4 skäl till att din startup går i konkurs – trots en briljant idé

En stor andel av alla startups går i konkurs. Detta trots att det bakom företaget finns duktiga personer och i många fall, en bra produkt. Här är några skäl till att det ändå fungerar.

Karriär
Publicerad

Det är tufft att få en startup (nystartat, innovativt företag) att överleva. Siffror från 2015 visar att hela 90 procent av alla startups går i konkurs sitt första år. Och det är kanske inte så konstigt. Enligt en undersökning från CB Insights går 42 procent av företagen i konkurs för att det saknas ett tydligt marknadsbehov.

Det kan med andra ord finnas duktiga chefer, medarbetare och en i grunden bra företagsidé, men det blir ändå inte attraktivt för kunden. Så hur ska du göra för att undvika den fällan och bena ut kundbehovet?

Breakit har intervjuat Patrik Nordkvist, säljexpert och grundare av Försäljningschefen, som litar fyra skäl varför startups går omkull – och hur de borde tänka istället.

1) Börja med kundbehovet

Det går inte att underskatta en bra idé. Men om du inte först undersöker vilket behov som dina framtida kunder har kommer det aldrig fungera. Helst ska ju din produkt eller tjänst lösa ett problem som kunden inte kan vara utan. Slarva inte med att undersöka dessa frågor innan ni sätter igång.

2) Din produkt/tjänst är viktigare än kunden

Det är lätt som entreprenör att sväva iväg och förälska sig i sin produkt. Det gör att man lägger alla resurser på att utveckla produkten – samtidigt som man kommer allt längre ifrån vilket problem den från början skulle lösa från början.

”Till slut sitter människor och nickar och ler på säljmöten, men man har inte pratat med dem utan man har hållit ett brandtal – och ingen vill säga emot, men ingen vill heller köpa”, säger Patrik Nordkvist till Breakit.

3) Du förstår inte dina potentiella kunder

Det är lätt att komma med kvalificerade gissningar, men ska du sälja en produkt ut i butik bör du förstå hur det fungerar i detaljhandeln. Ett råd är att som ledare skaffa dig praktisk erfarenhet och praktisera 1-2 veckor i en butik. Det kommer ge dig nya insikter som ökar oddsen för din produkt att lyckas.

4) Du stirrar dig blind på siffror

Det är bra att ha siffror som visar hur bra din produkt är. Men det är lätt att glömma den känslomässiga när du ska sälja din produkt. Genom att förmedla att du har en lösning på kundens känslor (ilska eller frustration) kan fånga kunden i ett initialt skede. Sedan kan du plocka fram siffrorna för att faktiskt locka fram ett rationellt beslut hos kunden.

Källa: Breakit, Patrik Nordkvist (Försäljningschefen), CB Insights, Forbes.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden