paallvar

5 steg: Bli chefen på jobbet – som tar klimatfrågan på allvar!

Vässa ditt ledarskap med hjälp av Chefs 5 steg för att bli en klimatsmart chef. Ta den stund som krävs för att kartlägga din avdelning och delar av ditt företag. Det hjälper dig att sedan kunna sätta aktivitetsmålen som leder till verklig förändring, både för företaget, dig som ledare och för planeten.

Steg 1) Fakta

Här är de viktigaste grundkunskaperna du behöver för att komma igång med ditt klimatarbete:

  • Fossila bränslen – olja, kol och gas – är den största källan till utsläpp av växthusgaser. Växthusgaserna bidrar till klimatförändringarna. Därför måste fossila bränslen fasas ut.
  • Hur vi transporterar oss och vad vi äter gör stora avtryck på klimatet. Att ta tåget istället för flyget och att äta närproducerad vegetarisk mat istället för brasilianska biffar är ett val som gör skillnad.
  • Med den ambition världen ligger på i dag går vi mot tre graders global uppvärmning innan seklet är slut. Det skulle orsaka enormt lidande och underminera världsekonomin.
  • Det finns mycket att vinna på att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader istället för två grader, som bara det är ett ambitiöst mål.
  • Varje dag vi minskar utsläppen räknas, varje tiondels grad global uppvärmning påverkar klimatet.

Bra: El- och värmeproduktionen är i princip redan fossilfri i Sverige i dag och här finns många möjligheter att använda förnybara källor.

Mindre bra: I Sverige är transporterna den stora klimatutmaningen. Transport-erna, inklusive tjänsteresor, kan du som chef påverka. Tung industri som stål- och cementindustrin är också stora utsläpps-källor. Här kan det vara lite svårare att påverka i din chefsroll, åtminstone om du inte jobbar i ett sådant företag.

Vill du veta mer? 

Fossilfritt Sverige – Så ska Sverige ska bli ett fossilfritt föregångsland

IPCC-rapporten som avslöjar hur vårt klimat mål

TV-serie där svenska skådespelaren Alexandra Rapaport träffar Sveriges och världens främsta klimatexperter som berättar hur vi ska göra för att nå klimatmålen.

Steg 2) Kartlägg din avdelning och organisation

Nu är det dags att ta reda på hur det ser ut i dag på ditt företag och din avdelning. Kartlägg vad ni redan gör för att minska klimatpåverkan. Börja med själva verksamheten, är den hållbar, en klimatbov eller någonstans däremellan? Oavsett var verksamheten befinner sig är det viktigt att vara transparent. Det är lika angeläget att säga vad man har kvar att göra som vad man har åstadkommit. Klimatresan i sig kan engagera både medarbetare och kunder. Ta sedan reda på om företaget har en klimat- och miljöpolicy med hållbarhetsmål och hur väl dessa mål efterlevs.

Därefter är det dags för lite självrannsakan: Punkta ner vad du gör i din roll som ledare för att minska klimatpåverkan. Fokusera på transporter, resor och möten eftersom det verkligen går att göra skillnad på dessa områden. Tar du till exempel tåget så ofta det går i stället för flyget? Ersätter ni en del av de fysiska mötena med möten via telefon, Skype eller videolänk? Har ni något mål för att byta ut tjänstebilsflottan mot klimatvänliga alternativ? Passa också på att undersöka om ni har någon transportpolicy för era leverantörer, att ni exempelvis kräver att de ska vara fossilfria senast ett visst datum. Det är också värdefullt att ta reda på om företaget får sin el och värme från förnybara källor. 

GRATIS MALL: Kartlägg och fyll i – för att bli mer klimatsmart!

Ta reda på hur det ser ut idag på ditt företag och din avdelning. Kartlägg vad ni redan gör för att minska klimatpåverkan.

Här kan du fylla i mallen digitalt!

Steg 3) Sätt aktivitetsmål

När ni kartlagt nuläget har ni en bra bild över vad som behöver göras. Med detta som underlag gör ni en handlingsplan och sätter aktivitetsmål. Krångla inte till det, ni behöver inte fixa allt på en gång. Något som brukar få en stor effekt är att börja med en mötespolicy som inbegriper hur ni transporterar er. Aktivitetsmål är effektiva för att de är roliga att uppnå och lätta att följa upp.

Tänk också på hur mycket pengar ni kommer att spara åt företaget. Bensinen kommer bara att bli dyrare och dyrare medan det blir billigare och billigare med elbil, till exempel. Ett aktivitetsmål skulle kunna vara att minska antalet flygresor med 30 procent det närmaste året. Ett annat att ersätta vartannat fysiskt externmöte med möte via Skype eller videolänk

Chefer – kliv fram i klimatfrågan!

Chefer är de som kan göra allra störst skillnad. Våra beslut påverkar. Vi kan driva förändring både som individer och i våra roller. Men vi har inte gjort det och nu kräver ungdomar över hela världen att vi går från ord till handling. Men hur gör man då?

Här på vår klimatsajt får du verktygen: ✔️ Checklista för att kartlägga er miljöpåverkan ✔️De 5 stegen för att bli en klimatsmart chef ✔️Experternas bästa råd ✔️Inspiration

Kolla in specialsajten här!
globaluppvarmning

Läs också: Cissi Elwin: Jag har insett att vi radikalt måste ändra vår livsstil

Steg 4) Följ upp – och fira!

Fira uppnådda mål och delmål. Belöna er med till exempel en kul fest när ni på ett år har minskat flygandet med en tredjedel eller när ni slutit avtal med en leverantör som bara använder fossilfria transportmedel.

Exempel: När vi minskat flygresandet med 30 procent under tre månader jämfört med motsvarande tremånadersperiod förra året ska vi fira med en maskerad

miljounder

Läs också: 80 procent tycker: Jobbets klimatpåverkan – en fråga för chefen!

Steg 5) Kommunicera!

Dela med er av era klimataktiviteter, både internt och externt. Oupphörligt. Det är avgörande för att lyckas. Det är också värdefullt eftersom det inspirerar andra företag att följa efter. Det ni kommunicerar måste inte vara perfekt, berätta gärna om när höga ambitioner krockar med den krassa verkligheten.

Låt också medarbetarna agera klimatambassadörer. Uppmuntra dem att dela klimataktiviteterna i sina egna kanaler, men tvinga dem inte. Håll tät kontakt med kommunikationsavdelningen genom hela klimatresan så att de känner sig involverade och kan bidra med sin expertis.

Källor: Fossilfritt Sverige, Sustainergies, IPCC-rapporten, Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen, SB Insight.

GRATIS MALL: Kartlägg och fyll i – för att bli mer klimatsmart!

Ta reda på hur det ser ut idag på ditt företag och din avdelning. Kartlägg vad ni redan gör för att minska klimatpåverkan.

Här kan du fylla i mallen digitalt!

Relaterade artiklar

illusforskare
Hållbarhet

Forskning: Så går du från klimatångest – till handling

Att skrämma upp människor leder inte till förändring
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

pergran
Hållbarhet

Per Grankvist: Riktiga ledare behövs om vi ska klara klimatkrisen

"Tillsammans behöver vi agera. Alltså är hållbarhetsfrågorna ditt ansvar, oavsett vilken chefstitel du har på visitkortet. Som chef förväntas du dessutom vara en förebild", skriver Per Grankvist om att leda i klimatkrisen.
klimatchefer12
Hållbarhet

Så slopade Telia 80 procent av jobbresorna: "Slutat slentrianresa"

Telia minskade kostnader och koldioxidutsläpp.
salu
02:19 min
Hållbarhet

Han startade ett ”Blocket” – för gamla kontorsmöbler

Video + Text Han är sjukgymnasten som startat ett "Blocket" för stora organisationer. Fredrik Östlins plattform för förmedling av överbliven kontorsutrustning har fått ner koldioxidutsläppen med hundratals ton – och sparat miljoner åt skattebetalarna.
sveante1
Hållbarhet

En av Sveriges ledande experter: Så blir vi fossilfria

Sverige klarar omställningen till ett fossilfritt samhälle. Nu måste vi bara få in i våra huvuden att det är möjligt och för detta spelar chefen en viktig roll. Det menar Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.
miljounder
Hållbarhet

80 procent tycker klimatfrågan är chefens ansvar

Sveriges chefer tar klimatkrisen på allvar.
Tre av fyra tjejer vill ha en ledarroll enligt en undersökning av Plan International.
Hållbarhet

Studie: 3 av 4 tjejer vill bli ledare

En ny internationell undersökning genomförd av organisationen Plan visar att 3 av 4 flickor vill ha en ledarroll i framtiden. Samtidigt saknas kvinnor helt i ledningen på 1 av 4 företag.