trakig-2

10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Det är motsatsen till utbrändhet. Men minst lika allvarligt. ”Uttråkningen dödar människor”, säger ledarskapsforskaren Markus Hällgren som begett sig ända upp på Mount Everest för att studera de ödesdigra följderna av tristess.

I Sverige hör Markus Hällgren, ledarskapsforskare och professor vid Handelshögskolan i Umeå, till dem som har gått till botten med fenomenet uttråkning. Eller toppen, snarare. Som forskningsledare för en internationell, tvärvetenskaplig grupp deltog han i en klättrarexpedition uppför Mount Everest för att studera tristess i extrem miljö, och hur det påverkar ledarskapet.

 

Nära 300 människor har omkommit under bestigningen av detta världens högsta berg. Snöskred och fallolyckor framstår som uppenbara dödsorsaker, men många gånger är det andra, underliggande faktorer som frustration och sysslolöshet som lett fram till de tragiska dödsfallen, menar han.

”Everest är tråkigt. Och det är faktiskt uttråkningen som dödar människor”, säger han.

Det ledaren för expeditionen i stället gjorde var att samla gruppen omkring sig när konflikterna blossade upp, för att bättre förklara syftet med sin plan.

”Han införde också olika typer av rutiner, vilket är lite ironiskt, med tanke på att rutiner ofta uppfattas som tråkiga och monotona. Men de är väldigt viktiga för att svetsa samman en grupp och därmed bryta känslan av isolering och uttråkning.”

Läs också: 6 egenskaper som gör dig älskad av kollegerna

Är du dödligt uttråkad på jobbet? Här är 10 vanliga tecken:

1) Uppgifter som brukade vara roliga är det inte längre.

2) Ingenting i arbetet känns som en utmaning.

3) Du börjar längta till fredagen redan på måndag.

4) Du upplever att du för länge sedan stagnerat i ditt jobb.

5) Du glömmer ofta bort vad det var du skulle göra.

6) Du väljer regelbundet att syssla med annat än arbete, som att gå ärenden eller shoppa online.

7) Du kollar oftare Facebook än jobbmejl.

8) Du låter dig hela tiden distraheras.

9) Du engagerar dig inte längre i det du gör.

10) Du arbetar allt mer långsamt och gör ofta fel.

marknadsbit-stress-sem
Seminarium 17 oktober

Håll längre som chef – med rätt verktyg

Har du verktygen för att skapa en hälsofrämjande miljö för dina medarbetare? Med rätt verktyg och kunskap kan du hitta vägar till mindre negativ stress både för dig och dina medarbetare – i jobbet och på fritiden.

Relaterade artiklar

byra
Arbetsmiljö

Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Nu har Anna-Karin Kask skrivit en bok i ämnet.

Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

tanka
Konflikthantering

5 dolda fel som gör att det är spänt på jobbet

En giftig stämning på jobbet kan sänka arbetsmoralen.
hanterakollega
Arbetsmiljö

5 tips: Hantera kollegan – som alltid skyller ifrån sig

Vissa personer känner att de har hela världen emot sig. Så här gör du som chef för att vända klagomålen till något som är positivt för hela arbetsgruppen.
missnojd
01:01 min
Konflikthantering

3 tips: Missnöje på jobbet – så ska chefen agera

Video + Text En nyanställd slarvar och gör inte sitt jobb – vilket väcker missnöje på arbetsplatsen. Här är experten Leif E Anderssons bästa råd för hur du ska hantera situationen som chef.
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

_leif-e-andersson4
Experterna

”Medarbetaren stökar till i teamet”

Hur hanterar man en stjärnmedarbetare med avgörande kompetens som beter sig illa? Psykologen Leif E Andersson ger svar.