4 trendiga tecken på bra ledarskap

Som chef måste du hela tiden utveckla dig själv för att vara en bra ledare. Här är 4 tecken – som är extra trendiga – på att du är på god väg.

Kommunikation
Publicerad

Att vara ledare är inte lätt – oavsett om du är rutinerad eller betydligt mer ny i en chefsposition. Du behöver hela tiden anpassa dig till olika individers beteende. Vissa anställda gillar att ha mejlkontakt, vissa gillar att prata ansikte mot ansikte. Andra har inga problem att ta konstruktiv – men tuff – kritik. Andra måste du vara mer försiktig med.

Därför måste du som chef lära dig hantera flera personligheter och få dessa att dra åt samma håll – framför allt vid större utmaningar. Nu har ledarskapssajten Inc.com pekat ut 4 tecken på gott beteende som bra ledare strävar efter.

Här är hela listan:

1) Utvecklar emotionella drag

Att förstå sin omgivning och hur de reagerar emotionellt i olika situationer är viktigt för att lyckas i ditt arbetsliv. Men faktum är att den dagen du går från att vara anställd till en chefsposition blir det ännu viktigare. Eftersom alla inte alltid tydligt kommunicerar sina problem och utmaningar kan en stor emotionell intelligens snabbare hjälpa dig läsa mellan raderna, snarare än att alltid behöva vänta på att det tydligt uttrycks.

2) Försöker förstå medarbetarna

Våra styrkor, svagheter och vad som motiverar skiljer oss åt. För att ta reda på det krävs det som chef en genuin vilja att förstå de anställda. Experten Andee Harris jämför det med att sätta ihop en IKEA-möbel. Alltså, det kan vara komplicerat och överväldigande. Ett förslag är att sätta sig med medarbetaren och ta reda på vilka styrkor hen har. Då blir det enklare för dig att leda. Du vet mer om vilka de är och vad du kan göra för att stötta personen genom olika utmaningar.

3) Håller sig ständigt uppdaterad

Att ofta sätta sig ner ansikte-mot-ansikte med de anställda gör att du är uppdaterad. Förutom att du får veta hur ni ligger till i arbetet får du även veta mer om vilken belastning individen har och hur du kan hjälpa till. Ett förslag är att ibland träffas utanför arbetsplatsen väggar. Våra yrkes- och privatliv är redan väl integrerade – mer än någonsin faktiskt. Att förstå hur någon är utanför jobbet kan hjälpa dig att kommunicera på ett bättre sätt på jobbet.

4) Uppskattar olika personlighetsdrag

Du är ansvarig för att leda alla dina anställda och uppmärksamma värdefulla insatser. Men det är lätt att främja de som hörs mest och kommer med flest förslag på gemensamma möten. Därför är det viktigt som ledare att även lyfta fram mer introverta personligheter. Alltså, om någon efter mötet kommer med ett förslag – eftersom den först analyserat alla åsikter – värderar en bra chef denna idé minst lika högt. En sådan chef ser styrkan i att ha ett arbetslag där olika styrkor ryms.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.