intervju-3
Foto: Pexels

5 punkter som avgör din attraktionskraft

Varje rekryterare och arbetsgivare har erfarenhet av både goda och mindre lyckade chefsrekryteringar. Vilka kvaliteter och egenskaper hos dig är det egentligen som de granskar? Detta, enligt sajten Undercover Recruiter.

1. Intelligens: Studier visar att 76 procent av hur mycket en person bidrar med styrs av hans eller hennes intelligens. Med intelligens avses här förmågan att planera, organisera, prioritera, lösa problem och få jobbet gjort. 

Nyckeln för att visa din intelligens under en anställningsintervju är att ställa smarta frågor. Ju mer nyfiken du är och visar förmåga att lyssna, desto smartare framstår du.

2. Ledarskapskvaliteter: Ledarskap är viljan att acceptera resultatansvar. Att ta befälet, ta dig an uppgifter frivilligt och se till att ro projekt i land.

Läs också: Petter Stordalens krönika: ”Jag struntar i om ni svär över mig”

Om du under en intervju rakryggat och ärligt berättar att saker inte alltid har gått som planerat under din karriär, men att du har lärt av misstagen, innebär det att du växer.

3. Integritet: Kanske den viktigaste egenskapen för en långsiktig framgång i livet och på arbetet. Integritet börjar med att du är sann mot dig själv. 

Det innebär att du accepterar dina svagheter och dina styrkor och visar lojalitet. Du säger ingenting negativt om tidigare medarbetare eller företag som du har arbetat för.

4. Samarbetsvilja: Arbetsgivare tycker om människor som är varma, vänliga, lättsamma och har lätt för att samarbeta. Arbetsgivare letar efter människor som kan vara en del av laget och familjen. Lagarbete är nyckeln till yrkesframgångar. 

Din erfarenhet av att vara en del av ett lag och kunna leda laget är en av de mest åtråvärda sakerna när du söker dig vidare i karriären.

5. Kompetens: Kompetens är grunden för allting som händer i din karriär. 

Enkelt uttryckt är kompetens förmågan att få jobbet gjort, att prioritera, att skilja de viktiga från de oviktiga uppgifterna och sedan satsa allt tills uppdraget är slutfört.

Läs också: 9 säkra tecken på att du saknar balans i livet

Relaterade artiklar

minskadstress
Hälsa

Forskning: Minskad stress ökar känslan av ungdomlighet

Har du tydliga rutiner och kontroll över ditt schema? Då är du troligen mindre stressad – vilket i sin tur kan öka känslan av ungdomlighet, visar ny forskning.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
jobbetinterjvu
Karriär

5 skäl till att du inte fick jobbet – trots en ”lyckad” intervju

Allt kändes rätt på intervjun. Men ändå får du inte jobbet. Då kan det vara dags att utvärdera om det är något du kan göra annorlunda för att lyckas i din jobbjakt. 
oskrivnaregler
Karriär

10 oskrivna regler på jobbintervjun du kan bryta

På en jobbintervju finns det ett par oskrivna regler för hur du ska uppträda. Här är några du kan bryta med fördel.
framgangsrika
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
Martin Lewerth och medarbetarna hos Lots har jobbat i coworkinglokaler i tre år. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Convendum

Coworking – trend som ändrar ditt ledarskap

Martin Lewerth, vd för Scanias bolag Lots, är del av en snabbt växande trend. Så här leder han som coworkingchef.

kontorhemma-2
Hållbarhet

Forskning: Hemmakontor – uselt för jämställdheten

Jobba hemifrån, flexibla arbetstider – är det verkligen något som underlättar livspusslet? Ny forskning tyder inte på det.