12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb
Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Våga vara personlig, ställ konkreta frågor, dela upp och delegera ledarskapet i mindre grupper. Det är några konkreta råd från forskarna om hur du som chef kan minska medarbetarnas stress vid distansjobb.
Att leda på distans är svårt, men en dansk studie, omskriven i Sunt Arbetsliv, ger osedvanligt bra guidning. Och tillsammans med Partsrådets direktiv för ett hållbart arbetsliv, skrivna av organisationskonsulten Sofia Karlsson och forskaren Caroline Lornudd, ger de ett konkret batteri av åtgärder för hur du leder dina distansmedarbetare till en trygg och mindre stressfull arbetstillvaro på distans.
- Avsätt tid för sociala kontakter, våga vara personlig och se till att prata om annat än arbete.