videomote

5 tips för att leda team som är ovana att arbeta på distans

Är du en av alla de chefer som just nu undrar hur sjutton du ska lyckas entusiasmera dina medarbetare på distans? Här är fem tips för att leda ovana team.

Kanske är du vanligtvis jätteduktig på motivation på grund av din förmåga att verkligen se folk och äga ett rum, men vad händer med den när det ligger några kilometer bredband mellan dig och dina medarbetare?

Bygga kultur på avstånd inte lätt. Lägg därtill medarbetare som är ovana vid att inte befinna sig inom synhåll från chefens skrivbord samt stressen över en pågående pandemi och det blir en riktig soppa att hantera.

I ett inlägg på Medium.com delar Rebekah Monson, medgrundare och COO på mediatechstartupen WhereBy.Us, med sig av sina fem bästa tips för att leda ovana distansteam på håll.

Collage: Petronella Barvaeus är digital strateg. Bild på hur verktyget Ideahunt ser ut.

Läs också: 7 digitala verktyg du behöver – för att jobba hemifrån

Tips 1: Börja med kalendrarna. Schemalägg er tid för kommunikation så att ni inte avbryter varandra i ert produktiva arbete. Var noga med att synliggöra när ni är tillgängliga och inte. Du som chef måste också komma ihåg att ägna tid åt enskilda samtal i form av videomöten med varje medarbetare – håll koll på att de mår bra och har rätt fokus.

Tips 2: Video är grundläget – men glöm inte bort att vässa den skrivna kommunikationen. Som chef kan du inte gömma dig för din webbkamera och du måste be dina medarbetare slå på sin, för du behöver kunna läsa deras reaktioner precis som du gör när ni träffas i ett mötesrum. Dela anteckningsdokument – börja själv som mötessekreterare och fördela därefter ansvaret för att föra protokoll.

Tips 3: Kompensera för asynkron kommunikation. Om du mejlar Pelle på morgonen och får svar först efter lunch för att han stängt av sina notiser eftersom han satt med en viktig rapport hela förmiddagen – acceptera det, utan stress. Lita på att dina medarbetare får jobbet gjort även om de inte följer dina egna tidsmönster. Ett tips är att komma överens om tider när ni alla ska vara online. Och för den anställde som behöver mer struktur – checka in oftare.

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: Aldrig har behovet av goda ledare varit så stort som nu

Just avstämningar går faktiskt också till viss del att automatisera. På Chef hade redaktionen under en period för några år sedan automatiserade morgonmöten kring arbetet med chef.se, där en Slackbot  – Chef Chefsson – ställde tre frågor till alla medarbetare som bidrog till sajten just den dagen: ”Hur mår du?”, ”Vad ska du göra idag?” och ”Är det någonting du behöver hjälp med?”

Tips 4: Normalisera AFK-tid. Alla behöver lämna tangentbordet (förkortningen står alltså för ’away from keyboard’) ibland. Du som chef kan föregå med gott exempel genom att meddela detta tydligt, genom att uppdatera din status och stänga av notiser, oavsett om det handlar om att du behöver fokustid eller att du ska gå och hämta barn på förskolan.

Tips 5: Skapa krockar i korridoren! Kaffepauser och snicksnack är två livsviktiga ingredienser på en hälsosam arbetsplats. Och om inte tillfälle ges till fysiska sådana, skapa dem digitalt. Videomöten på Zoom eller Google Hangouts utan annat syfte än att prata om hur man mår, familjen, vädret eller den senaste Netflix-upptäckten är enkelt att få till. Och välbehövligt – inte minst för kulturen.

jobbahemma

Läs också: ”Viktigt att skapa tydliga gränser när du jobbar hemifrån”

ca-digitalakurser1080x1080
Satsa på digitalt lärande

Smarta chefer lär sig mer

Vad behöver du lära dig mer om? På Chefakademin kan du välj bland många helt digitala kurser och utveckla ditt ledarskap på dina villkor. Du genomför alltid kurserna när, var och på vilken enhet du vill. Vilken blir din nästa kurs?

Relaterade artiklar

sweco
Teamutveckling

Swecos vd: Vi har ett recept på framgång

Vill du fånga Swecos vd Åsa Bergmans intresse, så säg något udda. ”Då blir jag väldigt intresserad och tänker: vad är det jag inte har förstått?”, säger hon i nya avsnittet av podden Chef Dilemma.

Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
Sundar Pichai, CEO på Google
Karriär

Googles checklista: 10 egenskaper en bra ledare har

Vad gör en chef som får människor att trivas på jobbet, stanna kvar och prestera bra? Det har Google under mer än 10 år kontinuerligt forskat kring i Project Oxygen.

superchef1
Teamutveckling

”Superchefer” möjlig guldgruva – så vet du om du är en

”Superchefer” – visst finns de, även i Sverige! Men kommer de verkligen till sin fulla rätt? Faktiskt kan de vara en outnyttjad resurs inom svenska organisationer, enligt Christine Blomqvist som forskat i ämnet.
annielo%cc%88o%cc%88f
Teamutveckling

Annie Lööf: ”Tänk på medarbetarna som friidrottare”

Tänk på medarbetarna som ett landslag i friidrott. Det tipset har tagit centerledaren Annie Lööf vidare i hennes ledarskap. ”Man ska välja personer som är bättre än man själv,” säger hon i Chef Dilemma.

Så leder du äldre kollegor.
Teamutveckling

4 tips: Så leder du ett team när du är yngst

Ålder är bara en siffra, och man blir inte äldre än man gör sig sägs det. Ändå kan det kännas svårt att leda äldre och mer erfarna medarbetare. Här är några tips för att lyckas.
Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

ledarskapet
Teamutveckling

Här är 9 punkter för ett gott ledarskap

Chef-redaktionen har kokat ner 20 år av vetgirighet, skriverier och kunskaper i 9 steg till gott ledarskap.