stressjobbhemma

5 sätt för att inte ta hem din jobbstress: ”Mini-ritual”

Många kämpar mellan att hitta en balans mellan jobb- och privatliv. Här är 5 metoder du kan praktisera för att inte ta hem jobbstressen.

Ibland kan det kännas som att du alltid jobbar. Våra uppkopplade liv gör att vi kan nås 24 timmar om dygnet och jobbmejlen är ofta ett knapptryck bort. Därför kan det vara extra viktigt idag att ha en balans mellan jobb- och privatliv.

HBR (Harvard Business Review) har följt en VD på ett globalt företag som gjort resan från frånvarande hemmavid till en bättre balans.

Här är hans bästa 5 råd för att lyckas:

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

1) Kommunicera med dina anhöriga

Genom att ta hem jobbet är du mindre närvarande bland dina anhöriga. Det i sin tur misstolkas som du inte värdesätter tiden hemma lika mycket. Men om du är ny på ett jobb eller jobbar med ett extra slitsamt projekt kan du vinna mycket på att benämna det. Förklara att du kanske den kommande tre månaderna kanske kommer behöva ta jobbsamtal även på kvällstid. Genom benämningen kan du undvika onödig irritation i hemmet.

2) Nyttja tiden på väg hem från jobbet

Oavsett hur du tar dig till och från jobbet kan den tiden bli en övergång. Kanske kan du hitta en mini-ritual för att uppmärksamma dig själv på att det är dags att stänga av problem kopplade till jobbet. Du kan även lyssna på musik eller en podd som du kopplar till dina fritidsintressen för att markera att din lediga tid har påbörjats.

hogpresterare-2

Läs också: Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

3) Dela erfarenheter i ditt nätverk

Din familj är ett säkert fantastiskt stöd, men det kanske ändå inte rimligt att du ska lasta all din stress på dem. Då är det bra om du har en nära vän, en tidigare kollega eller mentor som du kan prata med under extra stressiga perioder. Sett till att ni skapar en plats där ni båda kan ventilera och söka stöd hos varandra.

4) Avsätt en kväll i veckan för jobb

Om du känner att du alltid är i jour kan det vara en idé att avsätta en kväll i veckan där du bestämt med din familj att du måste jobba senare. Kanske innebär det att du kommer hem lite senare och inte kan laga middag. Det hjälper både dig och din familj att planera er vardag tillsammans samtidigt som du kan bli mer närvarande övriga kvällar.

5) Reflektera över saker du är tacksam för!

Forskning visar att känna tacksamhet kan vara ett sätta att motverka stress. Därför kan du innan du kommer hem fundera på vad du är tacksam för under arbetsdagen – tänk litet som stort. Kanske hade du och en kollega ett extra värdefullt samtal, du lyckades bocka av några saker på din ”att göra”-lista eller bara att ni har fantastiskt gott kaffe på jobbet. Det här kan ge dig perspektiv på din situation.

psykiskoa

Läs också: 4 sätt chefen kan minska psykisk ohälsa-stigmat

marknadsbit-stress-sem
Seminarium 17 oktober

Håll längre som chef – med rätt verktyg

Har du verktygen för att skapa en hälsofrämjande miljö för dina medarbetare? Med rätt verktyg och kunskap kan du hitta vägar till mindre negativ stress både för dig och dina medarbetare – i jobbet och på fritiden.

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
intro_motesskola
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Stor guide: Bli en mästare på möten

Lär dig leda och nå mål med hjälp av effektiva och inspirerande möten. Här i Chefens mötesskola blir du en stjärna som mötesledare – i 6 steg.
stress-13
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
forskning12
Hälsa

Sluta fejka leenden på jobbet – ökar risken för missbruk

Kan du fejka leenden på beställning? Om det sker ofta sker i jobbsammanhang ökar risken för att drabbas av alkoholmissbruk, visar ny forskning. 
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
ledsen
Arbetsmiljö

Var fjärde chef känner psykiskt obehag – inför sitt jobb

Främst unga chefer har det tufft i arbetslivet, visar en ny undersökning.