag på vintern är det självklara rådet vi hört till förbannelse. Men det är avgörande för såväl humör som ork. Uppmuntra till promenadmöten, tänk kreativt kring förflyttningar till möten utanför arbetsplatsen, bevilja tid att gå hela eller delar av sträckan om det finns möjlighet. Och föregå med gott exempel och ta dig ut på lunchen.

2. Värme

Höj värmen på kontoret. Medarbetare som fryser är mindre produktiva. En liten studie vid Cornell University fann att medarbetare var effektivare vid 25 graders innetemperatur än vid 20 grader. De uppskattade att företag skulle kunna spara upp till 12,5 procent av lönekostnaden per arbetare genom att höja temperaturen några grader.

3. Kontorskofta

Är innetemperaturen centralt styrd och därför är svår att reglera, eller medarbetarna ovanligt frusna, kan du tillhandahålla filtar, snygga capes eller jackor.

4. Jobba hemma

Erbjud de som kan att jobba hemma när det är vinterkaos i trafiken och på vägarna. Att slippa ge sig ut i snö, slask och storm skapar omtanke och arbetsro på hemmakontoret. Ett alternativ för de som inte kan jobba hemifrån är att uppmuntra till att ta ledigt och ha en öppen attityd för att ersätta medarbetare som inte kan ta sig till jobbet när vädret är som värst.

energi1

Läs också: Lista: 13 sätt att få ny energi

5. Höj humöret

Höst- och vinterdepressionerna är värre än på våren. Fysisk träning ger bra motståndskraft och höjer humöret. Hitta former för att träna tillsammans. Kör igång ett incentive-program. Men tänk också på att människor hittar glädje och energi i gemensamma aktiviteter. Sök anledningar till att fira, gå på en teaterföreställning eller se en konstutställning tillsammans. Det är också välgörande för kropp och själv.

Det kan också vara nyttigt att ifrågasätta vår idé om att vi blir trötta, deppiga och energilösa i mörkret. Kanske är det också en vanföreställning att dagsljuset påverkar oss så mycket. Det hävdar professorn och läkaren Peter Währborg vid Strömstad akademi.

”Om längden och intensiteten på solljuset skulle spela roll för måendet skulle folk söderöver vara mindre deprimerande – men det stämmer inte.” säger han till Svenska Dagbladet.

Han menar att dagsljus är en pusselbit i en stor och komplex ekvation som utgör vår hälsa. Vi lägger lite för stor vikt vid vädret och skyller gärna allt som känns trist på det. Men han vidhåller ändå behovet av utomhusaktiviteter under vinterhalvåret.

”Att ta en promenad bjuder på en massa fördelar förutom ljuset. Kroppen får motion och omväxlingen av intryck spelar roll för hjärnans återhämtningsförmåga. Att titta ut över havet, till exempel, är välgörande.”

Studier vid Tromsö universitet har också visat att vinterdepression är förhållandevis ovanligt hos ortsbefolkningen trots bristen på dagsljus i Nordnorge. Forskarna fann tre orsaker. Dels attityden till årstiden, att de inte ser vintern som mörk och deprimerande. Dels att de vistas väldigt mycket utomhus trots mörkret och dels att de har det ”koseligt”. Att ha det mysigt handlade om att ta det lugnare, tända ljus, umgås med andra men också en känsla av att vara tillfreds och nöjd. Just aspekten av att ha det mysigt visade sig ha större betydelse än forskarna kunnat tro.

Så ett sista tips: Ha små trevliga samlingar och ta er tid att umgås med varandra. Och så här lagom till jul: Tänd tusen juleljus!

maddetopp

Läs också: Andra chansen - tv-producenten om livet efter drogerna

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.