Så skapar du bra arbetsmiljö

Det är inte bara för trivselns skull som chefer bör arbeta för en god arbetsmiljö.
”Höga sjukskrivningstal är kostsamma. Om man inför rutiner som kan bryta sjukskrivningen i ett tidigt skede och snabbt får tillbaka medarbetaren i arbete, så sparar man mycket pengar”, säger Carin Årvik, jurist på Ledarna och expert på arbetsmiljöfrågor.

Detta har bevisats bland annat på Spendrups bryggerier AB i Vårby. Deras arbetsmiljöarbete ledde till att företaget sparade 4 miljoner kronor och att sjukfrånvaron minskade med 50 procent, enligt Arbetsmiljöverket.

Enligt lag har arbetsgivaren, och indirekt chefen, ansvar för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM).

Det betyder att man löpande undersöker vilka risker som finns på arbetsplatsen och hur man kan förbättra arbetsmiljön.

Riskerna är både fysiska faktorer som buller, skadliga arbetsställningar, farliga arbetsredskap och psykiska faktorer som för hög arbetsbelastning, mobbning och dålig stämning i arbetsgruppen.

Steg för steg-guide till bra arbetsmiljö:

1. Kontrollera vilket ansvar du har
Ansvaret för arbetsmiljön är kopplat till din befattning, och kan se olika ut beroende på vilket chefsjobb du har. Om man är ny som chef är en bra första uppgift att klargöra sitt arbetsmiljöansvar, och bli varse vilka uppgifter som ligger på ens bord.

Ofta nämns det i befattningsbeskrivningen, men du kan också få vägledning genom att granska företagets arbetsmiljöpolicy.
Det yttersta ansvaret för arbetsmiljön ligger hos högsta ledningen. Mellanchefer kan ha fått vissa uppgifter delegerade till sin tjänst. Det ansvaret ska vara tydligt definierat och helst finnas skriftligt.

2. Skaffa kunskap
Som chef är det inte säkert att du har all kunskap om hur man arbetar med arbetsmiljöfrågor. Kräv stöd från din arbetsgivare. Helst både i form av utbildning och material som underlättar ditt arbete. Det kan vara allt från broschyrer om lagar och föreskrifter, till checklistor i punktform.

3. Kartlägg risker
Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att arbetsgivaren löpande kartlägger risker på arbetsplatsen. Vanligtvis gör man det genom skyddsronder eller arbetsplatsträffar. Men risker kan också upptäckas i medarbetarsamtal, attitydundersökningar eller mätningar. Det viktiga är att inte slå sig till ro i arbetsmiljöarbetet, bara för att man kartlagt riskerna en gång under året. Nya risker kan lätt uppstå i samband med en omorganisation, flytt eller annan förändring på arbetsplatsen.
”Omorganisationer kan lätt leda till att en medarbetare blir överbelastad. Det är en psykisk arbetsmiljörisk”, säger Carin Årvik.

4. Handlingsplan och åtgärd
När man hittar en risk måste den åtgärdas. I en handlingsplan skriver man ner vem som ska åtgärda risken och när. I vissa fall finns det risker som inte kan tas bort helt, då kan de hanteras på annat sätt, genom skyddsutrustning eller instruktioner.

5. Förebygg
De fysiska riskerna på en arbetsplats är ofta lättare att upptäcka än de psykiska.
Genom att förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen kan du som chef minska sjukfrånvaron.
”För att se de psykosociala riskerna på arbetsplatsen underlättar det med en närvarande chef, som är med på fikarasterna och känner av stämningen bland medarbetarna. En chef som är tillgänglig bidrar också till en bättre arbetsmiljö. Det handlar om att regelbundet finnas till hands och fånga upp signaler”, säger Carin Årvik.

6. Ta hjälp
Om ni har avtal om företagshälsovård kan den hjälpa till i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det kan exempelvis handla om ergonomisk rådgivning eller stöd när du behöver ta tag i alkohol- eller andra drogproblem.

På arbetsplatser med minst fem anställda ska ett skyddsombud utses av det lokala facket eller av arbetstagarna direkt. Ett gott samarbete med skyddsombudet är till stor hjälp. Tänk också på att du har rätt att kräva att medarbetarna tar sitt ansvar och använder den skyddsutrustning som erbjuds och följer de regler som finns.

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

aa9i5366
 

Så var Chefdagen

Kardinaler! Partiledare! Google-chefer! Överbefälhavare! Den 12 oktober var det dags för Chefdagen – Sveriges viktigaste ledarskapsseminarium. Häng med i efterhand.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
intervjua
Karriär

Så sticker du ut på intervjun – 5 knep

Drömjobbet är inom räckhåll. Men den som intervjuar har tankarna på annat håll. Här är 5 knep för att fånga uppmärksamheten och visa varför du ska få jobbet.

test1
Metodbanken

Testa dig: Hur bra ledare är du?

Chef har kokat ned 20 års erfarenhet av ledarskap till 9 punkter. I vårt test kan du se hur du levererar och bjuda in andra att ge feedback.

lina
 

Maktparadoxen avgör vem som håller i längden

Trodde du att vassa armbågar och hänsynslöshet lönar sig för den som vill nå maktpositioner? Tänk om. De senaste decenniernas ledarskapsforskning visar att positiva beteenden, som skapar lojala sociala nätverk, är det som ger verkligt inflytande.
nishteman-hosseini-3
 

”Två tar över hela mötet – varje gång”

Två talföra medarbetare tar över varje möte – hur styr man upp så alla får säga sitt utan att tappa den informella kreativa stämningen? Det undrar en chef – och psykologen har ett svar.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
callermo
 

”Man måste få kräkas lite ibland”

Det finns bara ett sätt att ta hand om de rädslor och den oro man har som chef, enligt Lena Callermo, avdelningschef på Naturvårdsverket. Precis som 38 procent av cheferna i Chefs undersökning säger hon att det viktigaste är att ha människor omkring sig som man kan prata med. Såväl nätverk och andra chefer som partner och vänner.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden