forgifta

5 tips när kollegan blir din chef

Du vet den där trevliga kollegan som du brukade hänga med på aw:n och luncha minst en gång i veckan med? Hen har nu blivit din chef. Så hur bör er vänskaps- och jobbrelation se ut i fortsättningen?

Bland de scenarion som kan uppstå när maktförhållanden mellan forna kollegor/vänner förskjuts på en arbetsplats är kanske ett av de vanligare att den nya chefen låtsas att absolut inget kommer att förändras. För det kommer det, om inte för er så för gruppen i stort.

Ett exempel man kan tänka sig är att om ni fortsätter att umgås som inget har hänt så kommer era övriga arbetskamrater troligtvis att notera detta, vilket skulle kunna skapa frågor internt.

En annan möjlig händelseutveckling är den omvända – en väldigt radikal förändring i ert sociala samspel. Det kan i så fall bero på att makten stigit den nyutnämnda chefen åt huvudet.

Läs också: Petter Stordalens nya krönika: ”Jag struntar i om ni svär över mig”

Harvard Business Review ger några goda råd för att tackla risker som dessa när din jobbarkompis helt plötsligt blir din överordnade. Här följer en sammanfattning av dem.

Vad du bör göra – och inte

Acceptera situationen. Ta inte eventuella förändringar i relationen personligt.

Förvänta dig inte privilegier – men var medveten om att de kan finnas där. Det är möjligt att du har din forna kollegas öra mer än andra, men det är lika troligt att hen kommer att försöka behandla alla så lika som möjligt.

Prata om det. Om inte din nya chef tar upp läget, gör det själv. Det kan räcka med att säga ungefär ”Vad kul det ska bli att jobba med dig i din nya roll.”

Stötta. Ställ upp om det rör ett projekt som hen kan göra avtryck med.

Säg sanningen. Fjäska inte, berätta om det är något som oroar er i teamet och ge ärlig feedback kring hur personen i fråga funkar i sin nya roll.

Läs också: 3 dåliga mejlvanor att göra sig av med

Relaterade artiklar

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
forbjudgnall
Arbetsmiljö

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
geiger
Konflikthantering

Allt snabbare chefskarusell i kommunerna

Var femte kommun — en per vecka — bytte kommundirektör i fjol, visar en kartläggning som Chef har gjort. ”Jag blev en schackpjäs i ett politiskt spel”, säger Kristina Geiger, en av dem som fått gå.

forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
stressfarlig
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.