Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

4 sätt att få kollegerna att brinna för CSR

Har du fått i uppdrag att utveckla ert hållbarhetsarbete, men möts av svagt intresse? Dessa fyra strategier kan hjälpa dig att öka engagemanget på arbetsplatsen.

Hållbarhet
Publicerad

Har din organisation dragit igång ett CSR-program för socialt ansvarstagande? Antagit en hållbarhetspolicy av grönaste snitt? Toppen! Känns det ändå som att ni står och stampar? Det är ni i så fall inte ensamma om, skriver Harvard Business Review.

Enligt en studie utförd bland 54 CSR-chefer inom tyska multinationella bolag – däribland jättar som Bayer och BMW – upplever många det som svårt att finna dragläge på detta område. Trots dokumenterade framsteg och förändringsvilja från toppen förblir hållbarhetsarbetet en utmaning när organisationen är trögstartad.

Chefsintervjuerna visade att företagsledningen identifierat hållbarhet som ett prioriterat utvecklingsområde, men att man upplever att arbetet stöter på hinder när det kommer till att få marknads-, inköps-, produktions- och säljchefer att tänka i dessa banor och delta i nya initiativ. Ofta är det upp till den CSR-ansvarige själv att försöka påverka de andra mellancheferna – som hänvisar till sin övriga arbetsbörda eller sina intäktsmål som skäl för att inte gå in i nya projekt.

Hur ska du då bära dig åt när du tilldelats ansvaret för att driva ert hållbarhetsarbete, men ingen vill hjälpa till att ro det i land? I den tyska studien framkom fyra strategier som, om de tillämpas systematiskt, kan hjälpa dig att få fart på kollegorna:

  • Hitta dina allierade. Det finns garanterat fler än du på arbetsplatsen som brinner för hållbarhet. Att samla de som redan har intresset i ett nätverk kan vara nyckeln till att förankra hållbarhetsarbetet på de olika avdelningarna och få arbetet att lyfta. Försäkra dig om att du har uppbackning från ledningen innan du på detta vis börjar ”infiltrera systemet” och starta pilotprojekt.
  • Knyt an till verkligheten. Förbättra världen är svårt, förbättra vardagen lättare. Bryt ner det stora och teoretiska till handfasta rutiner: Hur skulle den enskilde medarbetaren kunna agera mer hållbart i sitt dagliga arbete? Hållbarhetsarbete kan skänka mening, men kan först behöva sättas i ett begripligt sammanhang för att personalen ska bli engagerad.
  • Odla morötter. Vad är det som får just dina medarbetare att gå igång på CSR och hållbarhet? Att hitta rätt tilltal och incitament för respektive personalgrupp är lättare sagt än gjort, och innebär att du behöver göra dig väl förtrogen med verksamhetens olika delar. Ekonomerna kanske behöver förses med mätbara affärsnyttiga mål, medan det för butikspersonalen kan vara viktigare att ditt varumärke har rättvisepatos än lönsamhet.
  • Jämför. Genom att sätta upp jämförelsepunkter, antingen inom organisationen eller gentemot en konkurrent, sätter du arbetet i ett sammanhang och skapar drivkraft. Ingen vill väl vara sämst i klassen på hållbarhet?

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden