sss

10 dåliga ursäkter alla chefer stött på

”Jag ska bara … jag hinner inte … jag gör det sen.” Ärligt talat – hur trött är du på dåliga ursäkter? Ledarskapsexperten Kenth Åkerman listar de tio vanligaste och ger tips om hur du kan hantera dem som chef.

När att göra-listan är lång som ett ösregn, ursäkterna haglar och alldeles för lite blir gjort. Vad gör du då? Som chef måste du ta tag i situationen, men att hantera dåliga ursäkter och medarbetare som slirar på arbetsuppgifterna kan vara både jobbigt och svårt – så pass att du själv hittar på ursäkter för att slippa.

Det säger Kenth Åkerman, ledarskapsexpert och aktuell med boken Sluta chefa, börja leda.

”Det krävs mod för att synliggöra ett beteende som en medarbetare kan ha haft under lång tid, kanske en väldigt duktig person som brister i vissa avseenden. Konflikten ligger i luften. Risken är att du som chef hellre ser mellan fingrarna och på så sätt tillåter dåliga prestationer.”

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Tydlighet är A och O för att komma vidare, både när det gäller ansvarsfördelning och vilka förväntningar man har som chef. Att sätta deadlines är exempelvis säkert något som många chefer kan bli bättre på, menar Kenth Åkerman:

”Så fort som möjligt finns inte – försök i stället ge klarare besked, exempelvis senast onsdag i nästa vecka, före lunch!”

Här listar Kenth Åkerman tio av de vanligaste ursäkterna, med tips om hur du hanterar dem.

1) ”Jag hinner inte”
”Det är nog den vanligaste ursäkten. Och visst, vi kan alla ha mycket att göra. Eller för mycket. Samtidigt är tid oftast inte det egentliga problemet. Det man verkligen vill göra finns det oftast tid till. Det handlar om prioritering”, säger Kenth Åkerman.

Fråga medarbetaren: Hur lång tid skulle det ta om du gjorde det? När skulle du kunna planera in aktiviteten?

2) ”Vi har inte råd”
”Är det verkligen sant att det inte finns pengar eller andra resurser? Visst kan det vara sant att ekonomin sätter be–gränsningar, men vill man verkligen hitta en lösning brukar det gå att hitta alternativ.”

Fråga medarbetaren: Om det fanns pengar, hur skulle du då ha gjort? Hur nå samma resultat på ett annat sätt?

3) ”Jag gör det sen”
”En klassiker. Att skjuta upp saker, tro att det kommer en bättre tid sen, kanske. Vissa tror att resultatet blir bättre ju mer man närmar sig deadline.”

Fråga medarbetaren: Vad vinner du på att skjuta upp beslutet eller aktiviteten? Vad förlorar du på att skjuta på problemet?

4) ”Det är för svårt”
”Ja, uppdraget kanske är komplext. Men medarbetaren kanske visst har tillräckliga kunskaper. Upplevelsen av att inte vara tillräckligt bra, snabb eller intelligent kan handla om bristande självförtroende.”

Fråga medarbetaren: Vem skulle kunna stötta dig? Vilka resurser behöver du? Hur har andra gjort som klarat av det?

5) ”Jag ska bara …”
”Det kan handla om tids-optimism, att göra det lätta i stället för det rätta. Att ta en kaffepaus till, svara på oviktig e-post, hjälpa andras kunder och ta deras telefonsamtal. Tappa fokus och prioritera fel. Att ha massor att göra – utan att det egentligen händer något.”

Fråga medarbetaren: Hur ska du jobba för att verkligen klara dina uppgifter? Vad behöver du välja bort? Hur kan jag som chef stötta?

6) ”Det är för riskabelt”
”Det kan vara modet som saknas, att inte våga göra fel. Man är rädd att tappa ansiktet, i en miljö där den psykologiska tryggheten för att göra misstag saknas.”

Fråga medarbetaren: Vad är det värsta som kan hända? Vem kan du fråga om hjälp?

7) ”Så brukar vi inte göra”
”Om medarbetaren jobbar strikt efter vana, rutiner och hur saker skötts tidigare, finns risk att man aldrig hittar nya lösningar. Eller tolkar policyn som att man inte får göra det.”

Fråga medarbetaren: Vem har sagt att du inte får? Vad händer om vi gör så här i stället?

8) ”Det är inte mitt ansvar”
”Här kan man höra olika varianter av typen ’det är inte mitt bord’. Medarbetaren kanske visst har både kunskap och ansvar, men ändå inte uppfattar sig som lämpad för uppgiften.”

Fråga medarbetaren: Vad skulle hända om du gjorde det, bara denna gång?

9) ”Jag ser inte problemet”
”Visst kan det vara så att man inte är medveten om dilemmat, men ganska troligt är att man vet, men inget gör. Man kanske tycker att det är svårt, eller så sviktar självförtroendet.”

Fråga medarbetaren: Jag tror att du vet vad du borde göra – hur kommer det sig att du ändå inte gör det?

10)  ”Jag ska tänka på saken”
”När någon ber att få betänketid, är det ofta ett förtäckt sätt att säga nej. Man kanske inte klarar av att leverera, och försöker uttrycka det lite snällt. Som chef behöver du ha en kultur där det är okej att vara rak och tydlig.”

Fråga medarbetaren: Hur kommer det sig att du tvekar?

Relaterade artiklar

forsvinn
Kommunikation

3 tips: Så försvinner du från Google

Har du ett förflutet du vill glömma? Då kanske du vill att händelser försvinner när någon googlar ditt namn. Så här går du till väga.

lowina-lundstrom_webb
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Utbildningen gav en enorm skjuts”

Nya kunskaper kan leda långt. I Lowina Lundströms fall både till toppjobb och ut i Europa. Men samtidigt som hon började plugga ställdes jobbtillvaron på ända. Executive MBA-studierna blev räddningen. ”Det var ett lyckokast! Jag kunde använda all kompetens från programmet i omvandlingen vi gjorde i bolaget.”
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
feedback-4
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
midda
Kommunikation

Så ordnar du jobbfesten – utan fylla

Dags för kickoff? Sara Demitz-Helin, expert på hantering av missbruk på jobbet, tipsar om hur du bör tänka som arbetsgivare.
island-skandal-panama
Kommunikation

Fem steg när mediekrisen slår till

Du kan gå stärkt ur en mediekris om du agerar på rätt sätt. Två av Sveriges främsta krishanteringsexperter har tagit fram fem steg att följa när mediedrevet går.
Svenske Jonas Prising leder världsföretaget Manpower Group.
Annonssamarbete Chef + Experis

”Chefens roll är att förstå förändringarna”

Framtiden är redan här. Nu behöver chefer och ledare lära sig hur de ska förstå den och leda i den. ”Vi behöver en kunskapsrevolution”, säger toppchefen Jonas Prising, global vd för Manpower Group.
katt-passivt-aggressiv
Kommunikation

Så hanterar du din passivt aggressiva kollega

Vi har alla (haft) en kollega eller medarbetare som fäller bittra kommentarer och hela tiden är på defensiven. Experter på konflikthantering ger på Harvard Business Review sina bästa råd på hur du kan hantera situationen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden