pigginovember

5 tips: så håller du humöret uppe i vinter

Aktiviteter utomhus, men också mys och värme inomhus, är recept mot mörkerdepp och energilöshet. Och kom ihåg – skyll inte allt på vädret.

Vi gäspar, fryser och har inte hälften av den ork vi har på det ljusare halvåret. Mörkret har sitt pris. Inte bara personligen utan även på jobbet. Forskning visar att dagsljus ger högre vakenhetsgrad, bättre koncentrationsförmåga och förbättrad sömnkvalitet. Inte konstigt att vi blir mindre produktiva så här års.

”Dagsljus har stor inverkan på arbetsinsatserna, både kvalitativt och kvantitativt, bekräftar Per Nylén, belysningsansvarig på Arbetsmiljöverket.

Vintern och mörkret kan vi inte göra något åt, även om många kämpar för att vintertiden ska tas bort efter 38 år. Men det finns några saker du som chef ändå kan göra för att hjälpa dig själv och dina medarbetare till mer energi – och högre produktivitet.

  1. Dagsljus

Fånga dagsljuset ute. Att tillbringa minst 30 minuter utomhus per dag på vintern är det självklara rådet vi hört till förbannelse. Men det är avgörande för såväl humör som ork. Uppmuntra till promenadmöten, tänk kreativt kring förflyttningar till möten utanför arbetsplatsen, bevilja tid att gå hela eller delar av sträckan om det finns möjlighet. Och föregå med gott exempel och ta dig ut på lunchen.

2. Värme

Höj värmen på kontoret. Medarbetare som fryser är mindre produktiva. En liten studie vid Cornell University fann att medarbetare var effektivare vid 25 graders innetemperatur än vid 20 grader. De uppskattade att företag skulle kunna spara upp till 12,5 procent av lönekostnaden per arbetare genom att höja temperaturen några grader.

3. Kontorskofta

Är innetemperaturen centralt styrd och därför är svår att reglera, eller medarbetarna ovanligt frusna, kan du tillhandahålla filtar, snygga capes eller jackor.

energi1

Läs också: Lista: 13 sätt att få ny energi

4. Höj humöret

Höst- och vinterdepressionerna är värre än på våren. Fysisk träning ger bra motståndskraft och höjer humöret. Hitta former för att träna tillsammans. Kör igång ett incentive-program. Men tänk också på att människor hittar glädje och energi i gemensamma aktiviteter. Sök anledningar till att fira, gå på en teaterföreställning eller se en konstutställning tillsammans. Det är också välgörande för kropp och själv.

5. Låt dig inte luras

Det kan också vara nyttigt att ifrågasätta vår idé om att vi blir trötta, deppiga och energilösa i mörkret. Kanske är det också en vanföreställning att dagsljuset påverkar oss så mycket. Det hävdar professorn och läkaren Peter Währborg vid Strömstad akademi.

”Om längden och intensiteten på solljuset skulle spela roll för måendet skulle folk söderöver vara mindre deprimerande – men det stämmer inte.” säger han till Svenska Dagbladet.

Han menar att dagsljus är en pusselbit i en stor och komplex ekvation som utgör vår hälsa. Vi lägger lite för stor vikt vid vädret och skyller gärna allt som känns trist på det. Men han vidhåller ändå behovet av utomhusaktiviteter under vinterhalvåret.

”Att ta en promenad bjuder på en massa fördelar förutom ljuset. Kroppen får motion och omväxlingen av intryck spelar roll för hjärnans återhämtningsförmåga. Att titta ut över havet, till exempel, är välgörande.”

Studier vid Tromsö universitet har också visat att vinterdepression är förhållandevis ovanligt hos ortsbefolkningen trots bristen på dagsljus i Nordnorge. Forskarna fann tre orsaker. Dels attityden till årstiden, att de inte ser vintern som mörk och deprimerande. Dels att de vistas väldigt mycket utomhus trots mörkret och dels att de har det ”koseligt”. Att ha det mysigt handlade om att ta det lugnare, tända ljus, umgås med andra men också en känsla av att vara tillfreds och nöjd. Just aspekten av att ha det mysigt visade sig ha större betydelse än forskarna kunnat tro.

energi1

Läs också: Lista: 13 sätt att få ny energi

Relaterade artiklar

En ung kvinna står upp och jobbar utomhus med en dator framför sig.
Hälsa

Jobba bättre - utomhus

Flytta ut jobbet i grönskan. Ny forskning visar att det är bra för oss på flera olika sätt – men bara om du som chef får det att fungera.

Carolina Åberg, HR director på Nordax, laborerar fram nya arbetssätt för hösten. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Risk att bli som gigare – i stället för kollegor"

Följ noga vad som händer när höstens nya arbetssätt laboreras fram. Det finns många möjligheter, men också risker med en ökad andel distansarbete, säger
Carolina Åberg på Nordax.

Cygnis vd och en bild på Bydalsfjället.
Hälsa

Arbetsplatsen som tog 3 miljoner steg

De distansjobbande medarbetarna på datateknikbolaget Cygni i Östersund berättade att de inte kommit utanför dörren på flera dagar. Då bestämde företagets vd Kristina Berger att de måste hitta ett nytt sätt att aktivera medarbetarna.

Kvinna som spelar padel
Hälsa

Padel - för fler än mellanchefer

”Det är friskvård på sällan skådad nivå”, säger Lars Lundgren, specialist på idrottsmedicin, om mellanchefernas favoritsport padel.

En kvinna sitter vid ett överbelamrat skrivbord och jobbar framför två datorer.
Hälsa

Kraftig ökning av stress under året med corona

Under det krävande året med pandemin har stressen i samhället ökat kraftigt. Det visar Hälsobarometern 2021.

En person som ser mycket trött ut hänger över en dator. En klocka syns till höger i bilden.
Hälsa

Livsfarligt jobba mer än 55 timmar

Att jobba mer än 55 timmar i veckan är inte bara ohälsosamt. Det kan i själva verket ta livet av dig.

Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.