4. 23-årige Daniel Ek testar sin nya kompis

Okategoriserade
Text: Calle Fleur
Publicerad
Fr. v: Martin Lorentzon och Daniel Ek. Foto: Pressbild

27 mars 2006. Det kryptiska meddelandet skickas ut en måndag – och kommer att förändra musikbranschen för alltid. Fast det anar nog ingen som läser det:

”Affiliate marketing-bolaget Tradedoubler har förvärvat samtliga aktier i Advertigo för 10 miljoner kronor. Advertigo har inga nuvarande intäkter. Några tillkommande löpande kostnader för personal eller andra poster kommer inte att belasta Tradedoubler.”

Egentligen handlar det om ett slags test. De nyfunna vännerna Daniel Ek och Martin Lorentzon har inget gemensamt förutom ett intresse för gangsterfilmer – och en vision om hur skivbolagen ska bli lönsamma igen.

Vill du läsa hela texten?


Köp boken 100 ögonblick som förändrade ledarskapet i Sverige

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden