5 frågor du ska ställa som ny på jobbet
Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man? Genom att ställa dig följande frågor regelbundet kan du komma närmare ett svar.
Som ny på jobbet är det mycket att sätta sig in i. Förutom att du ska förstå och behärska dina nya arbetsuppgifter ska du komma in arbetsplatsens unika kultur. Det är också första månaderna som sätter tonen för hur du kommer trivas på jobbet.
För att ge dig en bra start bör du regelbundet ställa ett par frågor första tiden. Dessa hjälper att fokusera på rätt saker och fördela tiden på rätt saker. Lägg 30 minuter i veckan på att reflektera över dessa frågor, skriver HBR (Harvard Business Review)
1) Hur skapar jag störst värde på jobbet?
Du blev anställd för en specifik roll. Men även om rekryteraren var tydlig med ditt uppdrag kan det förändras över tid. Försök fundera vilka mål du förväntas uppnå, vilken tidsram du jobbar efter och vilka arbetsuppgifter som är högst prioriterat.
Tänk också att det kan finnas olika uppdragsgivare på en arbetsplats. Fundera över vilka som är viktigast att tillfredsställa.