Man stirrar in i datorn.

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn negativt.

Allt fler har en flexibel arbetssituation. Det innebär att du själv lägger upp hur du vill fördela dina arbetstimmar under dagen. En positiv utveckling för dig som kämpar med att få ihop livspusslet. Dock kan det också innebära en mer otydlig gränsdragning mellan jobb och fritid.

Den bilden bekräftas i en undersökning Novus gjort på uppdrag av Unionen. När man frågade knappt 2 800 privatanställda tjänstemän i Sverige kom det fram att en tredjedel har svårt att släppa jobbet när man är ledig. Det i sin tur leder till att sömnen påverkas negativt, vilket 25 procent i undersökningen uppger.

Hur vet du om du är riskzonen? Här är 5 tecken på att du inte kan släppa jobbet:

1) Du är ständigt trött

Trots att du lägger dig tidigt på vardagskvällar eller sover bort helgerna är du trött. Det var länge sedan du kände dig helt utvilad. Att vara trött ibland är naturligt – men om det är ett återkommande problem bör du ta kroppens signaler på allvar.

2) Du känner dig irriterad

När vi är väldigt stressad kan irritationskänslor lätt bubbla upp. Ett tecken är att du blir irriterad på medmänniskor som du tidigare inte störde dig på.

 

Anna Nordin (Svensk Handel), Lena Alke (Ica Krokom) och Nicki Eby (Clarion Hotel).

Läs också: 3 kreativa initiativ – mitt i coronakrisen

3) Huvudvärk och spända axlar

Ett annat symtom på ohälsosam stress är att du spänner axlar och nacke. Det i sin tur kan leda till huvudvärk eller ännu värre, migrän.

4) Du känner dig yr

När kroppen befinner sig ett stressläge kan du känna dig yr eller få hjärtklappning. Det här är kroppens sätt att berätta för dig att du behöver vila.

5) Du glömmer bort saker

Om du börjar glömma saker du ska göra – som att gå till ett möte eller göra klart en arbetsuppgift – kan det vara ett tecken på att ditt närminne tagit stryk. Din hjärna går säkerligen på högvarv och behöver vila.

hogpresterare-2

Läs också: Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden
Hälsa

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.
Person som sitter lugnt i mitten av kaos
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.

billgates-2
Hälsa

Bill Gates: Därför mediterar jag

Multimiljardären och världsledaren Bill Gates utmanade sina tankar om att meditation är ”flummigt” – och berättar vilka effekter det fått.
stressaad
Hälsa

4 tecken på hur stress saboterar din arbetsdag

Stress kan leda till beteenden som gör att du saboterar för dig själv – utan att märka det. Här är 4 tydliga exempel – och vad du kan göra istället.
tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
godmorgon
Hälsa

Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

Det kan vara svårt komma ur sängen ibland. Här är 7 råd för att bli piggare på morgonen – och få en bättre start på dagen.