bralarare

5 skäl: Därför är framgångsrika ledare också bra lärare

En riktigt bra lärare eller chef glömmer du aldrig. Och det är inte så konstigt. En ny studie visar att det kan finnas samband mellan att framgångsrika ledare också är bra lärare.

En stor del av chefens vardag består av att ta större och mindre beslut. Men som ledare på arbetsplatsen är du också ansvarig för medarbetarnas utveckling. Därför har professorn Sydney Finkelstein tittat närmare på chefers förmåga att lära andra i en artikel i Harvard Business Review (HBR).

Enligt Finkelstein finns det minst 5 starka skäl till att framgångsrika ledare också är bra lärare:

Missa inte: Lär dig coaching som ledningsverktyg på kursen Coaching för ledare 11 april.

1) Är proffsiga

En mellanchef som arbetade för den amerikanske fastighetsmogulen Bill Sanders har berättat att han ofta delade med sig av hur du uppför dig professionellt i arbetslivet. Sanders gav sina bästa råd för hur du förbereder ett möte, kommunicerar din vision för medarbetarna och tittar på hur marknaden kan komma att bli i framtiden.

Genomgående var också att framgångsrika ledare gärna pratar med sina medarbetare på ett konstruktivt och vägledande sätt, samtidigt som de respekterade deras integritet och oberoende.

2) Visar vägen

Ledare befinner sig på toppen av hierarkin, men de mest framgångsrika tvekar inte att kliva ner på golvet och visa vägen när det behövs. En som fått uppleva är Mindy Grossman, tidigare chef på klädmärket Polo Ralph Lauren. Hon berättar om ett tillfälle där grundaren själv berättade för medarbetarna hur du kan ha integritet vare sig du gör en t-shirt för 150 kronor eller en kjol för 50 000 kronor. Han lyckades förmedla sin erfarenhet och kunskap på ett trovärdigt sätt när medarbetarna tvivlade.

Läs också: Forskning: Så orkar en chef i längden – 8 punkter

3) Delar med sig av livskunskap

En chef är i första hand din ledare på arbetsplatsen. Men bra ledare delar även med sig av sin livskunskap när det behövs. Ett exempel är när Mike Gamson, vice-vd på Linkedin, träffade vd:n Jeff Weiner för första gången. De hamnade i ett samtal om buddismen där Gamson lättade sitt hjärta och berättade att han ville bli en mer empatisk ledare. Under samtalet diskuterade duon skillnaderna mellan empati och medkänsla. Weiner menade att risken med empati är att du tar in känslor i besluten medan medkänsla gör dig mer klarsynt och benägen att hjälpa till. Det här förändrade hela Gamsons ledarfilosofi.

4) Har rätt tajming

När du säger något är minst lika viktigt som vad du säger. Av den anledningen vill många ledare ha ett öppet kontorslandskap för att få en överblick över medarbetarnas arbete, vara tillgängliga och ha naturliga samtal. De som väljer att ha mer traditionella kontor ser till att alltid ha dörren öppen och spenderar mycket tid bland medarbetarna för att erbjuda hjälp när personer är som mest mottaglig för den.

Läs också: 4 saker varje framgångsrik vd gör

5) Anpassar sina lektioner

En bra lärare kan anpassa sina lektioner utifrån en elevs förutsättningar. Så är det också i arbetslivet. Framgångsrika ledare kan därför hjälpa en medarbetare på ett sätt som passar hens personlighet och var den befinner sig i utvecklingsbanan.

COACHING FÖR LEDARE 11 April

Lär dig lyfta dina medarbetare, få dem att tänka i nya banor och på så sätt nå bättre resultat med hjälp av coaching. Ledarskapsexperten Anna Lundwall ger dig verktygen på Chefs seminarium.

Läs mer

Relaterade artiklar

sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
chef-tillit
Arbetsmiljö

Transparenta chefer skapar tillit i teamet

I tider av oro och ständiga förändringar har tillit blivit allt viktigare. Med hög tillit i gruppen får du mer självgående medarbetare som kräver mindre styrning – även om de också kan bli mindre benägna att ta emot råd. Men hur skapar du denna tillit?
introvert-3
Kommunikation

4 saker som introverta önskar att alla visste

Som chef måste du kunna leda flera olika typer av människor.
snacka
Kommunikation

Så håller du i ett möte – utan prata sönder det

Har du gått från ett möte och känt att du pratat överlägset mest av alla? Det kan bli ett problem i längden.

mystery
Kommunikation

Heta trenden: Så lyckas du med din ”Mystery Lunch”

På techföretaget Tobii har ”Mystery Lunch” blivit en metod för spännande möten, nya konstellationer och bättre sammanhållning mellan medarbetarna.
utveckl
Kommunikation

Så håller du bättre utvecklingssamtal

Utvecklingssamtal är till stor hjälp i ditt ledar­skap om du använder dem rätt. Med boken ”Målstyrning genom utvecklingssamtal” vill Sara Roos bidra till bättre samtal.