centrum

5 snabba: Alla ska må bättre – med ny ledarstandard

Fokus på alla människor ska må bra – inte bara kunderna. Det är målet med en ny svensk standard som ska ge organisationer vägledning att införa ett mer människocentrerat ledarskap.

Ett kundfokuserat ledarskap har länge styrt många organisationer. Men nu kan det bli ändring på det. Det är SiS (Swedish Standards Institute) som varit med och plockat fram ”Den människocentrerade organisationen” – som nu är fastställd som ny svensk standard.

Det här är människocentrerat ledarskap:

1) Värdesätta personal och skapa en meningsfull arbetsmiljö

2) Vara öppen och trovärdig

3) Prioritera hälsa, säkerhet och välbefinnande i verksamheten

4) Agera på ett socialt ansvarsfullt sätt

Vem behöver följa standarden, egentligen?
”Standarden riktar sig mot styrelser och ledningsgrupper för man anser att det finns ett behov av att de förstår värdet och nyttan med ett människocentrerat ledarskap – och att det är en organisatorisk risk att inte utöva ett sådant ledarskap”, säger Björn Nilsson, projektledare.

Varför behövs den och vad ska den lösa?
”Jag vill vända på det och istället säga att genom att utöva ett människocentrerat ledarskap stärker man sin position på marknaden och får mer tillfredsställda kunder, personal och leverantörer. Du skapar bättre förutsättningar för att högre lönsamhet. Alla organisationer vill vara lönsamma, vara ett attraktivt val på arbetsmarknaden och ha ett gott rykte”.

Björn Nilsson, projektledare SiS. Foto: Pressbild.
Björn Nilsson, projektledare SiS. Foto: Pressbild.

Läs också: Studie: Få mer lönsamhet – med kvinnliga chefer

Men vad är skillnaden mot det gamla systemet?
”Den stora skillnaden är att organisationen behöver sätta fokus på alla människor som på något sätt berörs av organisationens verksamhet – inte bara kunderna”.

Hur kommer standarden beröra och påverka en vanlig chef?
”Förhoppningsvis genom att vara ett bra verktyg och stöd i förståelsen av vad ett människocentrerat ledarskap är och vad nyttan med det är”.

Vad är målsättningen med er nya standard?
”Att personer i ledningsgrupper och styrelser förstår de verksamhetsmässiga och operativa fördelarna med ett människocentrerat ledarskap och att de använder standarden som en vägledning för att utöva ett sådant ledarskap”.

Läs också: Därför blir kvinnliga chefer mest mobbade

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

  • Prenumerera på Chefs nyhetsbrev med det bästa från Chef.se.