verktygar

5 vägar till ökad kunskap om sextrakasserier

För att skapa förändring behöver du som chef verktyg. Här får du tips på 5 handfasta metoder – allt från kortlekar till guider – med syftet att stoppa sextrakasserier.

Här är hela listan på smarta verktyg:

1) Kortspel om diskriminering

Med hjälp av Discrimination Card kan du få till en klargörande diskussion i ditt företag om vad sexuella trakasserier är för något, och på sikt minska risken för diskriminering.

Spelkort som bygger på gamificationidén, för att öka utveckling, lärande och välmående på företaget.

Kolla in: Diskrimination Card

2) Bok om härskartekniker

Rebecka Bolin och Saga Berg levererar femtio motståndsstrategier i sann Berit Åhs anda. Här finns replikerna du önskade du hade när någon just förminskat dig.

  • Fem härskartekniker. Femtio motståndstrategier, Rebecka Bohlin, Saga Berg.

Missa inte: Ta ditt ansvar som chef – säkra din arbetsplats mot trakasserier. Kom på Chefs seminarium ”Efter #metoo”.

3) Samtalsguide om manlighet

Ida Östensson, som är initiativtagare till FATTA och grundare till jämställdhetsstiftelsen Make Equal, har tagit fram en samtalsguide kallad #killmiddag, för att uppmuntra till diskussioner om destruktiva normer bland män.

4) Bok för den mobbade chefen

I Ann Fagraeus och Ann Wiklunds nyutkomna bok finns underlag och frågeställningar för arbetsgivare att diskutera vad gäller alla former av destruktiva mönster som kan uppstå i en otrygg organisation.

  • Överlevnadsguide för mobbad chef, närstående, arbetsgivare

5) Gratis guide 

Handfast guide från TCO:  Bryt tystnaden – en handbok om sexuella trakasserier.

Bonustips:

Få matnyttig info från Diskrimineringsombudsmannen

Läs också: Här är trappan för sextrakasserier – du måste känna till

Det här är en artikel från nästa nummer av Tidningen Chef. Där får du allt i sin helhet:

  • Guider och verktyg
  • Intervjuer med experter och goda exempel

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Relaterade artiklar

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.

Carolina Åberg, HR director på Nordax, laborerar fram nya arbetssätt för hösten. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Risk att bli som gigare – i stället för kollegor"

Följ noga vad som händer när höstens nya arbetssätt laboreras fram. Det finns många möjligheter, men också risker med en ökad andel distansarbete, säger
Carolina Åberg på Nordax.

En illustration av en man som ligger ihopkrupen och ser ut att lyssna mot golvet/skrivbordet.
Kommunikation

Lyssna mer på rykten i arbetslivet

En ny svensk forskningsstudie vill nyansera bilden av rykten som något ovidkommande. Studien visar istället varför det kan vara farligt för dig som chef att vifta bort rykten som trams.

En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Niclas Sigholm
Digital utveckling

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning