5 sätt för att inte ta hem din jobbstress: ”Mini-ritual”

Många kämpar mellan att hitta en balans mellan jobb- och privatliv. Här är 5 metoder du kan praktisera för att inte ta hem jobbstressen.

Hälsa
Publicerad

Ibland kan det kännas som att du alltid jobbar. Våra uppkopplade liv gör att vi kan nås 24 timmar om dygnet och jobbmejlen är ofta ett knapptryck bort. Därför kan det vara extra viktigt idag att ha en balans mellan jobb- och privatliv.

HBR (Harvard Business Review) har följt en VD på ett globalt företag som gjort resan från frånvarande hemmavid till en bättre balans.

Här är hans bästa 5 råd för att lyckas:

1) Kommunicera med dina anhöriga

Genom att ta hem jobbet är du mindre närvarande bland dina anhöriga. Det i sin tur misstolkas som du inte värdesätter tiden hemma lika mycket. Men om du är ny på ett jobb eller jobbar med ett extra slitsamt projekt kan du vinna mycket på att benämna det. Förklara att du kanske den kommande tre månaderna kanske kommer behöva ta jobbsamtal även på kvällstid. Genom benämningen kan du undvika onödig irritation i hemmet.

2) Nyttja tiden på väg hem från jobbet

Oavsett hur du tar dig till och från jobbet kan den tiden bli en övergång. Kanske kan du hitta en mini-ritual för att uppmärksamma dig själv på att det är dags att stänga av problem kopplade till jobbet. Du kan även lyssna på musik eller en podd som du kopplar till dina fritidsintressen för att markera att din lediga tid har påbörjats.

3) Dela erfarenheter i ditt nätverk

Din familj är ett säkert fantastiskt stöd, men det kanske ändå inte rimligt att du ska lasta all din stress på dem. Då är det bra om du har en nära vän, en tidigare kollega eller mentor som du kan prata med under extra stressiga perioder. Sett till att ni skapar en plats där ni båda kan ventilera och söka stöd hos varandra.

4) Avsätt en kväll i veckan för jobb

Om du känner att du alltid är i jour kan det vara en idé att avsätta en kväll i veckan där du bestämt med din familj att du måste jobba senare. Kanske innebär det att du kommer hem lite senare och inte kan laga middag. Det hjälper både dig och din familj att planera er vardag tillsammans samtidigt som du kan bli mer närvarande övriga kvällar.

5) Reflektera över saker du är tacksam för!

Forskning visar att känna tacksamhet kan vara ett sätta att motverka stress. Därför kan du innan du kommer hem fundera på vad du är tacksam för under arbetsdagen – tänk litet som stort. Kanske hade du och en kollega ett extra värdefullt samtal, du lyckades bocka av några saker på din ”att göra”-lista eller bara att ni har fantastiskt gott kaffe på jobbet. Det här kan ge dig perspektiv på din situation.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden