elefant-2

3 metoder: Så leder du med hjälp av knuffar

Forskning om hur en liten knuff kan påverka beteende i rätt riktning gav Richard Thaler Nobelpriset i ekonomi i höstas. Det handlar om nudging – och det kan effektivisera ditt ledarskap.

Du lägger sista handen vid  veckobrevet till dina medarbetare. Din skrivbordslampa lyser ödsligt i det för övrigt mörklagda kontorslandskapet. Det har gått några timmar sedan de andra gick hem. Ni är ju överens om att alla – inklusive företaget – mår bäst av att ni har en sund balans mellan arbete och fritid. Men nu var du bara tvungen att få ut det här brevet.

Du trycker på ”sänd”. Men mejlet går inte iväg. Ett varnande popup-fönster ställer sig i vägen. Du får följande val: Markera mejlet som lågprioriterat, skicka mejlet nu eller tidsinställ mejlet till att skickas när arbetsdagen börjar påföljande morgon.

I exakt rätt tid har du fått en påminnelse om företagets policy om att undvika kommunikation efter ordinarie arbetstid för att medarbetare inte ska känna sig pressade att jobba övertid. Ett litet digitalt verktyg knuffar dig i en för dig önskvärd riktning.

Det här är ett av många exempel på en nudge – som gav den amerikanske professorn Richard H Thaler Nobelpriset i ekonomi i höstas. Hans forskning har ritat om den beteendeekonomiska kartan och fått oss att förstå att vi inte är de rationella och kloka människor som vi tidigare trott.

Vi fattar inte alltid genomtänkta beslut utan mycket går på rutin eller impuls. Vi låter känslorna styra, ogillar att ha fel och vi prokrastinerar. Kort sagt; vi behöver hjälp att ta de kloka beslut vi vill ta.

Missa inte: Vill du läsa Thalers bok ”Beslut och Beteenden” på bara 19 min? Prenumerera på Chefboken och få sammanfattningar av de främsta ledarskapsböckerna.

Thalers forskning, som han delvis har gjort tillsammans med juridikprofessorn Cass R Sunstein, har implementerats i långt över 100 länders beteendeekonomiska policyer, och 51 länder har utvecklat centralt ledda, politiska initiativ påverkade av beteendevetenskap.

De har till exempel ökat köpet av grön el från 7 till 70 procent i Tyskland genom att ändra en förinställning, minskat antibiotikaförskrivningen i Los Angeles och Boston med 20 procent med hjälp av smarta formuleringar. Och i Sverige har man genom att ändra tallriksstorlek min-skat matsvinnet med 20 procent.

”Det har varit fokus på miljön men nu ser man även till ekonomisk och social hållbarhet. Man kan jobba med nudging som verktyg i sin verksamhet men man kan också nudga sitt eget ledarskap, säger Katharina Paoli, vd på A Win Win World, en global plattform för en hållbar framtid som håller på med en pilotstudie, Nudging works, på ett antal företag.

5 verktyg att börja knuffas med

1) Default

Ha önskat beteende som förvald inställning vid olika alternativ.

2) Sociala bevis

Få fler att göra det de ska genom att på­tala hur många som redan har gjort det.

3) Förenkla beslutsunderlagen

74 procent av alla chefer uppger att företagets komplexitet skadar företagets prestationer (enligt BCG).

4) Digital teknik

Använd sms, mejl och ­appar för att påminna om nya beteenden.

5) Bias-interrupter

Åtgärder som hjälper till att förändra förutfattade meningar och fördomar, som att Google signalerar till kvinnliga anställda att de bör nominera sig själva för befordran.

Läs också: Därför gick 33-åriga toppchefen Linda Waxin i pension

Men i väntan på resultat från svenska studier är här tre utländska fallstudier som kan tända din kreativitet.

1) En knuff för mer flextid

Önskat beteende: Få medarbetarna att arbeta flextid, för att minska personal-omsättning, öka engagemang och bli en mer attraktiv arbetsplats. Men också avlasta kollektivtrafiken under rusningstid.

Åtgärder: Man ändrade förinställningen i kalendern som markerar 9–17 som tillgänglig mötestid. Medarbetarna knuffas till att undvika tidiga och sena möten. Cheferna uppmanades att diskutera flexibla arbetstider med sina team och föregå med gott exempel. Och man arrangerade en tävling, där medarbetarna fick poäng när de kom och gick vid andra tidpunkter än vid rusningstrafiken.

Resultat: De två första åtgärderna ledde till en ökning av ankomst- och hemgångstider utanför de ordinarie rusningstiderna med 3,3 procent. När man sedan la till tävlingsmomentet hade man fortfarande två månader efter avslutad tävling en ökning med 7,1 procent.-

2) En värderingsknuff

Önskat beteende: Ett gemensamt språk, där såväl mentala associationer som vokabulär ligger i linje med organisationens värderingar. För att stärka företagskulturen och öka prestationen.

Åtgärder: Sjukvårdsorganisationen SSM Health har infört en icke-våldspräglad språkpolicy. Cheferna uppmanar medarbetare att byta ut ord som ”slå våra konkurrenter” till att ”växa snabbare”, ”attackera problem” till att ”hantera problem” för att visa hur hängivna de är sin uppgift att göra människor friska.

När man i forskningsstudier utsatt människor för våldsladdade ord och mätt deras aggressivitet genom att låta dem ge elektriska stötar till en av de andra deltagarna, har de som blivit utsatta för de våldsladdade orden gett stötar som var 48 procent starkare. Andra studier visar att individer som subtilt utsätts för ord som associeras med prestation (vinna, uppnå, lyckas, bemästra) förbättrar sin prestation och dubblerar sin motivation.

Läs också: 3 råd för att öka din självmedkänsla

3) Knuff för jämställdhet

Önskat beteende: Minska lönegapet mellan kvinnor och män.

Åtgärd: I jobbannonser ange att lönen är förhandlingsbar, för att få även kvinnliga sökande att löneförhandla. Undersökningar visar att kvinnor är mindre benägna att förhandla sin lön, men när de gör det på uppdrag av någon annan är de minst lika framgångsrika som männen. Om endast de manliga sökande förhandlar resulterar det i ett ökat lönegap.

Resultat: En studie med 2 500 jobbsökande visade att könsskillnaderna var mer uttalade för jobb där det var tvetydigt om lönen var förhandlingsbar. Fler män sökte. Genom att skriva ut att lönen var förhandlingsbar minskade könsskillnaden med 45 procent. Det fick även kvinnorna att förhandla, vilket ledde till minskat lönegap.

Men vilka beteenden är viktiga att hålla koll på för att undvika felaktiga beslut?

”Confirmation bias (att vi söker bekräftande information, reds anm). Det är speciellt viktigt när man ska forma folks arbetsliv. Det är också viktigt att förstå att det är konsekvenser som styr våra beteenden. Om man till exempel vill att medarbetarna ska komma med fler idéer kan man inte komma med kritik när de gör det. Ikea-effekten är också kul att känna till. Människor blir mer motiverade, jobbar hårdare och tycker det är roligare när man skapar något tillsammans”, säger Niklas Laninge, psykolog och medförfattare till boken Beteendedesign.

Richard H. Thaler betonar vikten av att identifiera behovet, utreda hinder för det önskade beteendet, välja en nudge och sedan testa den i liten skala innan man genomför den i större skala.

”Eftersom det finns så många SIF:s -(supposedly irrelevant factors) som på-verkar hur vi beter oss, bör varje sjösättning av en nudge föregås av en noggrann beteendeanalys och sedan utvärderas så vetenskapligt som möjligt. Nudgar är kontextberoende och det lönar sig att experimentera”, säger Tim Isaksson, projektledare och kommunikations-koordinator på A Win Win World.

Han tillägger:

”Chefer som vill göra sitt ledarskap mer effektivt bör nyttja hela verktygslådan. Nudging kan väldigt ofta öka avkastningen på befintliga hållbarhetsinitiativ. I många fall kan det faktiskt även vara det bästa verktyget.”

Vill du lära dig mer om ledarskap? Som prenumerant får du alla verktyg du behöver!

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Läs också: 3 skadliga beteenden hos chefer att se upp för

Relaterade artiklar

sjalvkorande2
Beslutsfattande

Förbered dig för självkörande företag

Under några år har bilden av städer som befolkas av självkörande bilar varit ett mantra för framtiden med stort F. Men AI går som bekant bortom motorbranschen, och nu rycker även självkörande företag allt närmare. Här är tre tips på hur din verksamhet kan förbereda er.

Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
kommunchef
Beslutsfattande

Kommunchefen: ”Praktiken ger mig bättre förståelse”

Två halvdagar i månaden hjälper kommundirektören Anna Cederqvist till att plantera blommor, köra grävmaskin och besöka äldre i Vara. Att praktisera i verksamheten blev hennes eget sätt att ”spruta värderingar”.

Hélène Barnekow
Beslutsfattande

”Det går inte att jobba som förr”

Agilt ledarskap är en självklarhet för Hélène Barnekow, vd på Microsoft Sverige, som skrivit bok om sina erfarenheter av att leda förändring.

Erik Sandström, digitaliseringschef på Arbetsförmedlingen, och Anna Wikland, Sverigechef på Google.
Beslutsfattande

Ny studie: Digital oro hos 3 av 4 svenska chefer

Svenska chefer halkar efter med sin digitala kompetens i förhållande till hur snabbt arbetsmarknaden förändras.
Så kan du rädda dina misstag som chef.
Beslutsfattande

5 steg: Så gör du det bästa av läget - efter misstaget

Handen på hjärtat så har vi nog alla gjort ett par rejäla missar i yrkeslivet. Att fela är mänskligt, men det är hur vi reagerar på misstagen som spelar roll. Här är fem tips för att rädda ansiktet.
Så hanterar du en full inkorg efter semestern.
Beslutsfattande

Så tacklar du en överfull inkorg efter semestern

Du är tillbaka på kontoret och på glatt humör efter semestern – i tio minuter, innan du öppnat den proppfulla inkorgen. Håll tårarna borta och mejlen i schack med dessa tips.
Tre av fem chefer litar på beslut tagna av artificiell intelligens.
Beslutsfattande

3 av 5 chefer litar på AI-beslut

I en ny rapport från IT-företaget Fujitsu ger företagsledare sin bild av den digitala transformationen - där hela 60 procent sätter sin tilltro till AI-fattade beslut.