Forskningsbaserad app gör dig till en bättre chef

Gnissel i teamet, en nyckelperson som blir sjukskriven eller en oväntad uppsägning.
Nu kan du minska risken för jobbiga situationer och lätta på oron att inte räcka till som chef.
En ny app tar hjälp av forskning och AI – för att hjälpa chefer och organisationer att ta bättre hand om medarbetare.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Winningtemp

Bli en bättre chef – med AI. Carl Jacobsson på Winningtemp berättar hur det går till. Foto: Martina Huber
Bli en bättre chef – med AI. Carl Jacobsson på Winningtemp berättar hur det går till. Foto: Martina Huber

Osäkerhet gnager ofta i chefer. Det är svårt att veta hur det egentligen står till med din grupp eller din organisation. Mår folk bra? Är arbetet utmanande på ett bra sätt? Eller alldeles för stressigt? Är personalen engagerad? Funderar någon på att sluta? Ger jag mina medarbetare tillräckligt med stöd?

En rak fråga ger sällan ett ärligt svar. I många fall är du som chef bland de sista som får veta när stressen blir för mycket. Det kan vara svårt att se bakom en fasad av duktighet.
”Många chefer har problem med förtroende i relationen till sina medarbetare, men förväntas ändå ha koll på deras välmående. Kanske ställer du en fråga – men får du då ett svar som stämmer”, undrar Carl Jacobsson, försäljningschef på engagemangsplattformen Winningtemp.

Winningtemp vill befria chefer från gissande om hur medarbetare mår och om de trivs på jobbet. Genom att samla in realtidsdata ger man chefer snabb överblick över både långsiktig utveckling och akuta problem som kan vara på väg att uppstå.
”Winningtemp tar sig an den svåra uppgiften att säga något om framtiden”, säger Leif Denti, forskare i innovationspsykologi vid Göteborgs universitet.
Han samarbetar med det snabbväxande startupbolaget för att ta fram modeller som förutser risker för att medarbetare sjukskriver sig eller slutar.

Leif Denti har utifrån metaanalyser (sammanställningar av studier) sållat ut de sju faktorer som väger tyngst för personalomsättning och sjukskrivningar.
”I det andra steget har vi tagit fram frågor som används av forskare inom det här området och som på ett adekvat sätt reflekterar det vi ska mäta.”

För Leif Denti finns en win-win med att Winningtemp är forskningsbaserat.
”Jag vill kunna använda datan som Winningtemp tar fram i min forskning framöver. Då måste den ha verifierade skalor och frågor.”

Att använda Winningtemp är enkelt. Medarbetare lägger omkring 20 sekunder i veckan på att anonymt besvara några korta frågor.
Plattformens AI ser också till att medarbetare får följdfrågor utifrån hur de har svarat tidigare.
”Om en medarbetare har svarat att hen är stressad så ställs följdfrågor efter ett par veckor. På det sättet går det att skilja på om det finns ett verkligt problem, eller om det bara handlar om en dålig dag eller en missad deadline”, säger Carl Jacobsson.

Chefen får en färdig rapport varje vecka.
”Du får en automatiserad analys av svaren och varningssignaler om det finns risk för allvarliga problem. Positiva insikter rapporteras också”, säger Carl Jacobsson.

Nu ska Winningtemp ta nästa steg i sitt chefsstöd. De tar fram ett åtgärdspaket med tips och förslag på hur chefer kan agera, utifrån vad analysen i de automatiserade rapporterna visar. Då får chefen inte bara veta hur medarbetarna mår och förvarningar om problem som är på väg att uppstå – utan också förslag på skräddarsydda åtgärder.
Mindre av den där känslan att ha missat något och mer av de stunder när du känner dig som en bra chef.

5 situationer där realtidsdata gör dig till en bättre chef

Med rätt verktyg blir det betydligt enklare för chefer att göra sig en bild av hur medarbetare faktiskt mår och hur de kan tänkas agera. Här är exempel på situationer som chefen behöver hantera – beskrivna före och efter tillgång till realtidsdata.

Stress

Ett par av dina medarbetare ser trötta och stressade ut.

Förr: Du frågar en av dem när ni är ensamma vid kaffeautomaten hur läget är, men får ett undvikande svar. Du är själv stressad och hinner inte riktigt ta tag i problemet.

Nu: Du har sett data på att arbetsbelastning och stress på avdelningen har stigit kraftigt sedan ett par veckor. Du har därför redan sett till att de får förstärkning från måndag morgon och kan informera om det på dagens gruppmöte.

Teamtrubbel

Något gnisslar i det nya teamet, trots att ni hade en lyckad kickoff för ett par månader sedan.

Förr: Du tänker att du kanske inte har kommunicerat ut målen ordentligt och bestämmer dig för att repetera dem på veckomötet. Den årliga medarbetarundersökningen är på gång om ett par månader, där kanske du också kan se något.

Nu: Du har sett att arbetsglädjen har dykt drastiskt, efter några veckor med höga siffror direkt efter kickoffen. Teamkänslan har också dalat. Nu när du är medveten om vad det handlar om kan du ha en öppen dialog för att identifiera vad som inte stämmer och tillsammans med medarbetarna ta ut vägen framåt.

Plötslig uppsägning 

En nyligen rekryterad person kommer till dig för att meddela att hon har fått ett annat jobb och vill säga upp sig.

Förr: Du försöker övertala henne att stanna, men det är uppenbart att det är försent. Nu behöver du rulla igång processen med en ny rekrytering.

Nu: Det händer inte längre, eftersom ni sedan länge identifierat var ni har svagheter i er introduktion av nyanställda och har stärkt upp rutinerna. Dessutom har du infört ett lyckat faddersystem för alla nyanställda.

Sjukskrivning

Allt verkar bra i den grupp du leder.

Förr: HR kontaktar dig. En av dina nyckelmedarbetare kommer att sjukskrivas i minst tre månader, för utmattningssymptom.

Nu: För tre veckor sedan fick du data som visar att någon person i din grupp är mycket stressad och mår dåligt. I ett av era gruppmöten tog du upp hur viktigt det är att säga ifrån om press och arbetsbörda blir för stor. En medarbetare ville prata efter mötet: jobbstress ihop med en tuff händelse privat började kännas för mycket. Tillsammans med företagshälsovården hittade ni en plan för att komma tillrätta med sömnproblem och stress, genom att avlasta arbetsuppgifter och gå över till 80-procentstjänst under några veckor. Idag berättade medarbetaren att läget är mycket bättre – både han och Företagshälsovården menar att det nu går att jobba fulltid igen. Skönt!

Chefens återhämtning

Det är fredag och de senaste arbetsveckorna har varit bra. Känns det som i alla fall.

Förr: Du har ändå den där jobbiga känslan av att inte räcka till. Du funderar över om det är något du borde se över med mötesrutinerna som kanske inte fungerar. Din partner blir sur för att du verkar frånvarande under middagen.

Nu: Du ser efter att engagemanget och välmåendet ser bra ut i din grupp. Det gör det. Du kan med gott samvete gå hem och ta en ledig helg utan att behöva tänka på jobbet.

Text: Malin Kaldo