3 succémejl chefer skickade – mitt i krisen

Det blåser och företaget är i kris. Då kan ett kort, men motiverande mejl från chefen ge livsviktigt stöd till medarbetarna. Här är 3 exempel på när ledare har lyckats.

Konflikthantering
Publicerad
Foto: Unsplash (montage)

Plötsligt är den där – krisen. Kanske är det just då det visar sig vem som är en bra ledare eller inte. I en krissituation förväntar sig medarbetarna att det är chefen som ska ta kommando och visa rätt väg för att företaget ska hamna på köl igen.

Men hur hanterar man en kris – speciellt om organisationen är stor? Ledarskapssajten Inc har plockat fram tre exempel på succémejl där framgångsrika ledare stöttat de anställda i svåra stunder.

1) Stort börshaveri för Starbucks

För ganska precis två år sedan var det stopp i Kinas ekonomi – vilket skapade panik. Kaffekoncernen hade gjort stora investeringar i Asien och man förlorade enorma summor på en betydligt trögare marknad. Då klev den dåvarande vd:n, Howart Schultz, fram och skickade ett mejl till Starbucks 200 000 anställda.

Där vädjade han om att de skulle ha förståelse för kundernas beteende och deras mer pressade ekonomiska situation. Han hyllade också personalen för att de var anledningen till Starbucks framgång:

”Jag tror på er och har aldrig varit mer stolt över att vara er partner”, skrev Howart Schultz i slutet av mejlet.

Lärdom?

  • Med så många anställda kunde Howart Schultz följt den ekonomiska utvecklingen på håll och hoppats på en vändning. Men i stället valde han att agera och kunde inspirera personalen till ett positivt synsätt.

2) Tuff kritik mot Amazon

2015 gjorde ansedda New York Times en granskning av Amazon. Där framställdes den globala internetjätten som en tuff arbetsgivare vars anställda hade en ohälsosam arbetsmiljö. Kritiken mot Amazon växte efter artikeln vilket fick vd:n Jeff Bezos att agera. I ett uttalande vände han sig emot påståendet i New York Times och sa att han inte kände till beskrivningen av företaget.

Men. Han nöjde sig inte med det. För att faktiskt ta reda på hur de anställda mådde skrev han ett mejl där alla anställda uppmuntrades läsa artikeln. Kände de igen sig skulle de direkt gå till HR-avdelningen eller mejla direkt till honom.

Lärdom?

  • Mitt i stormen höll Jeff Bezos huvudet kallt. Han var också transparant och var redo att ta till sig av kritiken.

3) Microsofts robot flippar ur – fullständigt

Sommaren 2016 släppte Microsoft twitterroboten Tay. Den var helt byggd på artificiell intelligens som skapar meddelande i interaktion av människor på Twitter. Men det blev ett stort haveri. Redan första dygnet hade Tay twittrat ut meddelanden som hyllade Hitler och uppmanade till folkmord i Mexiko – vilket gjorde att Microsoft stängde ner roboten.

Ett stort misslyckande för teamet som utvecklat Tay. Men Microsoft vd, Sataya Nadella; bestämde sig för att skicka ett mejl till de anställda som löd:

”Fortsätt att kämpa. Ni ska veta att jag är med er. Nyckeln är att fortsätta lära och förbättras tillsammans”.

Syftet med mejlet var att lugna de anställda och fokusera på problemlösning. Han menar att om människor agerar av rädsla är det omöjligt att nå innovation.

Lärdom?

  • Mejlet gav stöd till de nedstämda medarbetarna. Att som ledare visa att man står bakom – även vid misstag.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.