Har din medarbetare nytt jobb i kikaren?

13 tecken: Då har din anställde nytt jobb i kikaren

Det har länge spekulerats om vad som indikerar att en medarbetare är på väg att lämna skutan, men nu har forskarna sagt sitt. Dessa är tecknen att ge akt på som chef.

Ibland är det ingen större överraskning när en anställd väljer att lämna in sin avskedsansökan, men ibland kommer beskedet som en blixt från klar himmel. Vilka omen som verkligen förebådar en medarbetares sorti och vilka som hör hemma i chefernas motsvarighet till bondepraktikan kan vara svårt att veta.

I en artikel publicerad i Journal of Management undersöker handelsforskarna Timothy Gardner, Chad Van Iddekinge och Peter Hom vilka signaler som kan uppfattas hos anställda med exitplaner.

Inspirationen hämtades från psykologiska studier av de subtila beteenden som avslöjar om ett par är på väg att skiljas, hur starka kort en pokerspelare sitter inne med eller hur fotbollsspelare förutser sina motståndares rörelser.

Forskarna bad 100 chefer att beskriva vilka nya mönster de observerat hos de medarbetare som valt att säga upp sig de senaste två åren, och 100 anställda att redogöra för hur de själva agerat under tiden innan de slutade på sitt förra jobb. Över 900 beteenden redovisades, som forskarna sedan renodlade till en enkät med 116 frågor.

byta-jobb1

Läs också: Säga upp sig – 5 vanligaste orsakerna i Sverige

Den långa listan ströks därefter ner i tre steg med hjälp av chefer, beroende på hur vanligt förekommande de olika handlingssätten bedömdes vara. Mer udda uppträdanden som att sluta bry sig om sitt utseende eller att bli aggressiv mot kollegor kunde då sorteras bort, skriver forskarna i Harvard Business Review.

Kvar blev 13 kärnbeteenden – där många gamla ”sanningar” inte ingick. Till exempel behöver upprepade läkarbesök under kort tid eller ett kvarglömt cv i skrivaren inte alls betyda att den anställde är på väg bort, uppger forskarna.

13 tecken på att du är på väg att förlora en medarbetare:

  • Produktiviteten sjunker på ett sätt du inte sett tidigare
  • Personen slutar att vara en lagspelare
  • Minsta möjliga arbetsinsats blir normalnivå
  • Personen är inte längre mån om att hålla sina överordnade på gott humör
  • Viljan att satsa på långsiktiga projekt avtar
  • Personen börjar uppvisa negativ attityd
  • Motivationen att göra ett gott arbete har dalat
  • Den anställde verkar mindre fokuserad än vanligt
  • Det har luftats fler negativa kommentarer om arbetet
  • Personen har allt oftare uttryckt missnöje med sin arbetsledare
  • Att gå hem tidigt från jobbet sker mer regelbundet
  • Entusiasmen kring organisationens vision och mål har bleknat
  • Kundkontakten har blivit passiv eller likgiltig

Ju mer av detta som stämmer in, desto mer sannolikt är det att medarbetaren redan har checkat ut från arbetsplatsen mentalt – och snart även fysiskt. Att människor byter jobb ibland är naturligt, men det tomrum som kan uppstå när någon plötsligt slutar kan störa verksamheten. Som chef kan det därför vara en god idé att vara vaksam på dessa tendenser och börja fundera över hur skadan skulle kunna begränsas i ett sådant scenario.

nyttjobb-4

Läs också: 5 skäl till att dina bästa medarbetare slutar

Om du är rädd att förlora nyckelspelare eller särskilt viktig kompetens kan det vara på sin plats med regelbundna avstämningssamtal där du tar tempen på de anställda. Det finns också digitala verktyg som kan hjälpa till att hålla koll på nöjdheten i personalstyrkan, till exempel svenska &frankly och Winningtemp.

För den chef som själv funderar på nytt jobb rekommenderar forskarna bakom studien att fortsätta hålla ångan uppe, och uppvisa samma intresse för goda relationer och de övergripande målen som vanligt, fram till den dag det blivit dags att stämpla ut för sista gången.

Handslag och uppvända handflator

Läs också: 5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

poddpremia%cc%88r
Chef Dilemma

Poddgäst: Hélène Barnekow

Hur löser Sveriges toppchefer tuffa dilemman? Cissi Elwin Microsofts vd Hélène Barnekow. Finns där poddar finns.

Relaterade artiklar

Lars Strannegård rättar till sin slips.
Karriär

Handelshögskolans rektor tror på det empatiska ledarskapet

Fyra grundvärden ska garantera ett ledarskap som står pall också i extremt snabb förändring.
”Att vara empatisk är helt centralt i det”, säger Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm där framtidens toppchefer och ledare utbildas.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

Anna Wikland till vänster. Bild på leende kvinna vid skrivbord till höger.
Karriär

Så ska Google lyfta kvinnliga entreprenörer

Nu går Google i spetsen för att förbättra kvinnors förutsättningar genom initiativet #WeStart.
”En insats som känns självklar och viktig”, säger Googles Sverigechef Anna Wikland.

En kvinna med långt mörkt hår tittar sig i spegeln. Vid hennes ansikte finns rosa hjärtan.
Karriär

Tre tips - så förhindrar du narcissister att skada din arbetsplats

Narcissister tar sig till höga positioner snabbare än andra. Det visar en ny italiensk studie.

Fotografi av Viktor Svensson son står i en trappa.
Karriär

Från reporter till vd och koncernchef

Börs-vd:ar är också människor. Hierarkiernas ofta illusoriska makt blev en aha-upplevelse för Viktor Svensson, som gjort karriär av att tänka nytt.

Illustration med en dator som går sönder och en frustrerad medarbetare.
Karriär

Då är äldre medarbetares kunskap avgörande

Det moderna samhällets sårbarhet för cyberattacker blir alltmer uppenbar. I sådana lägen blir äldre medarbetares kunskap i att kunna hålla igång verksamheten manuellt avgörande.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Cilla Benkö i röd tröja och mot en vit bakgrund.
Karriär

Cilla Benkö: Jag har en snabb hjärna

Precis som många andra chefer brottas Sveriges Radios vd Cilla Benkö med hur det nya arbetslivet ska se ut.

”Vi får inte fastna i lösningar som blir bra för en enskild individ. Vi måste tänka på företaget”, säger hon i nya avsnittet av ledarskapspodden Chef Dilemma, där hon diskuterar ledarskap med Cissi Elwin.