moten-4

13 karriärtips du inte hört förut

Trött på vanliga karriärklyschor som ”tänk utanför boxen”? Tidningen Business Insider har utifrån en lista med 100-tals karriärtips sammanställt 13 stycken som du aldrig (eller i alla fall sällan) hört förut.

  • Ta inte på dig för mycket: Om du är, eller ser, stressad ut kommer dina chefer och kolleger inte vilja lägga mer än nödvändigt på dig och du riskerar att missa chansen att få ansvar för nya roliga och innovativa projekt.
  • Respektera gemensamma utrymmen: Tillaga inte fisk i mikron till exempel.
  • Gå på after work: Bli en i gänget genom att hänga med på lunch eller ett glas efter jobbet – speciellt om du är ny.
  • Sök efter uppgifter som ligger utanför ditt uppdrag: Att vara bra på ditt jobb imponerar. Det imponerar ännu mer att leverera sådant du inte förväntades leverera eller något som ingen tänkt på tidigare.
  • Hjälp andra: Det lönar sig alltid. Förr eller senare.
  • Förstå dina svagheter: Var medveten om vad du är sämst på och förbättra det genom att ta hjälp från andra.
  • Hjälp din chef: Fråga vad som är din chefs största problem och lös det.
  • Var tacksam: Låt inte känslan av att du förtjänar något (högre lön, en ny tjänst eller mer ansvar) ta över, utan fortsätt jobba hårt och var tacksam över vad du får för det.
  • Sträva inte bara uppåt: Stirra dig inte blind på befordringar och titlar. Att byta karriär i sidled och skaffa nya erfarenheter tar dig ofta längre – snabbare.
  • Lär från kolleger: Är det en kompetens du saknar? Kolla upp vem av dina kolleger som bemästrar den bäst. Titta, fråga, kopiera och lär dig göra det på ditt sätt.
  • Visa andra att du uppskattar dem: Som Chef redan rapporterat om – att titta på telefonen under tiden du pratar med någon, försämrar samtalskvalitén och ger ett intryck av att du har något viktigare som väntar.
  • Behåll kontakten med gamla kolleger: Kontakter med de som lämnat ditt företag är ofta mer värdefulla för din karriär än de kontakter du har på jobbet.
  • Skapa flyt: Försök ta reda på hur du kan bidra i en process eller ett projekt för att arbetet ska flyta på så smärtfritt och enkelt som möjligt.

Läs också: Fem saker du ska fråga dig innan ett nytt chefsjobb

Läs också: Toppchefernas bästa karriärtips

Läs också: Artikeln på Business Insider

Relaterade artiklar

skoillus
Karriär

Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

Ha alltid en plan B för din karriär – även om du stortrivs med det jobb du har.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

arbetstidsforkortning1800x1013
Karriär

Visst funkar sex timmars arbetsdag

Bättre balans mellan privat- och arbetsliv, ökad gemenskap på arbetsplatsen och ett större fokus på arbetsuppgifterna. Det blev resultatet av en svensk fallstudie i arbetstidsförkortning, unik i sitt slag.
Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare
Karriär

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

44 procent av svenska chefer tycker inte att de får använda sin fulla potential i jobbet, visar en ny undersökning. Ännu fler av deras medarbetare upplever detsamma. Men det är enklare än du tror att få organisationens talanger att slå ut.
hipo2
Karriär

4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

I den amerikanska talent management-världen pratas det hett om HIPO:s, medarbetare med extra hög potential.

John Marnell, porträttbild
Karriär

”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Bilar var inte John Marnells grej. Han skulle ju bli psykolog. Men ett inhopp på en verkstad ledde hela vägen till vd-­stolen för bilföretaget J Bil.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

linkedin-11
Karriär

5 nycklar till en perfekt Linkedin-profil

Tydlig närvaro på Linkedin är allt mer avgörande för en framgångsrik karriär. Stora företag som Sandvik jobbar nästan uteslutande med Linkedin som rekryteringsverktyg. Här är forskarnas bästa tips för en perfekt profil.