stressjobbhemma

5 sätt för att inte ta hem din jobbstress: ”Mini-ritual”

Många kämpar mellan att hitta en balans mellan jobb- och privatliv. Här är 5 metoder du kan praktisera för att inte ta hem jobbstressen.

Ibland kan det kännas som att du alltid jobbar. Våra uppkopplade liv gör att vi kan nås 24 timmar om dygnet och jobbmejlen är ofta ett knapptryck bort. Därför kan det vara extra viktigt idag att ha en balans mellan jobb- och privatliv.

HBR (Harvard Business Review) har följt en VD på ett globalt företag som gjort resan från frånvarande hemmavid till en bättre balans.

Här är hans bästa 5 råd för att lyckas:

stress-12

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

1) Kommunicera med dina anhöriga

Genom att ta hem jobbet är du mindre närvarande bland dina anhöriga. Det i sin tur misstolkas som du inte värdesätter tiden hemma lika mycket. Men om du är ny på ett jobb eller jobbar med ett extra slitsamt projekt kan du vinna mycket på att benämna det. Förklara att du kanske den kommande tre månaderna kanske kommer behöva ta jobbsamtal även på kvällstid. Genom benämningen kan du undvika onödig irritation i hemmet.

2) Nyttja tiden på väg hem från jobbet

Oavsett hur du tar dig till och från jobbet kan den tiden bli en övergång. Kanske kan du hitta en mini-ritual för att uppmärksamma dig själv på att det är dags att stänga av problem kopplade till jobbet. Du kan även lyssna på musik eller en podd som du kopplar till dina fritidsintressen för att markera att din lediga tid har påbörjats.

hogpresterare-2

Läs också: Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

3) Dela erfarenheter i ditt närverk

Din familj är ett säkert fantastiskt stöd, men det kanske ändå inte rimligt att du ska lasta all din stress på dem. Då är det bra om du har en nära vän, en tidigare kollega eller mentor som du kan prata med under extra stressiga perioder. Sett till att ni skapar en plats där ni båda kan ventilera och söka stöd hos varandra.

4) Avsätt en kväll i veckan för jobb

Om du känner att du alltid är i jour kan det vara en idé att avsätta en kväll i veckan där du bestämt med din familj att du måste jobba senare. Kanske innebär det att du kommer hem lite senare och inte kan laga middag. Det hjälper både dig och din familj att planera er vardag tillsammans samtidigt som du kan bli mer närvarande övriga kvällar.

5) Reflektera över saker du är tacksam för!

Forskning visar att känna tacksamhet kan vara ett sätta att motverka stress. Därför kan du innan du kommer hem fundera på vad du är tacksam för under arbetsdagen – tänk litet som stort. Kanske hade du och en kollega ett extra värdefullt samtal, du lyckades bocka av några saker på din ”att göra”-lista eller bara att ni har fantastiskt gott kaffe på jobbet. Det här kan ge dig perspektiv på din situation.

psykiskoa

Läs också: 4 sätt chefen kan minska psykisk ohälsa-stigmat

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
ledsen
Arbetsmiljö

Var fjärde chef känner psykiskt obehag – inför sitt jobb

Främst unga chefer har det tufft i arbetslivet, visar en ny undersökning.
mardaligt
Arbetsmiljö

Konflikt på jobbet: "Då ska chefen agera"

Tjafs, oenigheter och konflikter är vanliga i yrkeslivet. Som chef kan det vara svårt att veta när det är dags att “lägga sig i”. Ibland är det dock din skyldighet att agera.
osakert
Hälsa

5 sätt att hantera osäkra tider

Jobblivet går upp och ner. Här är några knep som gör dig bättre förberedd när det stormar och är mer osäkert. 
skumpa
Arbetsmiljö

Hur förbjuder jag alkohol på jobbfester?

Chefen Elina vill få till helt nyktra jobbfester. Hur ska hon ändra alkoholpolicyn utan att framstå som snål?
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

haegla-baago
Delegering

Livskrisen fick Helga Baagøe att ompröva sitt ledarskap

Intervju. På en sekund förändrades livet när Helga Baagøes man bröt nacken och blev förlamad. Det tvingade henne också att ompröva sitt ledarskap. Hon orkade inte längre hålla uppe sin ”chefs-fasad” utan försonades med tanken att som chef inte vara den som har alla svaren.
nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden